Hopp til innhold
chrissern

Rask tohånds

Recommended Posts

Er det noen som har gode anbefalinger å komme med når det gjelder raske tohånds stenger i 14 fot 9/10 sjiktet? 

Er klar over at personlige preferanser spiller kraftig inn, men et par tips kan vel ikke skade! :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ta en kikk på Sage TCX 9140. Det er en rask stang, og kan være verd å prøve:).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Husker jeg hadde en Hardy Angel (II tror jeg det var) 14 fot kl 9. Den var for meg veldig rask, så jeg ga den bort. Disse finnes helt sikkert enda rundt om kring.

I gunstig prisleie akkurat nå, kan vel også Loop Evotec i fast-utgave være verdt å se på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Loomis Stinger GLX 14'#9/10 fyller også kriteriet. Nydelig stang. Jeg er også spent på TCX i samme lengde og klasse, har en stående til testing....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det ei stang du vurderer å kjøpe, skal det være ei stang fra dette årtusen eller duger det med ”ridepisker” fra forrige århundre?  Selvfølgelig kan det ”graves fram” noen skikkelige kjepper, men lite trolig at du vil trives med slike.

Hva mener du med rask?  Er dette ei stiv stang, stang med utpreget toppaksjon, stang med korte slag, stang med raske stopp uten etterslag.  De fleste stenger endrer litt karakter etter hvordan de belastes og ved ulike snørevekter.  Hva er klasse 9/10?  tidligere lå normale klumpvekter til slike stenger i denne klassifiseringen på 28-34 gram i dag er det visst lagt på adskillig flere gram i denne klassen.

Ut ifra mine preferanser syntes ikke jeg Sage TCX 9140 (the rock star) er utpreget rask, syntes faktisk dette er ei behagelig stang med litt dypere aksjon hvor du får med deg mye av stanga i kastet.  Ei rask Sage stang er kanskje ikke det samme som ei rask stang av annet merke som fks Loomis. Når det nevnes Sage så syntes jeg TCR og den gamle GIII føles raskere i min smak, dog har de en helt annen aksjon de er tross alt fra et annet århundre.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En rask stang har vel et tempo som krever kjappe/korte kastebevegelser og som av fiskere flest oppleves som rask og stiv(?). Alle stenger kan påvirkes av linevekter, en lav linevekt gir en følelse av behov for økt tempo.  En rask stang har oftest topp aksjon.

Bare et forsøk på en mer eller mindre primitiv/kjapp definisjon.

Har bare testekastet TCX hvor jeg i stedet valgte å satse på å anskaffe en Sage ONE, som jeg regner med å prøvekaste neste uke. Sammenlignet med Hardy Angel som jeg eide et par år, syntes jeg at  TCX var/er en behagelig stang som også jeg har oksygen nok til å fiske med over timer.  Helt klart en topp stang.

Men for all del, jeg har bare en overflatisk forståelse av begrepene tempo og aksjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei. Sage Tcx er en meget bra stang, rask og presis. Sage Method er vel "arvtakeren" til Tcx og hvis jeg ikke tar helt feil er den "litt i samme gata". Prøvde Tcx'n til Marius her på ff.net og den var for meg et positivt bekjentskap...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det ei stang du vurderer å kjøpe, skal det være ei stang fra dette årtusen eller duger det med ”ridepisker” fra forrige århundre? Selvfølgelig kan det ”graves fram” noen skikkelige kjepper, men lite trolig at du vil trives med slike.

Hva mener du med rask? Er dette ei stiv stang, stang med utpreget toppaksjon, stang med korte slag, stang med raske stopp uten etterslag. De fleste stenger endrer litt karakter etter hvordan de belastes og ved ulike snørevekter. Hva er klasse 9/10? tidligere lå normale klumpvekter til slike stenger i denne klassifiseringen på 28-34 gram i dag er det visst lagt på adskillig flere gram i denne klassen.

Ut ifra mine preferanser syntes ikke jeg Sage TCX 9140 (the rock star) er utpreget rask, syntes faktisk dette er ei behagelig stang med litt dypere aksjon hvor du får med deg mye av stanga i kastet. Ei rask Sage stang er kanskje ikke det samme som ei rask stang av annet merke som fks Loomis. Når det nevnes Sage så syntes jeg TCR og den gamle GIII føles raskere i min smak, dog har de en helt annen aksjon de er tross alt fra et annet århundre.

Jeg må være ærlig og si at jeg ikke har preferanser nok på stangaksjoner til at jeg kan vurdere om den skal ha et slikt eller et annet etterslag osv. Jeg trives godt med stenger med toppaksjon, men har ikke vært borti så altfor mye forskjellig, så erfaringene er begrensede.

Har brukt en GL Reaction 13789 med GL Scandi klumper mye i år og har trivdes veldig godt med den. Denne er jo definitivt ikke en "kjepp" på noen måte, men er uansett nysgjerrig på noe annet. Får aldri nok;-)

Er så ekstremt mye å velge på der ute, så er fint å få frem noen gode tips her først. :-)

Mvh

Chris

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du spør etter ei rask stang, og TCX er pr definisjon beskrevet som ei rask stang og halv/ trekvart action, men som du sier personlige prefranser spiller jo inn hvordan slikt oppleves:). Ei "rask" stang må ikke nødvendigvis være "stiv", "stive" stenger er stort sett bare egnet for overhodekast på en gressplen:).

Klasse 9/10 skal/bør ligge på +/- 34 gram med et avvik opp eller ned med et par gram. 28 gram har ingenting med denne klassen å gjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du spør etter ei rask stang, og TCX er pr definisjon beskrevet som ei rask stang og halv/ trekvart action, men som du sier personlige prefranser spiller jo inn hvordan slikt oppleves:). Ei "rask" stang må ikke nødvendigvis være "stiv", "stive" stenger er stort sett bare egnet for overhodekast på en gressplen:).

Klasse 9/10 skal/bør ligge på +/- 34 gram med et avvik opp eller ned med et par gram. 28 gram har ingenting med denne klassen å gjøre.

Nå er det engang slik at en klump for tohåndsfiske i lengde 12,2m og 28gram er spot-on klasse9 og samme lengde i vekten 34gram er klasse 10,2.  Dette iflg tabeller om vekt for spey liner som produsentene var enige om.  Om du tar kontakt med Sauli Liukkonen ( Lohi) så gir han deg sikkert tilgang til et lite program som beregner dette for deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg beveger meg sikkert på kant av tema nå, men likevel: Slik som Hr Lucky Fly og Nobody skriver rundt vekter og klasser er også jeg vant til å tenke. (Selv om det er et par gram uenighet mellom dem).

En del av realitetene i dag er vel at flere produsenter har begynt å sende ut langstive stenger, gjerne med forsterkning i tuppen. Jeg har en slik stang. Dette krever at en henger på linevekter rundt 45 gram, av og til enda mer på en 9/10 eller 10/11. Da passer disse kasteinnretningene til alt og alle.

Kanskje er dette med på å øke den smule forvirringen det er rundt begrepene "stiv" og "rask." Jeg vet ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå er det engang slik at en klump for tohåndsfiske i lengde 12,2m og 28gram er spot-on klasse9 og samme lengde i vekten 34gram er klasse 10,2.  Dette iflg tabeller om vekt for spey liner som produsentene var enige om.  Om du tar kontakt med Sauli Liukkonen ( Lohi) så gir han deg sikkert tilgang til et lite program som beregner dette for deg.

Jeg var litt frekk i den siste setningen min:), iflg Lohi så er en klasse 9/10 definert med en vektskala på 28-34 gram. Erfaringen tilsier at flere stangmerker er innenfor dette, men da gjerne i den øvre delen av vektskalaen. Så har vi enkelte som en må ytterligere opp for at stanga skal fungere. Dvs at det faktiske spriket er ganske så mange gram, dette gjør det med klassedefinering litt diffust og ikke lett for alle når de skal kjøpe seg ei line til 600 kr.

En kan gjerne ha klasseinndeling, men stangprodusenten kunne gjerne ha en anbefalt linevekt på stengene sine. Da har forbrukeren ihvertfall et utgangspunkt som fungerer, så får de personlige tilpassninger om en liker lette eller tunge liner ut over dette gjøres av den enkelte.

Et annet moment i dette er om en lemper på for mye vekt i forhold til det stanga " trives" med og stanga er definert med fast action, så kan det endre opplevelsen av de egenskapene stanga er definert med. Den "raske" stanga kjennes ikke så rask ut lenger...

En må ikke gjøre noen religion av dette, men jeg synes at når en betaler 7-10.000,- for ei stang så hadde det ikke gjort noe om en anbefalt vekt hadde stått på klingen i tillegg til klasse:). Enkelte gjør dette, og forhåpentligvis så kommer flere etter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg var litt frekk i den siste setningen min:), iflg Lohi så er en klasse 9/10 definert med en vektskala på 28-34 gram. Erfaringen tilsier at flere stangmerker er innenfor dette, men da gjerne i den øvre delen av vektskalaen. Så har vi enkelte som en må ytterligere opp for at stanga skal fungere. Dvs at det faktiske spriket er ganske så mange gram, dette gjør det med klassedefinering litt diffust og ikke lett for alle når de skal kjøpe seg ei line til 600 kr.

En kan gjerne ha klasseinndeling, men stangprodusenten kunne gjerne ha en anbefalt linevekt på stengene sine. Da har forbrukeren ihvertfall et utgangspunkt som fungerer, så får de personlige tilpassninger om en liker lette eller tunge liner ut over dette gjøres av den enkelte.

Et annet moment i dette er om en lemper på for mye vekt i forhold til det stanga " trives" med og stanga er definert med fast action, så kan det endre opplevelsen av de egenskapene stanga er definert med. Den "raske" stanga kjennes ikke så rask ut lenger...

En må ikke gjøre noen religion av dette, men jeg synes at når en betaler 7-10.000,- for ei stang så hadde det ikke gjort noe om en anbefalt vekt hadde stått på klingen i tillegg til klasse:). Enkelte gjør dette, og forhåpentligvis så kommer flere etter.

100% enig der. Den diskusjonen blir stadig tatt opp i trådene ser man og ingenting tyder på at den tar slutt med det første. Bare tenk på alle bomkjøp av liner som dette har medført. Liner og klumper som ligger og tørker rundtom de mange tusen fluefiskerhjem.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var litt rask på labben der ja..

Min personlige mening er at alle stangprodusenter er tjent med å gjøre det enklest for forbrukeren å handle utstyr. Det er få ting som er mer frustrerende enn å stå som nybegynner i en elv og fiske med en nyinnkjøpt kombinasjon som ikke fungerer overhodet.

Man kan lese seg opp på mye, men den beste læra er å tilbringe tid i elva. Dette kan jo bli en dyrkjøpt erfaring for mange og da er det jo supert hvis produsentene bidrar med slike enkle tiltak for å gjøre fiskegleden størst mulig - raskest mulig. :-)

Mvh

Chris

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Om du leser det første innlegget mitt så er det vel akkurat dette jeg skriver.  Du som jeg er gamle nok til å huske helt andre stangaksjoner enn hva som foretrekkes i dag, likeså er snøreprofilene og vektplasseringen i linene også annerledes.  Like fullt så vil jeg påstå at det som kalles ei ”rask” Sage stang nødvendigvis ikke er hva Loomis vil kalle rask. De langt fleste fiskere i dag benytter hva jeg vil betrakte som 10/11 liner på sine 9/10 stenger, ja til og med enkelte roter helt opp i klasse 11/12 før de syntes at stanga fungerer.  Om dette skyldes dårlig kasteteknikk eller at de egentlig heller foretrekker dyp aksjon vet jeg ikke men føler at mange ”dreper” stanga med disse tunge linene.  En annen side er også at det er slettes ikke lett å selge ei 14’ stang i klasse 11/12 derfor påklistres disse betegnelsen 9/10 i stedet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En annen side er også at det er slettes ikke lett å selge ei 14’ stang i klasse 11/12 derfor påklistres disse betegnelsen 9/10 i stedet. 

Ikke tenkt på den der tidligere du men er ikke usansynlig at du har rett i det du påstår der. Alt for salg og om den nyfrelste tohåndsfiskeren blir sendt hjem fra butikken med ei såkalt 9/10 stang og en 33 grams klump så vet vel og selgeren innerst inne at kunden helst kommer igjen etter få dager og ber om tyngre klump. Og slikt blir det jo butikk av. Om ikke stanga heller havner på finn.no etter mange mislykkede forsøk på underhåndskast med den lette "anbefalte" klumpen.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg