Hopp til innhold
Pr0t0typ3

Snøre for Zpey Infinity #10/11 cw. 36-38g 15"

Recommended Posts

Skulle veldig gjerne hatt et godt tips til snøre for denne stangen før eg gir opp og prøver meg på å heller knekke den over kneet...

Har skyteline med en Snowbee XS klump (flyt/int).

Problemet mitt er at eg rett og slett ikkje klarer å få til noe kast med denne stangen... Er heilt på bærtur når det gjelder speykasting, men etter alle disse turene mine og altfor mykje titting på youtube, så burde eg no i det minste få til noe... Lærer fort, men her MÅ det være noe meir gale enn bare min mangel på teknikk...!

Selvfølgelig så er teknikken min langt ifra god, flua pisker, vannet spruter, klumpen plasker osv.. :P Var rett før et fikk piercing i albuen idag etter at vinden plutselig tok til...! :P

Føler at det er 2 ting som svikter her.

1: sliter med å få ankeret til å sitte (flua striper bare videre og pisker bak meg igjen).

2. føler at eg ikkje klarer å spenne opp stangen skikkelig. Er godt mulig det her er mest min "teknikk" som er feil, men tror også at kanskje snøret kan ta litt av skylden her.

En sjelden gang, så får eg ut kanskje 6-7 meter med skyteline, men det er vel det meste (utenom når eg er heldig med et vindkast som tar med snøret...)

Har drevet med fluefiske i 3-4 år, men har sålangt ikkje begitt meg inn på 2-hånds... Er på tide å utvide repertoaret er planen ! :P

Sjekket såvidt ut GL Multi Tip, men den går ikkje opp i denne klassen..

Kan noen komme med et godt tips for en amatør innen 2-hånds? Link til skittfiske så eg bare kan bestille en klump..?

Det eg då er på utkikk etter blir flyt/int, flyt/synk1, flyt/synk2.  Rundt der en plass... Stort meir synk er ikkje nødvendig i elvene eg fisker i, og tenker også at for mykje synk blir for vanskelig for en amatør som meg.. :P

Kanskje et "sett" som inneholder forskjellige spisser som for eksempel GL Multi Tip har?? Liker å ha mulighet til å enkelt endre stil med å hive på flyt/synk etter behov osv...

EDIT!:

Sjekket ut skittfiske, og kommet fram til et par stykk, men utvalget er jo så enormt!!!! :O

Zpey Fusion #10/11 - Synk 0/0/1 37gr./11,5m.:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fluesn%C3%B8rer/Toh%C3%A5nds-skyteklumper/Zpey-Fusion/Zpey-Fusion-10-11---Synk-0-0-1-37gr-11-5m-137172-p0000068548.aspx

Zpey Fusion Compact II #10 - Sinktip 0/1 Tohåndsklump / Klumpvekt: 37g:      -

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fluesn%C3%B8rer/Toh%C3%A5nds-skyteklumper/Zpey-Fusion-Compact-II/Zpey-Fusion-Compact-II-10---Sinktip-0-1-Toh%C3%A5ndsklump---Klumpvekt--37gr-142448-p0000073833.aspx

LTS Adapted Pro Fly Line System #11/12 (Belly + 3 fronter):      - SER NO IKKJE SÅ GALE UT..?

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fluesn%C3%B8rer/Toh%C3%A5nds-skyteklumper/LTS-Adapted-Pro-System/LTS-Adapted-Pro-Fly-Line-System-11-12-Belly--3-fronter-131850-p0000063218.aspx

Loop Quattro Tip Spey 4 utskiftbare spisser:                     - LOVENDE SETT... INT OG MEDIUM SINKTIP.. BRUKBART?!

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fluesn%C3%B8rer/Toh%C3%A5nds-skyteklumper/Loop-Quattro-Tip-Spey/Loop-Quattro-Tip-Spey-4-utskiftbare-spisser-136262-p0000067635.aspx

Rio Scandinavian Spey VersiTip #8/9 Tohånds skyteklumpsystem, 37,5gr - 13,4m:           #8/9 har vekta som eg "skal" ha på min #10/11??

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fluesn%C3%B8rer/Toh%C3%A5nds-skyteklumper/Rio-Scandinavian-Spey-VersiTip/Rio-Scandinavian-Spey-VersiTip-8-9-Toh%C3%A5nds-skyteklumpsystem--37-5gr---13-4m-122117-p0000053463.aspx

Rio Scandinavian Spey VersiTip #10/11 Tohånds skyteklumpsystem, 47,2gr - 13,4m:     FOR TUNGT?!?!

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fluesn%C3%B8rer/Toh%C3%A5nds-skyteklumper/Rio-Scandinavian-Spey-VersiTip/Rio-Scandinavian-Spey-VersiTip-10-11-Toh%C3%A5nds-skyteklumpsystem--47-2gr---13-4m-122119-p0000053465.aspx

Endret av Pr0t0typ3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har tilsvarende stang som går som juling med snowbee xs flyt. Har ein compact fusion compact 2 s5s6 på 37 gram på veg i posten, ser fram til å prøve den. Kor i landet du bur?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikkje så veldig langt unna deg tror eg... Dale, ikkje så langt unna førde??

Holder til 15-20 minutt unna førde, retning Florø.

Bur på storebru (midt imellom Florø og Førde).

Du har nok garantert en bedre teknikk enn meg... Eg har holdt meg til 1-hånds i mine 3-4 år, og har "god nok" teknikk for den, men repertoaret skal utvidast.

Dessverre så er eg av dei få som driver med fluefiske og dermed er det "ingen" for meg å lære det her av... Dei fleste rundt meg er folk som eg sjøl har fått inn på fluefiske, så då er det eg som lærer dei dette heller..

S5/S6 blir altfor mykje for mitt bruk. Elva her er for grunn og stort sett for lite fart i for å bruke sånt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som har tips til meg til hva for klump-sett som kan være å anbefale til denne stangen...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Om jeg ikke husker feil så fant jeg ut at akkurat den stanga er underklassifisert.
Prøvde de anbefalte zpey snørene, men det gikk dårlig. Satte på mine egne PT på ca 42 gr
+ poly. Lenge ca 11.4 på klumpen. Da gikk det meget bedre..

37 gram er iallefall alt for lett. 

Infinity 14 ft derimot går helt fantastisk med anbefalt Zpey snøre..

Endret av Sageman

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

så med vanlig scandic spey, så er anbefalte vekter "feil"?

Eller tenker du på skagit..? Såvidt eg har skjønt så må en bruke tyngre liner for skagit..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ikke skagit liner. Om scandic spey er vanlig underhandskast,

så fungerer den stanga, etter min oppfatning, ikke optimalt med

de anbefalte vekter. Om du ikke får til spey/uh så vet jeg alt

for mange som ikke får helt til da "anbefalte" klumplengder ofte ligger på 12.5 meter og opp for 15 foter, og det er etter min oppfatning min 1 meter for langt. Jeg bruker lengder etter svensken

Gøran Andersson sitt system, og det fungerer utmerket. - for meg iallefall :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eg har aldri hatt eit so sympatisk forhold til vannkast og synkeline-fiske som etter eg gjekk over til Mortensen sitt konsept med korte klumper med polyleader ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

klumpene som skal passe til stangen (f.eks. zpey compact #10 0/1)... er disse da lange eller korte..?

Har sett et par youtube-filmer med mortensen for å prøve å få inn teknikken....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eg har aldri hatt eit so sympatisk forhold til vannkast og synkeline-fiske som etter eg gjekk over til Mortensen sitt konsept med korte klumper med polyleader ;-)

Mortensen er elev av G Andersson. Korte klumper er GA sitt konsept utviklet rundt 1990  :clapping:  :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan herved støtte meg på Sageman sin påstand om at infinioty 15#10/11 er underklasifisert. Eg kom brått på at eg har eit f/s3 snøre på 37 gram + leader liggande frå Scierra, eg monterte dette i dag og var avgårde for å teste. Stanga responderte overhodet ikkje på eit så lett snøre! Men når eg sette på Snowbee klumpen på ca 41 gram - gjekk det så det suste :biggrin:

Om jeg ikke husker feil så fant jeg ut at akkurat den stanga er underklassifisert.
Prøvde de anbefalte zpey snørene, men det gikk dårlig. Satte på mine egne PT på ca 42 gr
+ poly. Lenge ca 11.4 på klumpen. Da gikk det meget bedre..

37 gram er iallefall alt for lett. 

Infinity 14 ft derimot går helt fantastisk med anbefalt Zpey snøre..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skulle veldig gjerne hatt et godt tips til snøre for denne stangen før eg gir opp og prøver meg på å heller knekke den over kneet...

Har skyteline med en Snowbee XS klump (flyt/int).

Problemet mitt er at eg rett og slett ikkje klarer å få til noe kast med denne stangen... Er heilt på bærtur når det gjelder speykasting, men etter alle disse turene mine og altfor mykje titting på youtube, så burde eg no i det minste få til noe... Lærer fort, men her MÅ det være noe meir gale enn bare min mangel på teknikk...!

Selvfølgelig så er teknikken min langt ifra god, flua pisker, vannet spruter, klumpen plasker osv.. :P Var rett før et fikk piercing i albuen idag etter at vinden plutselig tok til...! :P

Føler at det er 2 ting som svikter her.

1: sliter med å få ankeret til å sitte (flua striper bare videre og pisker bak meg igjen).

2. føler at eg ikkje klarer å spenne opp stangen skikkelig. Er godt mulig det her er mest min "teknikk" som er feil, men tror også at kanskje snøret kan ta litt av skylden her.

En sjelden gang, så får eg ut kanskje 6-7 meter med skyteline, men det er vel det meste (utenom når eg er heldig med et vindkast som tar med snøret...)

Har drevet med fluefiske i 3-4 år, men har sålangt ikkje begitt meg inn på 2-hånds... Er på tide å utvide repertoaret er planen ! :P

37 gr er lett for den stangen, gå opp til 40-42 gr så vil ting bli litt enklere.

De tingene du sliter med kommer mest av for dårlig teknikk, hvertfall problem nr 1.

At ankeret ikke sitter, men fortsetter å bevege seg etter stopp kommer av et for dårlig løft inn til bakkastet.

Her er det flere ting man kan gjøre feil, men de går stort sett ut på det samme. Det ene er at man ikke løftet stangen høyt nok før man setter i gang med innkastet, eller at man får snøret opp av vannet for sent. Da blir det frykteligt tungt for stangen å få løftet snøret ut av vannet, og dette fører til at stanga spenner seg opp veldig så når snøret endelig sliper tak i vannhinnen kommer det inn til ankerpunktet med for høy hastighet som igjen fører til at snøret ikke ankrer, men fortsetter videre.

Det andre kan være et for innkast med for mye løft. Da vil snøret automatisk bli trukket opp av vannet når det ankrer i og med at snørets energi går oppover og ikke bakover.

Når ankeret ikke sitter blir det bortimot håpløst å få spent opp stangen. Det er heller ikke rart at du sliter med å spenne opp stangen når snøret ditt er etter min menig alt for lett. Som nybegynner er det mye bedre med et litt for tungt enn for lett snøre.

Speykastet er et veldig marginalt kast, så man bør ha stort fokus på små detaljer når man trener på det. 

Et godt tips er å ta et kurs. Dyktige instruktører ser feil man ikke ser selv og du vil garanter har mye glede av det.

Mvh

Peter Gran

Endret av peter gran

Del dette innlegget

Lenke til innlegg