Hopp til innhold
Baguett

Hvordan presentere flua til ørret på stille vann

Recommended Posts

Planlegger noen fjellturer i sommer og tar med både flue og slukstang. Men det jeg ikke er helt sikker på er hvordan man burde presentere flua når det er helt stille på vannet og ingen bølger/strøm?

Hvis det vaker fisk er det vel ganske dumt å kaste rett over vaket, da blir vel fiskene skremt. Burde man bare ta så nærme man tør og håpe at de ikke blir skremt?

Lurer også på dette hvis det ikke er noe vak, er det 0 poeng i å kaste ut snøret en tilfeldig plass i vannet og la det ligge der i en stund, eller er det noe man burde prøve på?

Den andre stanga blir mest sannsynlig bare å brukes med dupp og mark så jeg blir å stå med fluestanga nesten hele tiden. Kjøpte en ny brukt stang forrige uke og gleder meg til å teste den :)

Endret av Baguett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

En gammel cowboy sa (free copy of django) " dont shoot the the bottle, but where the bottle is gonna be".. Det deilige med fjellet er at man har tid til å slenge ut en flue, poppe en dram og lese om vakmønster, fluer og fluefiske. Når solbrisen legger seg biter det åkke som :)

Endret av Polkapung
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ørret i vann er ofte i bevegelse når de beiter. Hvis du observerer litt vil du se at fisken har en retning den svømmer i, og at du derfor kan legge ut kastet der fisken kommer til å være (hvis den ikke forandrer retning da). Det gir deg anledning til å legge ut et kast, strekke fortommen litegrann, og gjøre deg klar. Spennende greier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du kan kaste rett i vaket, og få tilslag med det samme. Men det er ingen regel. I noen tilfeller kan man se at fisken blir skremt av snøreskyggen på bunnen, mens andre ganger later det som den ikke bryr seg. Som SFTor sier kan det lønne seg å legge flua ut foran fisken. Ved noen tilfeller kan ørreten ta mens flua ligger helt stille, mens andre ganger kan det lønne seg å røre litt på flua (stripe den). Små forsiktige bevegelser er stikkordet her. Ei flue som striper sakte i vannet kan etterligne et insekt som rører seg i vannfilmen. Prøv deg frem. Av tørrfluer i nord trenger du vårfluer (caddis), døgnfluer (parachute), og russefluer. Med noen varianter av hver, også forskjellige størrelser, har du det du trenger. Fargene og formen trenger ikke å stemme 100 % heller. Husk at i naturen skjer det feilklekkinger også (et trøstens ord for oss dårlige fluebindere). Vær også obs på at ved noen vak er det ikke insekt på overflaten som fisken beiter på, men klekkere i, eller rett under vannfilmen. Derfor er det lurt å ha noen klekkere/nymfer av de tidligere nevnte fluene.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svarene, skal bare prøve meg fram.

Har en del fluer, men jeg aner ikke hvilke type det er, bortsett fra at det er tørrfluer. Får studere dem og sammenligne når jeg får fram flueboksen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg