Hopp til innhold
sltca

skyteklump til LPXe 14'

Recommended Posts

Har fra før en LPXe 13' 8/9 3-delt med PT 9/10 flyteklump, et sett som jeg liker veldig godt, men fant ut at dette ble litt smått ved generelt stor elv og juniforhold, så denne blir mer tiltenkt som en stang for sommerelv og lav vannstand fra nå av.

Kjøpte meg nå en brukt LPXe 14' 9/10 3-delt og hadde planer om å sette på en synk2 klump på denne stangen, da jeg innbiller meg at det skal være passende selv om jeg aldri har fisket eller kastet med synkeklumper før. Stangen blir i all hovedsak å bruke i Orkla og Eidselva. 

Pga kastesektor osv liker jeg å gå en klasse opp så ikke klumpen blir så lang og har derfor planer om å gå for en 10/11 klump, valget akkurat nå står mellom;

-Scandi Intermidiate/Synk1/Synk2

og

-Triple-D Flyt/Intermidiate/Synk2

Erfaringer/anbefalinger med denne stangen og klumpene, passende vekt, kappelengde osv mottas med stor takk. 

Ser av Guideline sin egen tabell at de anbefaler en klumpvekt på 34-36 gram til denne stangen, noe jeg synes høres alt for lett ut, har egentlig siktet meg inn på 38-39 gram, men er mulig jeg er helt på jordet her..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Guidelines anbefalinger vedr. vekt. synes jeg ikke er særlig gode og du er slettes ikke på jordet. Nå har jeg endel LPXe stenger og 14 foteren bruker jeg for tiden daglig. Har pønsket litt på å finne det mest optimale oppsettet på akkurat den stangen og har foreløpig endt på 12,2 meter og 40 gram som en F/S3 klump. Dette oppsettet synes jeg går veldig fint og siden klumpen har baktapering så synes jeg den flyr mye bedre enn tradisjonele bakkappede Powertapere selv om disse og fungerer aldeles utmerket. F.eks til 15' LPXe bruker jeg en 45 grams F/S på 12,6 meter. Går aldeles strålende og stygglangt og har kastet med 15 foteren flere timer i dag og bare nyter det selv om det tross alt er en tung rigg. 

Som synk på LPXe 14' har jeg en justert LTS Speedline #9 S1/S2. Husker ikke helt den eksakte lengden på denne etter kapping med vekten er ivertfall 40 gram og husker jeg ikke helt feil skulle lengden ligge rundtom 11,5 meter. Synkelinefiske er langtfra det jeg liker best men må jeg så må jeg og da synes jeg nevnte kombinasjon igrunnen fungerer greit forutsatt at man legger inn et mellomlast.

Ingenting i veien med ryggen på en 14' LPXe eller de andre LPXe stengene heller og tohåndstengene bør absolutt lastes opp med klumpvekt over det GL anbefaler som såkalt optimalt.

LPXe stenger er svært gode kastemaskiner og dessuten etter min mening undervurdert. Ofte kan man finne dem til gode priser såvel og det er ikke dumt å ha noen slike i stallen da de har stor bruksverdi og neppe går av moten med det første og skulle de gå av moten så kunne det igrunnen ikke bry meg mindre da jeg ville fortsette å andvende dem uansett kjempegode som de er.

Tror mye av grunnen til at LPXe tohåndsene blant noen har dårlige brukererfaringer nettopp skyldes Guidelines altfor lette vektanbefalinger. Med for lette vekter så fungerer nemlig heller ikke LPXe og som man vet så ødelegger et ellers godt førsteinntrykk av en stang det meste nå man prøvekaster med for lette klumper/liner.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

ok, da kan det se ut som jeg har siktet litt lavt og må øke på litt iallefall til å begynne med, anbefalingene til Guideline virker da å være enda verre enn jeg trodde. Nå er det riktignok noe snakk om at de nyere 4-delte er litt "mykere" enn den tidligere modellen og derfor har litt lavere vektanbefalinger, det skulle da ikke slå ut så mye..men hvem vet..

Har som en teori at 3D klumpen vil bli lettere å dra opp enn Scandi klumpen, så er fristet til å gå for 3D 10/11 og begynne med å kappe den til 12,5m som i følge kalkulatoren skal gi en klumpvekt på 40,6gram og ta det derfra..grei plan?høres veldig langt ut i forhold til vekten, men er vel kansje slik de klumpene er..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Til den gamle 3-delte LPX 14'(den grønne) så bruker jeg en 42 grams PT F/S3 kappet til 12,4 meter. Går så det griner det og.

Bare å kjøre på med vekt til du finner ut hvor stanga hører hjemme. Alltid lettere å justere seg nedover i ettertid skulle det føles i meste laget.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg