Hopp til innhold
MichaelTroms

Eidselva 2013

Recommended Posts

Tatt noe fisk i 13 ? :) 

Jeg skal nedover en uke sent i august, Noen gode tips til soner, fluer?  Aldri vært i eidselva så har ikke peiling på hva som funker! :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg er ikke spesielt godt kjent i Eidselva, har vært i Eid og Gloppen bare helt sporadisk de siste 10 - 15 årene. Men såpass vet jeg at i alle fall soner er sårbare mtp vannføring. Det er (mer enn) tegn som tyder på lav vannføring utover sommeren, for egen del har jeg tatt fram lakksko og sandaler til vadingen som starter natt til lørdag. Elvene rundt her er allerede nede i sen sommervannføring, sikkert delvis grunnet kjølige temperaturer.

Så kanskje er det verdt å legge vekt på dette når du undersøker videre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fisker noen dager i Eid hver sommer, og det er virkelig en perle. Men, det er en vanskelig elv, særlig sent på sesongen hvor den ofte er liten og (som alltid) gin-klar. I August ville jeg satset på kort litt oppe i elven, og da er seff Bjørlo et naturlig valg.

Generelt ville jeg holdt meg unna de aller nederste delene, men ellers er elven et eventyr av flotte fiskeplasser. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tatt noe fisk i 13 ? :)

Jeg skal nedover en uke sent i august, Noen gode tips til soner, fluer?  Aldri vært i eidselva så har ikke peiling på hva som funker! :D 

Hei ja,

Er vel fluer med noe blått i som gjør susen. Ellers funker sunray... Er noen år siden jeg var i Eid sist, men som nevnt dette er ei vanskelig elv:-) Er det noen som vet om det er tatt fisk i år?

Takker,

Mvh,

Oen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er tatt noen lakser der, har ikke oversikt over hvor mange:). En kamerat fikk en 8 kilos her om dagen.

I august så er en nok litt avhengig av nedbør, elva kan gå veldig lita, varm og klar. Da gjelder nattfiske, gjerne med en muddler, ellers er fluer i sort med litt blått i fine saker, og gjerne ned i treble eller dobbel 12. Som nevnt er også sunray fine saker, en liten en på et par cm veldig lettdresset, og en på 6-7 cm, da er en dekket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg