Hopp til innhold
Salaren

Mine nye selvbygde venner

Recommended Posts

Da var de jaggu ferdige de 2 stengene jeg ikke fikk surra sammen i vår. Bedre sent enn aldri. Spesielt nydelig var den 13 foteren å bruke sammen med en 30 grams klump på 11,2 meter. Gikk vedlig lunt og fint. 12'6" foteren skal ha en klump rundtom 26 gram og prøvde med en selvkomponert sak jeg laget i full hast på 27 gram og 11,5 meter men den føltes litt for lang samt at profilen ikke kjentes helt god ut med tanke på skyteegenskap. Men man får bruke vinteren på å finne noe bra tenker jeg. Vurderer en slik Triangle taper hvis jeg finner en vekt som kan passe. Noen som kanskje vet noe..?

Legger ved noen bilder av "verkene" mine. Om jeg er litt stolt, faktisk er jeg det. Artig å surre og lime stenger igjen ettersom det snart er tre tiår siden sist. Anbefaler andre forumdeltagere å gi et slikt vinterprosjekt en sjans.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Takker Svensvik.

Æren for å endre fra uplock til downlock skylder jeg Storfemti her på forumet. Han kom med et forslag jeg rett og slett ikke hadde fantasi til å tenke ut selv og så enkelt da.

Det blir nok riktig gode stenger og håper de begge vil bukke høflig både ofte og mye for sølvfiskene i 2014

Drister meg til å legge ved et bilde av utstyret som jeg ved enkle midler laget for prosjektet. Ingenting fancy men det gjorde jobben utmerket.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hei! Så morro med egenmekk. Kan jeg få spørre hvilken motor du brukte på tørkeren? Og ikke minst, hvilke klinger og komponenter? Skal nemlig surre ihop min første nå i vinter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei og takk for at du spør om dette.

Klingen og settene ellers er Batson og kjøpt i Junaiten. Dette er RX7 klinger men andre her kan sikkert svare bedre på hva dette er. Mine stenger er av Rainshadow serien men det er og en annen serie som de kaller Forecast og disse skal ha RX6 klinge. Helt greie saker må jeg si men har jo ikke fått brukt mine stenger skikkelig til skarpt fiske årstiden tatt i betraktning. Men den som heter 1307 opplevdes orntlig god med en vanlig profilert Scandi løkkeklump på 30gram/11,2 meter under noen timers prøvekasting etter elveaurer. Den andre stangen som er en 1266 håper jeg vil fungere med en 25 grams klump som akkurat i disse dager er på vei over atlanteren i ett eller annet postfly. Den sistnevnte stangen har jeg og lyst til å rigge med en Wulf triangle ambushtaper men siden jeg sliter med å bestemme hvilken klasse så er dette foreløpig lagt på hold.

Motoren til lakkeringsriggen fant jeg på ebay og er en sak som går med 9rpm og fødes med 220VAC. Men slike motorer finner du og f.eks på en gammel microbølgeovn som har roterende plate i bunnen. Skru motoren ut og koble den til korrekt spenning så har du en helt OK drivmotor til denslags. Denne her vil f.eks fungere fint http://www.ebay.com/itm/AC-220V-50Hz-4W-8RPM-Microwave-Oven-Synchronous-Motor-/290946971342?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item43bdca76ce.

Bare spør er det noe mere jeg kan hjelpe med.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tenkte å snekre sammen et slikt surrestativ.

Hvordan har du laget trådholderen?

Ellers skipper jeg epoxy og tørking, går rett på med bug bond og uv-lys :)

Det ligger bilder av slike surrerigger ute på nett som ser mer fancy ut en det jeg laget av justerte 36x148 trebiter. Men det jeg skrudde sammen gjorde da jobben uten problemer. Trådholderen er en lang M5 skrue og jeg brukte en liten justert fjær av samme type som de på en kulepenn som kompensator slik at trådtension ble noenlunde lik under surringen.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stengene er Batson og er handlet som komplette byggesett i Statene. Du finner dette på nett og i den elektroniske bukta. Tråden skulle jeg mene er Size D. 

Tok med meg mine nye venner i en elv i dag og fisket slik som man pleier nedvadet. 13foteren ble testet med en Airflo Scandi Tactical Shooting head på 500gr. Denne er 12,2 meter og veier 33gram. Siden lengden bli såpass lang i forhold til vekt så gikk dette veldig bra. Fikk fin oppspenning på stangen og dro på langt kast etter kast. Nevnte stang går og veldig fint sammen med en SA klump F/3S på 11,2meter og 30gram.

12'6" stanga ble i dag påsatt en ny klump type Rio Steelhead Scandi SHD 410Gr og 9,5 Meter. Klumpen ble kontrollveid til 26 gram så den lå akkurat på spec. hvilket er vanlig med Yankeeklumpene. Men en 9 fots Loop polyleader fast sink på 2,5gram, halvannenmeter fortom og en liten dobbel 8 ørretflue så ble denne komboen nok en suksess. Det opplevdes bare godt å legge vanlige skråkast når man stod nedvadet til livet. Med 0 grader i lufta og noen få grader i vannet så blir jo Klumpene noe mindre tøyelige en det som er normalt sommerstid men dette til tross, ingen heft. Det gikk ut elegant og lekende lett. Og med noen slitne utgytte elveaurer som fangst så var jeg igrunnen godt fornøyd. Da kan jeg runde av byggeprosjektet og gå vinteren i møte vel vitende om at stangstallen nok engang er blitt bekledd med godt fungerende redskap, og kan sånn sett klappe meg på magen og vite at nå har jeg absolutt alt av fluefiskeredskap man behøver.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjenner det kribler! Fikk en 9' selvbygg til jul. Skal nå årdne meg stativ med tørker. Er akkurat på tur å bestille en motor, men tipset om å bruke en fra en mikro var ikke dumt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg