Hopp til innhold
SteinarFiske

Sage One dilemma! 9' eller 9'6'' #7

Recommended Posts

Heisann

Jeg trenger gode råd i et lite dilemma jeg har havnet i. Gjerne av folk som har prøvd noen av stengene det gjelder.

Jeg fikk en Sage One 790 i gave fra min kjære til min 30-årsdag. Jeg har lenge ønsket meg en Sage One og har vel luftet at det var 9'6'' klasse 7 jeg lurte mest på. Min kjære, som ikke er veldig bevandret innen fluefiske trodde det var 9 fotern jeg skulle ha. Jeg er jo imponert over at hun i det hele tatt hadde kjøpt stanga til meg, og attpå til i riktig klasse, så jeg var uansett veldig fornøyd.

Jeg har fra før en G.Loomis Nativ Run 10' #7 som jeg bruker til mitt fiske. Mest laks og sjøørret i små trange elver på vestlandet. Jeg har fra jeg kjøpte den syns at den er litt i groveste laget for meg. Den tar lett synkeklumer og tunge fluer men den blir til gjengjeld veldig tung og gå med i timesvis i elva. I tillegg føles den for meg litt dårlig balansert og virker veldig framtung. Jeg blir rett og slett sliten i fingrene.

Jeg tar med meg stanga jeg gikk i gave til Bergen Aktiv der hun kjøpte den, for å teste den opp mot samme stanga bare i 9'6''. Prøvde begge stengene i bassenget bak butikken med WF-line med ca.12m klump i klasse 7 og begge med skyteklump rundt 9meter, flyt ca. 17g.

Jeg hadde jo sett for meg at det var 9'6'' #7 jeg skulle ha. Jeg ville ha en stang som var litt kortere enn G.Loomisen og samtidig lettere. En stang som er god til vannkast men også overhodekast. En rask stang med med noe dypere aksjon enn utpreget toppaksjon. Nå er jeg jo klar over at Sage One stengene er raske med toppaksjon men jeg så for meg at det måtte være noe forskjell på stengene med ulik lengde i samme klasse. 

Valget skulle vise seg å bli veldig vanskelig. 9'6'' #7 stanga var litt som forventet. Lett og godt balansert. Presis med masse spenst og krefter, og til sammenlikning med G.Loomisen er den akkurat det jeg har vært ute etter. Problemet oppstår når jeg prøver 9' #7 stanga. Denne føles mye lettere, med mer finesse og kanskje en mer utpreget toppaksjon enn 9'6'' stanga. Den er rett og slett ufattelig artig å kaste med. Det går som et uvær. Stengene fremstår som ganske forskjellige og skulle i så måte gjøre valget enklere. Men neida. 9'6'' stanga er tydelig en kraftigere stang. Klingen ved korken er tykkere, den har en kraftigere rygg og er helt klart en stang for litt tyngere fiske sammenliknet med 9 fotern. Den er også bedre på vannkastene enn 9 fotern og har en litt dypere aksjon som jeg trodde på forhånd. På samme tid syns jeg 9 fotern greier vannkastene overraskende bra. Jeg må riktignok justere litt og være litt mer presis i oppspenningen men lengdene er omtrent de samme. På overhodekastene er den en drøm. Du får følelsen av at den kan gjøre hva du vil.

Det endte med at jeg tok med meg 9'6'' #7 stanga hjem, men har begynt å tvile veldig etter at jeg kom hjem. Jeg har ikke brukt den enda og får sikkert byttet den tilbake hvis jeg vil det. Så hvem skal jeg velge?

Det ender litt på hva jeg skal bruke stangen til. Har jeg virkelig behov for en så kraftig stang som 9'6'' stanga? Det er snakk om små elver jeg fisker i. Og skulle jeg ha behov for synk 6 klump og bottletubes så har jeg jo G.Loomisen. 9 fotern vil jo også være glimrende til sjøørret på kysten. eller til vindfulle dager på fjellet? Nei det er vanskelig dette.

Noen som har erfaringer med noen av disse stengene? Eller som kan hjelpe meg i den ene eller den andre retningen?

Alle innspill mottas med stor takk!

Steinar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg ville valgt nifoteren. Enklere å kaste med som du sier. Det er jo 15 cm mindre masse du slipper å drasse med deg i fram og baksleng og du kan nok merke dette etter noen fiskedager.

Hvor store fisker regner du med å ta på denne? Tenker på det du sier om du trenger den kraftige bunnen 96en har.

Kjetil B. Mathisen har skrevet godt om dette i sin bok Fluekasting - fra grunnleggende til avanserte teknikker. side 21 til 24. Ville lest dette, tror du kan få noen gode tips. Se om de har boka på biblioteket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Les hva du selv skriver, du har alt begynt å tvile . Ergo du skal ha 9 fot !

Og når du alt har en 10 fot i samme klasse er det ingen tvil (selv om jeg ville byttet til en 9 fot klasse 6 Sage method :msn-wink: )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for tilbakemeldinger. Dere syns ikke at 9 fot er litt snaut til laksefiske? 9' #7 har alltid vært en kyststang i mine øyne. Sikkert bare jeg som må tenke litt ut av boksen. Gått å få litt andre innspill kjenner jeg.

Nerve: Jeg har ikke prøvd 9,6 #6 i Sage One. Det kunne jo vært en ide. Jeg har en 9'6'' #6 Loop Multi Med. Fast og det er en helt annen stang. Men i One så kanskje forskjellen er mindre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fikk en Sage One 790 i gave fra min kjære til min 30-årsdag.

For meg er det uforståelig at du bare lett og enkelt hopper over denne personens suverene kompetanse i hva du trenger, helt uforståelig for meg. Bare for at det skal være sagt.

Videre: Jeg har lite greie på enhåndsstenger, men vil tro at dette spørsmålets egenart kan overføres på nær sagt hva som helst.

Du skal ikke bytte ut en stang med en annen. Du har en 10 fots som i seg selv er helt velegnet til laksefiske i elv, og til dette formålet bør den ikke være særlig kortere. 9.6 går vel, men ikke kortere.  Så her trenger du ikke tenke på dette fisket, men heller innrette den nye stangen mot et litt annet formål som eks sjøørret og annet ørretfiske. Da ville du, slik jeg ser "verden," ha flere muligheter. (Altså omtrent i samsvar med hva husets høyeste kompetanse på hva du trenger, allerede helt konkret har antydet). .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du sier at du fisker i små elver. Hvor store fluer bruker du og hvor stor fisk får du? Jeg sitter litt med følelsen av at du kaaanskjeee. skulle prøvd en 691 ONE, dvs den med fightingbutt.

Jeg har også inntrykk av at en enhånds laksestang for mange er en tifot åtter, ferdig med den saken. Lurer litt på hva som er fordelene med tifoteren som overgår nifoterens lettkastethet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det endte med at jeg byttet tilbake og tok med meg 9' #7 stanga. Har ikke angret et sekund. Passer perfekt til mitt fiske. En utrolig lett og presis stang med karakter. Anbefales!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg