Hopp til innhold
Out-Fishing

Hvilken vårflue ? er dette ?

Recommended Posts

Fikk svar fra en kamerat, det var andregenerasjons vespertina..

Spesielt, vespertina har vel normalt ikke noen "andregenerasjon" . Klarer du og legge ut ett bedre bilde ? Og ikke minst legge ut mere info om hvor klekking fant sted (vann,elv,høyde over havet og ca hvor i landet) så kan noen garantert gi deg svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Detsverre har jeg ikke et bedre bilde, prøvde å få den på fingeren for bedre bilde etter dette men den fløy avgårde. Kan prøve å kjøre det gjennom photoshop etter fisketuren i dag. Dette var på rundt  200 meters høyde, i haugesund (krokavannet) I en litt mindre pytt bakom vannet. De stod i 3 store svermer helt bak der det var temmelig grunnt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heptagenia fuscogrisea er mitt tips. Vanskelig å se på det bilde. Er ingen vårflue men døgnflue

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk større bilde på nettbrettet. Og utfra bilde var det en brun døgnflue, så ut som 2 haletråder. Stor bakvinge. Den klekker i stille vann. meg bekjent er det vel bare to arter som er brune med 2 haletråder som gjør det. Det er Arthroplea Congener og Heptagenia fuscogrisea. A Congener tror jeg ikke er funnet på vestlandet, ergo sitter man igjen med en art. Syns også jeg så antydning til "spettete" bein. men umulig å se egentlig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

stemmer med brun og 2 haletråder, litt stor størrelse. rart bildet bilr feil, ser det stort når jeg laster opp. så senere er det lite.. om dere kopierer dette og paster i browser så er det direktelink til bildet i full størrelse...  bildr.no/image/QmJhY25E.jpeg   browser legger på http:// selv :) Og ja det var stille vann, har dere forresten noen bøker å anbefale når det kommer til flue identifisering ?

Endret av Out-Fishing

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

http://www.naturogfritid.no/850266/The+Mayflies+of+Europe er den beste boka for å identifisere døgnfluer, men tipper Insektlære for Fluefiskere er mer en bra nok for de fleste. 

Om man bommer på en døgnflue med et par underarter så spiller ikke det noen rolle :)

Finnes trolig nok av bøker får både steinfluer, vårfluer etc for å artsbestemme disse. Vil tro for en del arter må de inn under ei lupe for å skille de :) Så det hele kommer ann på hvor insektsgeek du skal bli. Jeg er særdeles insektsgeek, men ikke på kjedelige insekter som døgnfluer, vårfluer etc

Om noen år kan det jo være http://www.nationalnyckeln.se/ kommer med et bind om døgnfluer og vårfluer. Det hadde vært fantastisk, da hadde man fått den beste boka om nordiske arter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Leptophlebia vespertina og Heptagenia fuscogrisea er lette og se forskjell på, har selv senest for noen uker siden vært i tvil da jeg fant en spent spinner med to halestrå som jeg trodde var Hepta. fuscogrisea men så tok jeg en nærmere titt på vingen og så at det var en vespertina som hadde mistet det ene halestrådet (evnt falt av da jeg tok den opp av vannet). Vingeforskjellen er nok lettest for å se forskjellen på, om størrelsen (på kroppen) ikke er tydelig nok, og i tvil om avrevne halestråd. Heptagenia fuscogrisea har en litt lysere vinge. Leptophlebia vespertina har en mørkere hovedåre (den kraftige linja som følger vingen oppover) samt et svakt brunskjær i vingen, dette er nok lettest og se på duns.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Marginata og fuscogrisa er mer like enn vespertina Sent from my HTC One X using Tapatalk 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg