Hopp til innhold
kvinalax

sage one15 vs hardy zenith sintrix 15

Recommended Posts

AVSPORING!!!!  Men skjønner ikke dette tullet med at kald, høy vårelev trenger lange "rajer" på 15ft (+-)!  Man hverken kaster eller fisker bedre enn med kortere og lettere stenger stenger!  13.6 klasse 9-10 holder i massevis. Skal du dypt fikser den glatt tunge synkeklumper helt i dypet av skalaen og svære fluer! Velger faktisk oftere lettere enn det også, en12.6er 8-9er er det jeg bruker mest, gjerne med synk 3-4 el 4-5!!!

PS! Fisker i Gaula, Orkla og Numedalslågen. Ingen puslelver akkurat!

Endret av Mattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

AVSPORING!!!! Men skjønner ikke dette tullet med at kald, høy vårelev trenger lange "rajer" på 15ft (+-)! Man hverken kaster eller fisker bedre enn med kortere og lettere stenger stenger! 13.6 klasse 9-10 holder i massevis. Skal du dypt fikser den glatt tunge synkeklumper helt i dypet av skalaen og svære fluer! Velger faktisk oftere lettere enn det også, en12.6er 8-9er er det jeg bruker mest, gjerne med synk 3-4 el 4-5!!! PS! Fisker i Gaula, Orkla og Numedalslågen. Ingen puslelver akkurat! Synes det er et kjempe poeng jeg. Hvorfor gå med en tung stokk når man kan gå med noe vesentlig lettere som gjør samme nytte??? Tror du treffer nerven av laksefiske. Ting sjelden rasjonelt, heller basert på følelser og drømmer! Jeg elsker mine 15 fotere mer enn noen andre stenger! Mye heller en 15 fot klasse 8 enn en 12,6....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal like å se ei stang på 13 fot som kun klarer 40grams klump, håndtere våte juni tuber, gjerne fortynga, på +10cm uten problemer :) Vet ikke hvor du fisker i lågen Mattis, men mange steder er det medium til dyp vading og lange kast som gjelder, noe som gjør 15 og 16 fotere overlegne kortere stenger , grunnet økt rekkevidde når man har vann til halsen. Til småspeying med vann til anklene kan en jo bruke hva som helst ;) Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal like å se ei stang på 13 fot som kun klarer 40grams klump, håndtere våte juni tuber, gjerne fortynga, på +10cm uten problemer :) Vet ikke hvor du fisker i lågen Mattis, men mange steder er det medium til dyp vading og lange kast som gjelder, noe som gjør 15 og 16 fotere overlegne kortere stenger , grunnet økt rekkevidde når man har vann til halsen. Til småspeying med vann til anklene kan en jo bruke hva som helst ;) Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg fisker med 12.6er med klumper på ca 30g, og etterhvert er det den jeg bruker i lågen. Bruker i mindre grad 13.6ern der, men den er med noen ganger. På Vabrottet-Kallebergøya feks. Fisker alle kjente plasser på Brufoss, men vader aldri dypere enn til hofta. Har aldri sett noen stå med vann til halsen og fiske på de mest kjente strekka fra Føssa til Hukstrøm, men har sett dristig dypvading, men da for å nå ut til et grunnere, vadbart parti lenger ut i elva (Hukstrøm, Putterudhølen feks). På Føssa feks. er det på litt høy vannstand ovelegent bedre med ei kort stang pga av den overhengende vegetasjonen, og er vannstanden lavere når jeg like langt ut i elva med den som med den som er foten lengre.

Det er da ingen sak  å produsere en 13fter som håndterer 40g og mere enn det, det er bare å lage ei mere robust klinge, og det gjøres! Bruker aldri fortynga tuber, skal jeg dypt lar jeg synkegraden på klumpen avgjøre fiskedybden, og hjelper ikke det, monterer jeg polyleadere: Synk el FastSynk! Bruker alltid løkker, så bytte tar null tid! Mine store fluer har alle hårvinger på 10-12 cm, og de har jeg ingen problemer med, hverken på 12.6en eller 13.6ern.

PS! Jeg har ingenting i mot at folk fisker med lange stenger, men for meg er det et tilbakelagt kapittel, mye gøyere og like effektivt med kortere stenger, og ikke taper jeg noe på kastelengdene heller!! :wink:

Endret av Mattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

AVSPORING!!!! Men skjønner ikke dette tullet med at kald, høy vårelev trenger lange "rajer" på 15ft (+-)! Man hverken kaster eller fisker bedre enn med kortere og lettere stenger stenger! 13.6 klasse 9-10 holder i massevis. Skal du dypt fikser den glatt tunge synkeklumper helt i dypet av skalaen og svære fluer! Velger faktisk oftere lettere enn det også, en12.6er 8-9er er det jeg bruker mest, gjerne med synk 3-4 el 4-5!!! PS! Fisker i Gaula, Orkla og Numedalslågen. Ingen puslelver akkurat! Synes det er et kjempe poeng jeg. Hvorfor gå med en tung stokk når man kan gå med noe vesentlig lettere som gjør samme nytte??? Tror du treffer nerven av laksefiske. Ting sjelden rasjonelt, heller basert på følelser og drømmer! Jeg elsker mine 15 fotere mer enn noen andre stenger! Mye heller en 15 fot klasse 8 enn en 12,6....

Det dette handler om er i siste instans hva som er våre personlige preferanser! Men mener at jeg fisker like effektivt med en 13.6 som en 15ft på tidlig vårelv og høy vannstand!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det tror jeg også du gjør mattis! Men dagens 15 fotere er ikke som de gamle... Ikke noe pes å gå en hel dag med en sånn lenger... Så ser ikke problemet egentlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jøss, så bra ! Da har jeg sikkert solgt fiskekort til deg i bua i Brufoss for noen år tilbake :) Enten så har du lange bein , eller så skjønner jeg ikke hvordan du får kommet deg i elva med vann kun til hofta på ganske så mange av plassene i Brufoss på 100 kubikk pluss :) Som sagt, til ankelvading kan hva som helst brukes - uten å starte en diskusjon om nødvendigheten eller ikke av dyp vading. "Mye gøyere" - subjektivt. "Like effektivt" - noen ganger og på noen plasser ja, men langt fra alltid. "Taper ikke noe på kastelengdene" - veldig ofte gjør du det hvis du tenker på maks kasting under praktisk fiske . Bare for å ha sagt det, jeg liker også kortere stenger, men hvert til sitt bruk :) Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bra diskusjon, men hvordan var det egentlig med Sage One15 vs Hardy Zenith sintrix 15?  :badgrin:  :clapping:

Måtte bare inn med en digresjon (= liten avsporing) for å få litt fart i feltet. Gøy å være tilbake etter en pause på FFN!! :wink:  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har jeg testet min zenith14,6 en liten runde.

Det har seg sånn at det har høljet ned med regn her i sør de siste dagene.og grunnet høyt grunnvann samt overvann så har jeg en flott kastedam på jordet nerom huset på ca 40-50 meter.

Litt vanskelig vind så det ble venstrespey.

snøret var et zpey flyt på 45 gram og 13meter.

stanga er meget lett og spenstig.45 gram var helt greit for denne stanga.kunne sikkert kjørt på med tyngre snører også.

Blir gøy og teste denne skikkelig til våren med flere forskjellige snører.

første inntrykket var ihvertfall veldig bra...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nydelig stang.

Takler en stor vidde av klumper.38-45-50 gram har jeg testet og alt går bra.40-45 gram liker jeg best.

Stanga er meget lett og kraft og bruddstyrken er høyere en i de gamle materialene de brukte før.

Stangtube,pose og endebutter til stang delene følger med.

Jeg er kjempe fornøyd.

Mvh kvinalax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg