Hopp til innhold
Sverref

hvilken Whiskey til Fluebindinga?

Recommended Posts

Liker ikke Whiskey, men tenkte att om man tar seg en litten knert hver gang man setter seg ned for og binde litt, så kanskje man klarer lure kroppen til og kunne like faenskapen :P 

så til dere whiskey kjennere, hvilken whiskey skal man velge og da er kriteriene att den skal være "lettdrikt" og ikke smake askebeger med råttent sjøgrass :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jameson eller Ballantines Gold Seal er fine å sippe til. Reneste fløten i min gane de der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Personlig synes jeg at whiskyen skal smake tjære, bål, sjøgress eller hva man nå vil kalle det. Med andre ord, en single malt er tingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

men for en svak sjel som vil prøve og starte med Whiskey drikking, og er såpass "kresen" att han ikke får ned øl :D  så må bål og sjøgress smaken komme seinere:p 

je tenker som så, kan man klare og venne seg til whiskey, så er jo øl en liten bris i kjeften sånn etterhvert:p og vips man kan drikke øl og whiskey over en lav sko når fiske sesongen begynner igjen :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg syns at alkoholfri whiskey er den som gir best innvirkning på selve binderesultatet.

Utenom det er dette selvsagt et spørsmål om målsetting, altså hva en ønsker å oppnå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

er vel ikke beruselsen som er poenget, men ett "snev" av tradisjons tillføring, sånn att far i huset setter seg ned med fluebinder utstyret og tar en liten knert, for og få løst av etter dagens mas og jag :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Drit i brennevin til bindinga.

Ei flaske rødvin smaker bedre, gir bedre fluer og gir du fruen ett glass(eller to) , så slipper du klaging om at du sitter hele kvelden å binder også :thumbup:

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Slikt amerikansk eller irsk drikke nyter jeg særdeles sjelden.  Derimot kan jeg nyte en god Whisky etter ei lang fiskeøkt, da ”dæljer” jag ofte ned et par tommer god single malt akkompagnert til en god spekepølse. – Så fire timer søvn og på’n igjen.  (med fiske altså)

Til fluebinding passer det best med kaffe. – god kaffe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Laphroaig blir litt som å slikke på nytjæret trebåt mens man røyker sigar ;) Etter innlæringsfasen med streit whiskey kan du prøve Oban, fin og rund med noe røyksmak.

Begynn med Glenfiddich 12. God allround whiskey.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Drit i brennevin til bindinga.

Ei flaske rødvin smaker bedre, gir bedre fluer og gir du fruen ett glass(eller to) , så slipper du klaging om at du sitter hele kvelden å binder også :thumbup:

er jo snakk om en bitteliten knert, ikke nok til og velte en liten tass på 113kg :D kjerringa har ingen rett til og klage hu sitter hele kvelden foran tv`n :D 

og en anna bøyg her er att rødvin er helelr ikke godt likt i min gane:D

Slikt amerikansk eller irsk drikke nyter jeg særdeles sjelden.  Derimot kan jeg nyte en god Whisky etter ei lang fiskeøkt, da ”dæljer” jag ofte ned et par tommer god single malt akkompagnert til en god spekepølse. – Så fire timer søvn og på’n igjen.  (med fiske altså)

Til fluebinding passer det best med kaffe. – god kaffe.

hmm wtf kaffe? enda en ting jeg ikke likær:D:D og jeg kan da ikke sitte og tvinge ned kaffe, og det kan ei heller shottes :P

Laphroaig blir litt som å slikke på nytjæret trebåt mens man røyker sigar ;) Etter innlæringsfasen med streit whiskey kan du prøve Oban, fin og rund med noe røyksmak.

Begynn med Glenfiddich 12. God allround whiskey.

skal gå til innkjøp av Glenfiddich 12 og prøve meg på en knert te freddan :) 

føler att whiskey må til om man skal på telt tur og fiske flue:) må få skaffa seg slik design lommelerke fra Simms :P så man kan ha litt i vesten :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å anbefale en whisky til en som ikke liker whisky er omtrent like vanskelig som å fortelle hvilken stang du bør kjøpe. Det er individuelt og må testes ut av deg. Når det gjelder whisky må du teste det ut i flere år siden du ikke liker det. Er omtrent som med rakafisk. Det 7 første årene jeg prøvde det var det pyton, men nå er det nydelig.

Litt info: Whiskey er fra Irland og whisky er fra Skottland. Derfor bør du begynne med skotsk whisky. Min favoritt er Glenmorange 12 år lagret. Jeg synes den er bedre enn den som er lagret i 16 år eller 24 år. Sånn er det med meg :msn-wink:

Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

da får jeg høre hva h*n sier på polet om de anbefaler Glenfiddich eller glenmorange :)  og skotsk skal det være :) så herfra ut erre Whisky :P

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er bare å hamstre et godt utvalg og sette i gang testinga :)

Jeg har servert Highland Way til flere som har sagt de ikke liker whisky - med hell. Den er mild. 

http://www.jaguaretypecollection.com/Extra/Whisky/HighlandWay.htm

Du går nok kjapt over til single malt vil jeg tro - og da åpner det seg virkelig en ny verden. Liker godt Oban og flere av de andre som er nevnt over, samt Tallisker 10, og ikke minst Ardberg i diverse varianter :)

Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Drikker mine Whiskey med 2-3 isbiter som gjerne må få hvile slik noen minutter før jeg begynner å sippe til den. Første begeret kan gjerne være noe stram men etterhvert som ganen og halsen varmes så glir det ene begeret etter det andre ned som den reneste fløten. Selv synes jeg man må ha 3-4 beger før man kan konkludere med noe som helst vedr. Whiskey.

I min tidligere sjømannskarriere så ble det litt konsumering av diverse whiskey men som landkrabbe kan jeg faktisk ikke erindre sist jeg hadde et beger med whiskey så det er lenge siden.

Men det er  jo allerede nevnt rødvin lengre opp i tråden og rødvin er igrunnen mye bedre for kroppen når man vil slappe av og har lyst på et lite glass. Og så sover man jo så godt på rødvin. Og den som sover godt synder jo heller ikke så da har man jo en god unnskyldning for å ta seg et glass vin.

Ellers så smaker jo vann ypperlig sånn i det daglige, og det er kanskje spesielt viktig å huske på å svelge noen glass vann etter en fuktig whiskeykveld så slipper man kanskje unna kuppelhuet dagen derpå..

Endret av Salaren
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

er jo snakk om en liten knert bare, ikke drekke seg pære fulll:p kan tenke meg hvordan fluene blir seende ut etter for mange knerter:D iom de ikke ser såveldig bra ut før man sku prøve whisky:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg