Hopp til innhold
Salaren

Bjerkreimselva falsk fangststatistikk..?

Recommended Posts

Fikk høre noen rykter fra flere hold i dag om at det nylig er blitt avdekket at de voldsomme fangstall i Bjerkreimselva siste årene er sterkt overdrevet og at den virkelige årsfangst sannsynligvis er ca 1/3 del av de tall som offisielt er blitt oppgitt som årsfangst i Bjerkreimselva. 

Dette grenser jo til hva man kan kalle bedrageri om det holder stikk. Intensjonen skal ha vært å drive kortprisene i været hvilket og er tilfelle her.

Er det noen som vet om det er hold i dette her..?

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Fikk høre noen rykter fra flere hold i dag om at det nylig er blitt avdekket at de voldsomme fangstall i Bjerkreimselva siste årene er sterkt overdrevet og at den virkelige årsfangst sannsynligvis er ca 1/3 del av de tall som offisielt er blitt oppgitt som årsfangst i Bjerkreimselva. 

Dette grenser jo til hva man kan kalle bedrageri om det holder stikk. Intensjonen skal ha vært å drive kortprisene i været hvilket og er tilfelle her.

Er det noen som vet om det er hold i dette her..?

Jeg og flere til har tenkt akkurat det samme ....

En annen ting er at de stenger laksetrappa i lengre tid (hele uken ) for å ta ut oppdrettsfisk , flott det ,   om de da ikke i tillegg slo ihjel en drøss av villfisk .

Man bør f..n meg først lære seg å se sånn noenlunde forskjell først ---- eller er dette den eneste måten noen på Tengs klarer å skaffe seg fisk på ?  

Uansett vet jeg at noen kommer til å sende brev til fylkesmannen om dette svineriet .

Jeg har kjøpt mitt siste fiskekort i bjerkreim hvis dette medfører riktighet , noe som litt etter litt har blitt bekreftet fra flere jeg har snakket med . 

kr 350 i døgnet er drøyt for å fiske i en smålakselv , hvor de i tillegg stenger trappa for oppgang når du fisker der . 

Masse fin blank fisk fra fossen og nedstrøms og kun brun fisk ovenfor fossen hele uken på 130 kubikk i august ............ 

Endret av upperten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fisket mye i bjerkreim, og særlig sone3, flere sesonger fram til for et par år siden. Det som slo meg var at fisket aldri, mens jeg var der, var spesielt bra. Traff alltid på mange andre fiskere, og det var sjelden disse kunne fortelle om fangst. Etter sesongslutt kom fangsttallene og jeg forstod ingenting... Til slutt ble jeg med meg selv overbevist at tallene umulig kan stemme, begynte å fiske i diverse andre elver, og plutselig fikk jeg mer fisk.

Lurer på fangstallene fra bjerkreim iår... 20tonn..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er da man kan spørre seg om kvalitetsjekken på fangstdataene ikke sant..? Hvem kvalitetsjekker og hvordan gjøres det.

Synes forøvrig fangstallene i Suldalsågen og har virket mistenkelig høye siste årene. Er dette med overrapportering noe som er vanlig praksis i Rogaland eller er det vanlig praksis mon tro i laksenorge generelt og drive med overrapportering..?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Har hørt om tilfeller tidligere fra Reisaelva i Troms der det har ryktes om stor overrapportering tidlig i sesongen for å ungå at Fylkesmannen stenger elva ved midtevalueringa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja man får vond smak i munnen av slikt kjenner jeg.

Hadde selv tenk å ta ettpar fiskedager i sone 3 i Bjerkreimeelva i neste uke men nå som dette er kommet opp så tror jeg sannelig jeg heller drar på lengre dagsturer og fisker høstaurer i heievannene istedenfor.

Har jo i flere år pleid å ta noen dagsturer til Bjerkreim for å fiske i September og må ærlig talt innrømme at det jeg har observert av fanget fisk blant alle de fiskerne jeg har møtt der oppe på sone 3 så er det kun en fyr jeg har truffet med en mørk liten bjerkremssild rundtom halvannen kilo og det var for 2 år siden. Fyren var forøvrig svensk og virket å være en meget dreven fluefisker. Når man tenker etter så er ikke dette imponerende i det hele tatt og med 15-20 tonns opgitte sesongfangster så kan jo ikke dette være i nærheten av å stemme virker det som. Men det skal samtidig sies at endel fisk ser man allikevel hoppe men de er for det meste meget svarte og for det meste små. Men laksen i Bjerkreim er jo for det meste liten så det vet man jo godt i fra før. Men alikevel, 350 Kr. døgnet er jo overprisede dagskort iverfall nå som dette er blitt kjent så rent prisippielt burde man vel heller la være å reise dit.

Tror dere ikke kortprisene blir satt ned dere..? :msn-wink:

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes det er svært merkelig at det stilles spørsmålstegn til fangsten i Bjerkreimselva.

Bjerkreimsdelen av vassdraget (sone 1 til 5) har de siste årene hatt en fangst mellom 5-8 tonn. Har dere noen ganger tenkt på hvor lang denne delen av elva er, og hvor mange fiskere det er?

Prøv å sammenlign med fangster i andre elver i landet!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisket sone 3 og 3b fra torsdag til søndag nå. Fisken finnes der, men så ikke mer enn tre stk på land fra andre fiskere.

Vi fisket hardt disse dagene (flue), som resulterte med to små brunørreter, en mistet laks og 10 "lugg" i flua.

Håper at dette med rapporteringen ikke stemmer.

Ønsker at det kunne være løpende rapportering i elva, så at man kunne følgt med.

Er enig i at 350.- er stiv pris for en smålakselv, da du kan kjøpe et kort i gaula eller Orkla til samme pris, med sjanse for en 20-kilos.

Positivt at det er lange strekk, MEN det er mange fiskere.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var synd dere ikke lyktes med fangsten denne gang. Jeg var selv i elva noen timer på torsdag hvor det ble to stykker. En hufisk som ble satt tilbake. Var borti en mer på våtflua og en som bommet på riffling. Det var forøvrig en del blank fisk som gikk oppover i store flak. For min egen del ble det ikke rett timing, men svensken fikk.

Etter antall folk i elva er det nok mange som setter pris på å få (små) laks, kontra det å ikke få noe i det hele tatt.

Beretninger fra fiskere som benytter 2-3 uker i Trøndelag uten napp i år, i fjor og året før der igjen synes jeg virkelig synd på. Bruk like mye tid i Bjerkreim og det er betydelig større sjanse for å få fast.

Fra 16 til 19 år er det 50% avslag på fiskekort. Dette må vel sies å være bra. Kunne selvfølgelig vært bedre for rekruttering om aldersnvået ble hevet ytterligere, noen år.

Bjerkreim har neppe priset seg ut av markedet, når en teller antall fiskere langs bredden. Med en betydelig lavere pris enn andre elver i Sør-Norge og uten begrensninger på kortsalget tror jeg elva ville ha fått en 100 års flom med fiskere fra inn og utland....vi er vel på en 50 års flom nå..Dette ville vel muligens også gått utover bestanden?

Ser man mistenkeliggjør rapporteringen i Suldal også. he he man må jo bare riste på hode...

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har fisket i elva siden jeg var 14 år, i dag 27. Nå bor jeg ikke lenger like lokalt som jeg gjorde da jeg bodde 200m fra elva så like mange døgn blir det jo ikke. Har i år hatt like my kontakt med laksen som jeg pleier å ha.

Prisen er nok desverre der den bør være... Problemet i Bjerkreim er for mye folk og da kan hvertfall ikke prisene settes ned. Faktisk ønsker jeg velkommen ett begrenset kortsalg og gjerne kortere soner ala 3B. Ser absolutt ikke gleden i køfiske... men jeg er heldigvis såpass lokal at jeg vet om mine steder..

Skulle disse ryktene om overrapportering stemme så må "ugjerningen" ligge i administrasjonen av elva da jeg ikke tror på at mange nok fiskere gjør dette med overlegg slik at det kan påvirke statistikken. Kanskje jeg er naiv, men at seriøse elveforvaltere kan finne på noe sånnt det kan jeg ikke forstå. 

Fremdeles er det bare rykter, og jeg skulle gjerne visst hvor disse ryktene har sitt utspring fra. Boikotte elva er vel å ta litt hardt i basert på rykter. 

Vi fikk en blank og fin svidde ca 1kg med lus med hale i 3B nå i helga, såg også blank fisk som hoppet. Og ikke bare smått, mye "stort" også...4-6kg

Fanget forøvrig min første svidde med gjellelus i helga, 1,2kg. Tror det var gjellelus, og de gjellene såg ikke bra ut. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må innrømme at jeg har postet innleggene på en kanskje noe krass måte her. Men nå forstår jeg og at og andre kan ha "hørt" noe på måten det skrives på. Rykter er noe svineri egentlig og det gode gamle utrykket "ingen røk uten ild" har ødelagt mye for mange opp igjennom tidene. 

Siden det som er skrevet er blitt lest av flere så får det stå. Men ser det er spørsmål om hvordan overrapporteringen er utført og de rykter jeg har hørt fra lokale sier at det er gjort i administrasjonen. Det skulle man egentlig ha skrevet med en gang men tok det som en selvfølge at forumet forstod dette, beklager.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forøvrig har Bjerkreimselva samme system som Årdalselva når fangst registreres på nett. Så det er ingen annen hindring i å gi ut fortløpende statistikk enn viljen hos administrasjonen på dette punkt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan rapportere om godt fiske i ettermiddag og noe mindre folk en normalt. Mye mulig landskampen hadde noe med det å gjøre. 3 svidder og 1 laks, hvorav 1 av disse ble sluppet pga. hufisk. De var lett farget og i god kondisjon. Det var mye laks som viste seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg