Hopp til innhold
Thomas og Thomas

Snelle størrelse

Recommended Posts

Har snellene blitt større og lettere, vil vekta og formen på Snella ha noe å si for kastinga. Tidlig på nittitallet fikk jeg høre at Snella burde være så liten som mulig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hva snella veier er egentlig av underordnet betydning. Det som betyr noe er at snella er med på å balansere riggen. Og når snella er påspolet sin respektive line/backing og stanga er ferdig rigget så mener jeg at balansepunktet bør ligge omtrent der man har tommelen på korken. Dette med lette sneller opplever jeg av og til som problematisk på 10 fots stenger av de litt grove klasser. Noen ganger er ikke spolevolumet stort nok til å toppe opp med tung backing engang så da risikerer man en fremtung stang som merkes under lange fiskeøkter. Rigget forøvrig ei Vangen green Vision 11'#8 enhåndstang og her måtte jeg pent bruke ei stor snelle beregnet for #10/11 tohåndstenger for å få vekt selv om og den snella var i letteste laget.

Du skriver at snella burde være så liten som mulig på 90 tallet..? Kan ikke helt se fornuften i den der men det var vel litt senere på 90 tallet at storspolekonstruksjonene for alvor gjorde sitt inntog og kanskje de første var noe tunge, ikke vet jeg. Men de klassiske snellene som jeg brukte på 80-90 tallet mener jeg å huske veide rundtom 160 til 190 gram uten liner. Og med en slik snelle påsatt en DT 7 eller 8 og glassfiberstenger så var dette omtrent passe. Vi prater her Pflueger Medalist, Diverse Rimfly og Young/Daiwa sneller. Klarte allerede da og kaste laaangt men senebetennelse i håndleddet la jo ofte en demper på kastegleden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk med meg at noen forklarte stang uten snelle er det beste å kaste med. Hadde en glassfiberstang tidlig jeg å. Tror det var en klasse 2. Husker at jeg brukte å ta av Snella for å kjenne stanga spenne. Det var jo en gammel tung snelle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøv å kaste med en stang uten snelle i en hel dag, så kan vi ta opp den diskusjonen etterpå  :msn-wink:

Løsning på for lette sneller, blytape! :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg