Hopp til innhold
Litejk

Farge på snøre?

Recommended Posts

Hei.

Jeg er helt ny innen fluefiske, men har lyst til å utforske det mer. 

Jeg kjøpte meg et helt vanlig pakketilbud, men synes det med utstyr er ganske vanskelig uten å ha skaffet meg noe litteratur etc.

Så jeg lurte på om fargen på snøre har noe mening utover selve fargen kontra fiskens oppfatelse av farge?

Er det en spesiell farge til synk/flyte, klasse på stangen, lengde på stange?

Takk.

Litjek.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

I tidligere tider så ble flytelinene levert i hvit, intermediate i eksempelvis blått og synk2 i mørk grønn. Tanken bak dette fargevalget var nok at den hvite ut ifra fiskens perspektiv skulle sees mot himmelen, synkelinens mørke farge skulle da passe inn det dypere sjiktets mørke tone. Flyteliner har vel i alle tider blitt laget i en farge i hele sin lengde.

På 80 tallet kom mer fargerike liner som fluogul og fluo-orange. Ganske revolusjonerende farger som straks skapte debatt om at dette skremte fisken. Noe av tanken bak fargen minnes jeg at det var viktig for fiskeren å se lina godt. Jeg tror nok at dette skremte flere fiskere til og begynne med enn fisk, for eksempelvis Powertaperen flyt synk1 ble en storselger og det er ikke få fisker den lina har på samvittigheten. Den ble manges favoritt.

LTS kom på 2000 tallet med ei densitetline synk2/3 i knallrødt og sort, hvor synk2 delen var rød og synk3-delen i sort. Denne ble veldig populær og manges favoritt. Denne fargen skremte heller ikke laksen:).

Dette med tofargen går igjen hos de aller fleste, bakenden i flyt eller intermediate har gjerne en lysere farge og spissen eller den mer synkende delen en mørkere farge, er ikke sikker på hvorfor dette gjøres men noe av tanken er nok som nevnt ovenfor. Idag har det også kommet trippel- denistet liner hvor fargen gjerne er tredelt etter synkegraden.

Når det gjelder fargevalg til klasse på stenger så har noen like farger, andre skiller på klasser, eksempelvis at tyngre tohånds fra klasse 9 og oppover har andre farger enn de lettere klasser.

Ser en dagens liner så går nok trenden tilbake til noe mer moderate farger igjen i hvit, blått, grønt og jordfarger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Hei.

Jeg er helt ny innen fluefiske, men har lyst til å utforske det mer. 

Jeg kjøpte meg et helt vanlig pakketilbud, men synes det med utstyr er ganske vanskelig uten å ha skaffet meg noe litteratur etc.

Takk.

Litjek.

På bibliotekket finnes det bok ``Fluekasting`` av Kjetil B. Mathisen. Anbefales på det sterkeste. Lykke til... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Uten å ha noke fasit på spørsmåla så har dei tyngste delen av snøre mørkest farge ( altså den delen på snøret med mest synk har mørkest farge).

Når det kommer til skyggen til snøret så forska vi litt på dette for noen dager siden der vi var tre stk som sto høyt over vannet å såg på en fisk menst en anna fiska på fisken. Dette er ei ganske blank elv der man ser laksen ganske lett om man kommer over den, han som fiska på laksen fiska over den, med kvit flyteline først. Dette reagerte laksen på å flytta seg kvar gang skyggen av lina kom over den.

Noen minutter etterpå prøvde han med ei mørkere line denne gang, var det ingen reaksjon på fisken.

Etterpå var det en kvit måse som flaug over laksen, når skyggen av måsen kom over laksen, flytta den seg. Mulig dette er tilfeldig, men var uansett spennende å erfare!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det e ihvertfall lettere å se et lyst snøre hvis du er fersk i gamet..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg