Hopp til innhold
thomashalv

Status barduelva?

Recommended Posts

Barduelva tråden er lite aktiv. Flere av oss som fisker aktivt i elva, som også er aktive i barduelvasvenner har i en år rekke prøvd å fortelle grunneierne at ting ikke akkurat blir bedre. Vi hadde satt pris på tilbakemeldinger fra flere her inne. Hva mener dere?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

For all del fortell om Barduelva dere. Ser jeg stoff om Barduelva her inne så leser jeg det med stor interesse. Kanskje spesielt viktig i disse tider å få friske rapporter om ei nydelig elv som Statkraft til stadighet har voldtatt opp igjennom årene. Dette fordi flere og flere elver, vassdrag og fiskere vil få føling med hva effektkjøring har å si for et levende vassdrag når Norge i ytterligere grad skal supplere elektrisk kraft til Europa. Dette har en pris nemlig og jeg har en ekkel følelse at få skjønner dette før det blir et faktum. Da er trådene om Barduelva gode å ha som en påminnelse så vet man ivertfall hvordan man IKKE skal behandle naturen.

Husker ellers godt røyebeistene jeg så en tidlig morgen nede ved Tunebrua. 3 digre røyer rundtom 3-4kg stod der nede mens vi "camperte" hos myggen i full camoutrustning. Dette var i 1989 som var året jeg gav for Konge og fedreland og begynner å bli noen år siden men disse fiskene har for alltid brent seg fast i mine øyner. Så ufattelig vakkert der i Bardudalen i mellom Storala og Istindan. Men jeg husker og at insektlivet sikkert var til større glede for fisken enn for oss som lå langs breddene parat med våre AG3.

Største auren jeg fikk det året jeg var der oppe fikk jeg nettopp i Barduelva ved Fosshaugbrua og den var 1,3 kg renset. Aldri har jeg sett vakrere aure enn akkurat den. Tørt var det dog ikke men en liten stripete muddler fisket på ekte sjøørretvis. Nydelig dalføre med ei aldeles nydelig elv.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for innspillet.

Du har helt rett, ting har ikke gått til det bedre.

Håper flere vil komme med sine tanker rundt elva og forholdene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Thomas

Jeg har forsøkt å søke opp Barduelvas venner på grasrotandelen til Norsk tipping, men får ingen treff verken på navnet eller org.nr. Er det noe nytt om dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg