Hopp til innhold
Salaren

Rotasjonsrigg for lakkering

Recommended Posts

Kveldene begynner for alvor å bli mørkere nå. Og det betyr snart høst og vinter og atter lange kvelder hvor man kan sysle litt med sitt.

Ettpar tohåndstenger ble ikke surret som planlagt i vår da jo sommeren som vanlig plutselig var der og da fisker man jo heller.

Men stengene står nå der og stangringene ligger pent i sine poser og venter påsurring. Stangsurrestativ ble laget i vår så den er grei. 

Men det jeg kunne ha hatt er en rigg som roterer stangen når jeg påfører lakk på alle surringene. 

Kan ikke helt se hvordan jeg kan lage meg et slikt med enkle komponenter og hører her om det finnes en kreativ sjel som kan gi meg et tips hvordan få dette til. Det dreier seg jo bare om 2 kanskje 3 stenger som skal surres så det kommer ikke på tale å handle noe fancy greier kun for disse små prosjekt.

Så dere som kommer på noe smart, gi meg et vink. Alle tips motaes med takk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Takk for den Polkapung. Det var akkurat den lille spiren til ide som behøvdes. De motorene der tror jeg er de samme som driver den roterende plata på f.eks en mikrobølgeovn. Og Ebay er jo fulle av dem ser jeg så jeg får plukke en slik og lage meg resten selv. Burde ikke være noe problem med en garasje full av oppsparte "kjekt å ha ting".

Kan jo så klart kjøpe en ferdig da, men hva er vel en selvbygd stang med ferdigkjøpt surreutstyr. Nei skal det være noenlunde hjemmelaget så får man ta den så langt ut som mulig og produsere riggen selv. Kanskje jeg drister meg til å legge inn et bilde når dette er ferdig.

Takker for all hjelp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da er det bestilt en liten synkronmotor med 9 omdreininger i minuttet ved 50Hz. Fant og en for 220VAC spenning så da slipper jeg å dra frem transformatoren som brukes til fruas amerikanske juledekorasjoner. Dette bli rett og slett gøy.  :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for den Polkapung. Det var akkurat den lille spiren til ide som behøvdes. De motorene der tror jeg er de samme som driver den roterende plata på f.eks en mikrobølgeovn. Og Ebay er jo fulle av dem ser jeg så jeg får plukke en slik og lage meg resten selv. Burde ikke være noe problem med en garasje full av oppsparte "kjekt å ha ting".

Kan jo så klart kjøpe en ferdig da, men hva er vel en selvbygd stang med ferdigkjøpt surreutstyr. Nei skal det være noenlunde hjemmelaget så får man ta den så langt ut som mulig og produsere riggen selv. Kanskje jeg drister meg til å legge inn et bilde når dette er ferdig.

Takker for all hjelp.

Klart.. Man har mange muligheter! Vaskemaskiner, mikrobølge ovner, tørketrommler, refuserte vannkraftverk.., osv.. Men skullle de nog gjøre det slik helt fra bunn, vill jeg nog anbefale å pimpe en gammel rokk. Der kan du sitte med pipa, kjøre rokk og tørke epoxy, mens kjærringa kjøpe julepynt på ebay!

Mange muligheter (som vanlig).. Men bruk heller 40 dollar pluss moms, frakt og gebyr, og bruk heller tiden på å tvinne surringer!

Fant du 220 volt 5+hz helt av deg selv altså?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Klart.. Man har mange muligheter! Vaskemaskiner, mikrobølge ovner, tørketrommler, refuserte vannkraftverk.., osv.. Men skullle de nog gjøre det slik helt fra bunn, vill jeg nog anbefale å pimpe en gammel rokk. Der kan du sitte med pipa, kjøre rokk og tørke epoxy, mens kjærringa kjøpe julepynt på ebay!

Mange muligheter (som vanlig).. Men bruk heller 40 dollar pluss moms, frakt og gebyr, og bruk heller tiden på å tvinne surringer!

Fant du 220 volt 5+hz helt av deg selv altså?

Avgjørelsen er tatt og steg 1 av "prosjektet" er allerede iverksatt med bestilling av vital komponent. Resten har jeg allerede en plan på og det skal da ikke være vanskelig å få til mener jeg. 3 stk Plastskruer og en 1,5" endemuffe i PVCer allerede funnet frem. Da velger jeg å forbli lojal til avgjørelsen. Surringene de kommer slapp av, har jo hele vinteren på meg så det går bare bra men takk til deg for ellers gode tips.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skaffet meg motor fra en mikro, (gratis fra miljøkonteiner). Den surrer og går, men har 5-6 rpm. Holder det?

No problem, rotasjonshastigheten er helt OK den og du vil ikke få sig når lakken(epoxyen) tørker. Dette blir bra. :clapping:

Obs, verifiser at spenningen til denne motoren er 230VAC. Er den ikke det så må du bruke en transformator med sekundærspenning tilsvarende det din motor krever. Nevnte transformator plukker du og ut av mikrobølgeovnen du plukket motoren fra.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg