Hopp til innhold
internist

Kvamsfjellet

Recommended Posts

Hei!

Jeg ønsker å komme i kontakt med folk som har fiske som interesse og har hytte eller bor i område. 

Det fiskes fra mysuseter i nord til eldåa i sør og opp mot sødorpsgrensa men er ikke fremmed for å utvide område litt sørover.

Jeg har hytte ved furusjøen og forsøker å bruke den flittig hver sommer, og det er ørretfiske som står i fokus. 

Fisker både med flue, spinner og sluk. Når det gjelder fluefiske har jeg tatt fisk i frya, eldåa, Siltjønnbekken(!), flakken, Tjønnseteråa. 

Ønsker hvertfall å få fisk i glittra med flue dette året her!

Har tatt fisk i alle vann ellers i distriktet utenom vålåsjøen da denne ligger på gal side av grensa for fiskekortet. 

Det er mulig å få stor fiske i område også, selv har jeg aldri fått over 850 gram men dette er pen fisk så høyt til fjells. 

Var blant annet med engang når en god fluefisker fikk 2 kilos ørret på årvillingen og han hadde fått dette flere ganger,

det var noen voldsomme vak der!

Jeg kunne tenkt meg og opprette en facebook gruppe(eller her hvis det er praktisk) hvor man kan legge inn bilder, diskutere fiskeplasser, utstyr osv. Observasjoner som er gjort. Testing av utstyr osv.  

Noe som er litt artig er feks fluevalget der oppe. Da jeg var rykende fersk fluefisker for 3 år siden så tok jeg meg tur opp i juni med litt forskjellige mygg og andre insekter men null fangst, dette ble forsøkt en gang til uten hell samme sommer. 

Dette var frustrerende jeg lovte meg selv at jeg skulle få tatt minst en fisk på flue før sommern var omme. Dette ledet til fluefiskebutikken til Jarle og bjørnar. Her var det fluer til salgs og jeg var på jakt etter russeflua og om noen kunne binde den for meg. Disse som man kjøper i butikken ellers er ikke noe tess. De hadde 30-40 stk liggende fra en fluebinder som vistnok var pilot og bandt fluer mens han mellomlandet osv. Så på disse fluene og likte utseende godt, så kjøpte 4-5 stk selvom prisen var 40 kr stk. Tanken var at disse var bundet av profesjonelle og skulle bli artig å se om det var noen forskjell i fiske.

Jeg tok enda en tur oppover til kvamsfjellet og forsøkte russeflua og før dagen var omme var det hanket inn mye fisk på 2-300 gram. Jeg forsøkte andre dager med andre fluer for prøve å se om dette var flaks når det gjaldt bett osv men ingen fangst. Byttet så tilbake til denne mirakelfluen og siden har fisken nektet å slippe taket...

Siden denne opplevelsen bruker jeg kun denne fluen og 2 til som også har fungert nesten like godt, felles er at alle er kjøpt av folk som binder for Bjørnar og jarle...

En annen ting er også utstyrsvalget da. Jeg gjorde som de fleste og kjøpte 9 fot 5# men etterhvert har jeg kjøpt en 

Gloomis Eastfork 7,6 fot i klasse 3 og dette er den fineste stagen å ha med på tur i dette området assa, fantastisk redskap, komme lett til over alt. 

Man trenger ikke være god til å fiske så lenge man kjøper godt utstyr! 

Fisker du i området ønsker jeg uansett svært gjerne å komme i kontakt med deg!

Endret av internist

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei. Har fisket en del i området. Men, dette var før jeg begynte med fluefiske. Fikk fisket litt på slutten av 2013 sessonen nedover Frya. Har hørt fra bekjente at det lurer noen kubber i den lille elva. Veit også om et lite vann i nærheten. Som Frya renner igjenom. Her så jeg ørret i kg klassen,vaket å rullet. Gleder me virkelig til å prøve disse spottene til sommeren:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hepp,

Har såvidt dyppet snøret i området, men håper det blir tid til en kveld og to i Frya til sommeren med tørrflue:-)  Basen vil bli i hytte ved Furusjøen for vår del også, dog bare i fellesferien.

Er ellers ikke purist, og fisker med både flue, sluk og makk for den del.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg