Hopp til innhold
RSalmon

G loomis NRX 14 fot erfaringer og snørevalg

Recommended Posts

Har testet stanga. Etter min mening er minimum klumpvekt til speykast 38gr. Ideelt er 40-42 gr.

Noen som har testet denne med snowbee klump eller andre klumper ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har kastet den en del med Guideline PT og TD på rundt 36gr, det passer meg best.

Liker også Loomis sin Stinger Int klump, en meget god klump å fiske med og ikke minst morsom å kaste!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Uten at jeg kjenner akkurat den stangen der så kan det da sannelig virke som at de aller fleste 14 fotere av de mest brukte produsenter krever klumper rundtom 40 gram. En stang merket 9/10 produsert av amerikanerne burde da heller ikke være noe unntak og kjøper man f.eks Airflo eller SA ferdigløkkede Scandiklumper klassifisert 9/10 så veier disse nettopp 40-41 gram. Og det kan da ikke være uten grunn.

Det er noe som henger igjen fra Guidelines Powertapere det der med å gå opp en snøreklasse i forhold til stangmerking. Synes fremdeles Guidelines oppgitte vekter i forhold til klassifisering på de nye klumpkonseptene kan virke lave men jeg har heller ikke prøvd disse. For tiden hviler derfor Powertaperne her i huset og så kastes heller Rio, SA og Airflo klumpene elegant ut til sølvfiskene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette blir jo en smakssak men for min del skal en 14 foter være en ren 9er og kaste klumper på 36 gram +- noen gram. At de tåler 40 gram er det ikke tvil om men synes det bør være en reell forskjell. Mulig dette er mentalt men alle mine 14ish fot stenger har kastet 36-37 gram og fungert bra. Dette blir nok subjektivt men det er vel det som er deilig med denne galskapen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette blir jo en smakssak men for min del skal en 14 foter være en ren 9er og kaste klumper på 36 gram +- noen gram. At de tåler 40 gram er det ikke tvil om men synes det bør være en reell forskjell. Mulig dette er mentalt men alle mine 14ish fot stenger har kastet 36-37 gram og fungert bra. Dette blir nok subjektivt men det er vel det som er deilig med denne galskapen!

Sant nok Marius. Vi har alle våre preferanser

Den diskusjonen der vedr. snøre og klumptillpasning dør nok aldri ut og gjør den det er nok forumet her utdødd såvel.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

uansett gjør produsenter av liner og stenger akkurat hva de vil.

Og det tjener produsentene penger på så får man heller legge fra seg tanken om at det kan ligge noe konspirativt bak "feilmerkingen" og "standariseringen". 

Uansett det som er så kjekt finner man ut at man f.eks har for lette klumper til 14 foteren sin så kjøper man en 13 foter i#8/9. Littegranne kutt i bakant på 9/10 klumpene så har man plutselig en ferdigrigget stang til å ha på taket på bilen. Og slik går nå dagene og årene og ser ordet galskap allerede er brukt :clapping: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

36 gram ++ er vel mer en 9/10'er enn en 9'er. http://tokyoflyfishing.wordpress.com/2012/06/02/how-to-select-fly-lines-for-singletwo-handed-fly-rod-aftma-affta/ Men la meg ikke avspore temaet i tråden, uansett gjør produsenter av liner og stenger akkurat hva de vil. Nei vil ikke si at det er så mye Helge. Andersson og Mortensen vil nok si at det er mye men da blir vel kanskje diskusjonen rask en litt annen... Tror vi må la dette ligge da det blir for subjektivt og helt umulig å diskutere når nye stenger tåler et så stort spekter av vekter og snører... MEN aftm er for min del en"død" måleenhet nå er det gramvekta og målebånd som har tatt over!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Efter 1 uge i Gaula med denne stang endte jeg op med klumper på ~36-37g og 11-11,5m som det der fungerede for mig. I år var der masser af tid til at teste forskellige setup's mellem de trækkene stimer af laks...

Stangen magter også klumper på 40-42g, men det passer ikke til mit temperament og kastestil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg