Hopp til innhold
Deetuben

Backing til laksefiske

Recommended Posts

Hvis en har en 5-6 sneller som trenger ny backing, så snakker vi fort over en kilometer med "tråd"....  Hvilken type backing er da mest lønnsom i innkjøp..?  Også i forhold til kvalitet..  Jeg foretrekker bruddstyrke på minimum 18-20 kg.  Alle tips mottas med takk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Vet kanskje ikke helt hvorfor, men jeg har gått over til å bruke bare Sufix bakline. Sterk og tynn og prisgunstig. Dacron og kan stå på snella i flere år. Spole med 2500 yards 30 lbs koster rundt 1300 kr. Men den har en bruddstyrke "bare" på 14 kg, så da er den sikkert i veikeste laget ut ifra dine spesifikasjoner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må bare støtte Svensvik i dette, vi bruker også dacron av Sufix ( orange:)) 30lb til laksesnellen, og på mindre sneller til på stenger under 12" og enhånds så brukes 20lb. Styrken på 30pundern holder i massevis til alt laksefiske. Storspolekjøp er normalt også god økonomi, så kan en spole på det som trenges uten å måtte kjøpe eksempelvis 3x100 meter og kaste 40 meter fordi det ikke går mer på snella.

Jeg holder ennå på vanlig dacronbacking, den har passe tykkelse, holder i årevis. Denne microbackingen synes jeg ikke noe om, for mon del så blir den for "tynn"..., en annen ting er at dette med at en må ha en kilometer backing er sterkt overdrevet i de aller aller fleste laksesituasjoner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har også alltid hatt den tankegangen om unødvendig mye backing på snella. Har derfor som regel nøyd meg med 100-150 m. Dette har gått bra i 20 år, men i år så holdt det ikke... Jeg hadde kanskje berget drømmelaksen med 50 m til. Men Sufix backing skal jeg absolutt titte på.. Takk for tips..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Søk på spectra braid på ebay. Bruker 70lb på mine sneller rett og slett for å fylle bedre. Ca 0,40. Fåes i alle farger til etpar 100 kroner for 1000 m.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg holder med Marius, Dyneema eller Spectra braid er suveren og billig.

Her er et par tråder med samme tema: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må bare støtte Svensvik i dette, vi bruker også dacron av Sufix ( orange:)) 30lb til laksesnellen, og på mindre sneller til på stenger under 12" og enhånds så brukes 20lb. Styrken på 30pundern holder i massevis til alt laksefiske. Storspolekjøp er normalt også god økonomi, så kan en spole på det som trenges uten å måtte kjøpe eksempelvis 3x100 meter og kaste 40 meter fordi det ikke går mer på snella.

Jeg holder ennå på vanlig dacronbacking, den har passe tykkelse, holder i årevis. Denne microbackingen synes jeg ikke noe om, for mon del så blir den for "tynn"..., en annen ting er at dette med at en må ha en kilometer backing er sterkt overdrevet i de aller aller fleste laksesituasjoner.

Du veit du får "microbacking" i flere tykkelser eller ? og når man nevner økonomi så må jo slikt da være bedre enn dacron siden det IKKE råtner.

Powerpro blir mye brukt av folk som fisker mye med Braid på sjøen og av en del som Dorger, og det er mere slitasje der enn hva vi får på fluesnellene våres

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda Petter:), vet det. Tenker på disse tynneste som er litt populære i enkelte kretser. Når det gjelder foråtnelse så er ihvertfall min erfaring at vanlig dacron holder i ganske så mange år, men så tar jeg også backingen av hvert år og spoler den på igjen. Har tidligere brukt SA og ingen dårligere erfaring med den enn Sufix sin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og ellers er dette heldigvis som mye annet i fluefiske, det er det en "føler for." Har også brukt faiærlain (som kommer i mange merker)i sin tid, men jeg var ikke så glup som enkelte andre her inne. Jeg kjøpte etter bruddstyrke og spolte på et hinsides antall kilometer. Dess mer jeg spolte, dess verre gravde det seg inn. Og den var slett ikke god å holde i.

Kunne sikkert ha blitt overtalt til å gjøre ny test etter Nobody/Mariusmetodikken, altså at en kjøpte etter tykkelse og farge.

Men så er det den mentale psykopatien altså melder seg. Slik line får meg til å tenke på oter-folket. Heldigvis er dette en fåtalls-familie som har få representanter, så en støter ikke daglig på. Relativt standard uniform er tykk 9-10 fots stang og faiærlain som knyttes direkte til en slankbladet Mepps. Utgangspunktet er alltid nederst i hølene, og Meppsen kastes på skrå oppover og hales deretter kjapt inn. At jeg står øverst i hølen og har en line på gang i pen bue, spent siden det var fisk etter på forrige kastet, affiserer ikke. Etter at lina er krøket av meppsen, går jeg ut av elva og smeller knapt hørlig med døra. En er jo sivilisert i verdens mest siviliserte land.

Så altså, både de harde fakta og slik en kjenner seg griper inn. Som alltid i fluefiskeverdenen.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dynabraid på 1000 meters spoler har jeg og brukt  siden i fjor og man får jo som allerede nevnt en slik 1000 meters spole for under ettpar hundre kroner frakt inkl. på den elektroniske bukta. Men det er jo viktig da å krysse mye når man sveiver greiene på og jeg har og funnet ut at når greiene er påsveivet med den lengden man ønsker så kan man med fordel legge snella i vann noen minutter slik at dynabraiden blir gjennomtrekt. Løp ut hele lengden igjen og sveiv atter på stramt og med mye kryssing når den er våt. Da blir det bra og den vil ikke senere reise seg på spolen eller skjære seg ned. Vanlig standard backing av den man ofte brukte tidligere pleide jeg og å spole på skikkelig våt. Da la den seg pent på og krympet når den tørket. Men mye kryssing under påspoling så blir også dette gode greier.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den nye spectra braiden er "vanntett" og du får ikke det problemet det siktes til. Den farger heller ikke av lenger... Men kjøp for gudsskyld tykk nok. 60-80 lb er bra! Da slipper du flere km med backing...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bruker micron varianten som er litt tynnere og mykere enn dacron, 30 punds vanligvis. Kjøper det på ebay for 500-600 kr for en storspole på 2500 yds, dvs omtrent 2250 meter. Da kjøper jeg fra kjente merker som SA eller Orvis. Du trenger vel 50 punds. Har kjøpte 50 punds dacron på 500 m spole for rundt 60-70 kr, også på ebay.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis jeg skulle kjøpt meg braid for å bruke til backing på mine fluesneller så hadde jeg kjøpt meg kvalitets braid som powerpro ,sufix  eller lignende.

Det sies på diverse havfiske forum at billig braid fra china er det veldig ugjevn kvalitet på.

Jeg driver også med havfiske og jeg bruker powerpro på mine sneller, dette er ei line som jeg har meget god erfaring med.

Jeg for min del bruker Sufix Micro backing på mine fluesneller og er meget godt fornøyd med det.

http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=27995&pageId=242

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg