Hopp til innhold
Salaren

2-Komponent Epoxy og arbeidstid

Recommended Posts

Rotasjonsriggen med 9 RPM er funnet frem og med 3 separate krybber i samme høyden som senter av rotasjonsriggen så skulle jeg mene at hele stangen på 13 fot ligger stødig og burde la seg rotere i en operasjon.

Tenkte å rigge greiene på stuegulvet med litt papir under i tilfelle drypp. Tenkte å lakkere med ett strøk først med nytt strøk påfølgende dag da jeg forstår at ett strøk ikke er godt nok.

Men så kom jeg til å tenke på at det tross alt er 28 surringer i alt og da lurer jeg på om det vil være tid nok til påføring med 1 blanding epoxylakk(2 komp) på alle surringene eller risikerer jeg at den ferdigblandede lakken blir seig og størkner underveis ..? Hvor lang tid har jeg på meg..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Der får du nok en utfordring.  Du skal også tenke på at her er det ikke bare å vispe dette sammen for da blir det luftbobler i lakken. –for det vil du vel ikke ha?  Vanlig er at man blander i mindre porsjoner, men har hørt om enkelte som blander en stor porsjon for så å dele opp i mindre som settes i fryseren i påvente av å brukes.  Jeg har benyttet hår føner for å varme den ferdigblandede lakken i lakkbegeret slik at den er meget tyntflytende ved påføring.  Ja konsistens mye lik motorolje, og lakket et strøk og benyttet dubbingnåla for å ”dra” lakken ut på kanten av surringen. På mine surringer har 1 strøk vært tilstrekkelig.  Jeg er slettes ikke profesjonell på dette, men syntes det har blitt meget tilfredsstillende resultat selv ved manuell dreiing av stangemnene.  Selvfølgelig tar dette litt tid, du kan jo alltids nyte et godt drikke under denne tiden.  Helt sikkert et utall varianter på dette med lakking.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Greit nok Nobody. Det fulgte med 5 målebeger og 5 pensler til 2 stk DH stenger men tenkte dette var utstyr nok for 2 strøk. Men det er vel kanskje best å prøve lakkering av halvparten av surringene på den første stangen så får jeg jo samtidig erfart hvordan dette går. Og om jeg ikke får slik tykt lakklag så gjør ikke dette noe bare det blir sterkt og at tråden ikke kan gli opp eller over tid løsne over ringføttene om jeg satser på ett strøk. 

Mens man har knotet med surringene så er det vel ikke usansynlig at litt fett fra fingrene kan ha smittet over på tråd og klinge. Ville det kanskje være lurt å tørke forsiktig over surringene og nærliggenede klinge med rødsprit for god heft før lakkering..? Rødsprit kan da vel ikke skade eller gjøre trådsurringene slakke tror dere..?

Rødspritflasken og whiskeyflasken holdes forøvrig godt adskilt på surrebordet bare sånn til etterretning..

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mens stangen surrer og går her på stuegulvet så kan jeg bare meddele for de interesserte at lakkeringen gikk aldeles over all forventning i kveld og jeg klarte alle surringene på samme blandebeger. 2-Komponent epoxylakken ble litt seig mot slutten men fikset dette med fruas hårføner som forøvrig var ferdig koblet opp med skjøteledning. Gikk over alle surringene til slutt under roteringen med hårfønerer igjen og så tydelig hvordan denne behandlingen glattet ut epoxyen der hvor det kunne være antydning til ujevn fordeling. 

Så nå får greiene stå og rotere noen timer mens jeg feirer med et ørlite beger whiskey. Ufattelig at når jeg lette etter rødspritflasken i forkant av lakkeringen så fant jeg jaggu en flaske inneholdende en skvett Chivas Regal. Og siden det tross alt er år siden sist jeg smakte slike edle dråper så tok jeg likegodt en dram ettersom jeg følte jeg fortjente det.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så lakkeringen skulle du bare ha som unnskyldning for å bli litt tung i hodet, egentlig var det chivasen du var ute etter. :lol: 

Regner med at du fant mange gode tips på "Danskelinken".  Mest sannsynlig klarer du deg med et strøk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja ett strøk ser ut til å holde greit. Dette blir jo bruksredskap så om ikke finishen er 100% så er jeg fornøyd med 99%. 

Siden lakken var tørr rundt lunsjtider og jeg var svært ivrig etter å få prøvd stangen så det ble det en liten tur for testing i ei lita aureelv. Med grainvindu på 425-475 grain så ble ettpar klumper på 30 gram prøvd. Dette føltes bare godt. Stang ladet dypt og med 13 fots lengde så gikk dette akkurat som jeg hadde håpet på.

Da gjenstår bare å få surret 12'6" stanga beregnet for 26 grams klumper. Får spare neste Chivasdram til den er ferdig lakket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Leste du ikke hva det sto i "Danske linken"?  Hold fingrene borte de første 12 timer, den kan benyttes etter 36 timermen men gjør det til en regel å la stanga være i fred de første 48 timer etter lakkering. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg