Hopp til innhold
ufesk

Elv for ung nybegynner og en rusten gammel fluefisker?

Recommended Posts

Jeg er ute etter (og prøver forumet her hvor ekspertene vaker..) en elv på østlandet som er grei for en nybegynner. Sønnen min på ti står og kaster med fluestang i hagen for tiden. Øver seg.. Er redd for at interessen daler fort hvis det ikke blir fast fisk snart.

Guttungen har sett på Tørrfluelandet 1, 2, 3 i hele vinter. Tya, Nea, Vangrøfta virker forlokkende når Lenth & co heiser inn sværinger. Men jeg tror ikke det er så lett for rustne herrer og ferskinger.

Har forståelse for at ingen vil røpe godelva si men er det noen som kan komme med forslag til elv med fisk i? Glomma er jo lang og fiskerik men er det nybegynnerplasser der feks?

Trygve.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Bor i Ås i Akershus men kjører gjerne et stykke på helgetur for å oppleve fiske. Vi har prøvd Østmarka men med liten suksess. Vi har også prøvd et sted i Buskerud hvor vi fikk miniørret. Men det ble litt "lekefiske" over det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det finnes ett hav av elver som kan besøkes som gir gode muligheter for fisk. 

Tya, Nea og Vangrøfta er elver som kan besøkes, Tya ryktes det om dårlig fiske de siste årene, så stemmer dette hadde jeg greit droppa det området. (jeg vet jo ikke) Nea kan man få stor fisk uten tvil, men langt for en helgetur. Har ikke fisket der veldig mye selv. vangrøfta er kortere reisevei. Er ikke mengder av fisk der, men på riktig tid kan man ha ett eventyrlig fiske i den. Men dessverre skjer det ikke så ofte noe mer som før. Og er ikke den enkleste elva i Østerdalen. 

Glomma er som du skriver en rimelig stor elv, men stort sett fra Elverum og nordover kan dere finne plenty med vake og bitevillig harr. Jo lenger nord du kommer i glomma jo finere blir den rent naturmessig. har en følese av at ørretmengden øker også etter hvor langt nord man kommer. Ellers kan Trysilelva og elvene rundt der være ett fint sted, Egentlig er mulighetene enorme, bruk inatur og fishspot for hva det er verdt. Tror ingen kommer til å røpe godelvene sinne sånn uten videre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er stille vann aktuelt kan jeg anbefale Nordtjern/vesttjern i Hurdal. God plass til bakslengen og bra mulighet for fisk av ok størrelse. Er satt ut fisk av "fangbar" str der. Ikke akkurat noe for fluefantastene, men som intro og lærevann er det flott!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar. Da styrer jeg unna "kjendiselvene" Nea, Tya, Vangrøfta.. Men det blir nok en tur til Østerdalen. Hva med Grimsa i Folldal? Hørt noe om den?

Har problemer med å finne Nordtjern/Vesttjern på kartet. Kan du gi nærmere beskrivelse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

På Vestsida av Hurdalsjøen. Mellom Øyangen og Hurdalsjøen, litt nord for Heggetjern som er litt større. To ganske små vann som henger sammen. Zoom deg inn på kart.statkart.no så finner du det. Veien inn er stengt med bom ca 2,5km før. Mulig å leie nøkkel, eller så er det jo fint å sykle og ikke mer enn 30min å gå heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Grimsa har også blitt en "kjent" elv med dyre fiskekort og kortbegrensing. Er vannstanden bra får man sikkert bra med fisk i den elva også. Er vel både ørret og harr der så mulighetene er store der som så mange andre steder. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg