Hopp til innhold
jan_m

Noen i modum (buskerud) med tips til vann?

Recommended Posts

hei relativt ny innflytta til geithus og prøver og fine et oki øret vann/kjærn men ender opp i drammens elva og rundt kapfoss med egentlig helt oki resultater (1,3kg) og som u erfaren flue fisker kan jeg ikke gjøre annet en og være fornøyd med at jeg faktisk får fisk men drammens elva er jo regulert og med ei litta frøkken i hus er det jo ikke bare bare og labbe i vei så er det noen med tips til vann i traktene som er lett ankomlig med barne vogn og ikke flere km og gå?

unskyld skrive leifer men dysleksi ordner resten ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har bodd i Modum i 2 år, emigrerte tilbake til nord for halvannet år siden, jeg fiska litt i øvre del av Drammenselva, men lurte på mye av det samme som deg. Av det jeg vet er at du kan prøve deg på Simoa i Strandgata i Åmot, har aldri fått annet enn 2 hektos og abborer der, men har hørt at det skal finnes en og annen brukbar fisk der. Ellers er det noen vann helt i veikanten når man kjører innover grusveien mot koboltgruvene/Blåfarveverket. Kan jo nevne Glittre selv om det er en litt spasering for å komme dit.  

Ta deg en tur på google maps og utforsk litt, da finner du ihvertfall ut hvor det er vann/elver, hør deg om hos lokale kjentfolk/fiskere eller ta deg en tur med stanga og utforske på egen hånd.  Det er det beste tipset jeg kan gi deg. Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spør noen i den lokale jeger og fiskeforeningen (ÅJFF). De har hjemmeside. Når jeg kjøper kort for elva inkluderer det også noen vann. Med bil kommer du lett opp på Øståsen, med en rekke gode vann (bratt). Det er de vestligste delene av det store skogsområdet Finnemarka. Kjøp Finnemarkakartet (bokhandelen, sporten), der vil du se veien opp og på toppen en blå P. De nærmeste vanna, Vindsjøane, er innen gangavstand, og har tradisjonelt vært gode ørretvann. I kartet vil du se at alle vanna i Finnemarke har fått et nummer. På baksida av kartet kan du lese om bestandene av fisk i hvert av dem!!. Denne kartlegginga er riktignoken del år, men det drives et godt kultveringsarbeid i hele marka, og ørretfisket er tradisjonelt veldig bra mange steder.

Finnemarkakartet er en gullgruve, det er også denne linken:http://www.finnemarka.com/fiskevann/ . Du kan selvfølgelig bruke registeret, men klikker du på Kart øverst skjer det noe spennende!!

Åmot er midt i blinken for en ivrig sportsfisker, med rimelig grei avstand til noen av de beste vann og vassdrag på Østlandet (= Buskerud)

Jeg bor i Drammen, og skal sammen med kona langt inn i Trillemarka med bobilen denne helgen, ikke for primært for å fiske, men fluestanga er med siden stedet jeg har blinka meg ut har noen interessante småvann rett utafor bobildøra!!

Lykke til!

Endret av Mattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Drammenselva der du bor er ei fantastisk flott ørretelv som huser mye, og ofte stor fisk. Fine forhold for fluefiskeren også. Det finnes noen  magasinartikler som er lagt ut på nett. Går du inn på Terje Boman Larsens hjemmeside tror jeg det skal finnes en artikkel fra Alt om Fiske som han skrev for noen år siden. Kjentmann og superfisker Pål Andersen guider i elva rett utafor stuedøra di!!

Har lett litt, men her en annen artikkel der Pål guider:

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article255380.ece

Endret av Mattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg