Hopp til innhold
Hr Lucky Fly

Penger til Hardangerfjorden

Recommended Posts

"Engasjementet hos de ulike partiene i forhold til villaksen og miljøproblemene var varierende. På møtet kom det klart fram fra Høyre og Frp at partiene ønsker å flytte villaksforvaltninga fra Miljøverndepartementet (MD) til Fiskeri- og Kystdepartementet (FKD) dersom de vinner høstens valg."

Og det finnes fortsatt laksefiskere og personer som mener de bryr seg om norsk villaks som beinhardt holder på å gi disse partiene en stemme til høsten? Alt fordi privat økonomi og et par hundrelapper spart i skatt er viktigere enn å ta vare på naturen? Skyt meg.

Endret av Vegard PS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det finnes neppe noen som helst grunn til å tro at dette spørsmålet blir håndtert annerledes enn i dag av noe norsk politisk parti i såkalt ansvarsposisjon. Landet må produsere realverdier for å ha økonomiske føtter å stå på mtp alt annet som behøves og slett ikke behøves som utgiftsposter. Og da er landet etter hvert manøvrert inn i en fullstendig avhengighet av olje og fiskeri-/oppdrettsinntekter. Disse står nå for det aller meste av landets realverdiproduksjon.

En krone må tjenes eller skapes før den kan brukes. Slik jeg har fått det opplyst, har også inntil kanskje fire-fem i SV forstått dette, og enda flere i det moderne AP. (I det tidligere AP som avsluttet på 1970-tallet forstod omtrent alle det).

Skal en prioritere høyere andre typer verdier (som en sunn og frisk natur) enn de materielle og (liksom)naiviteten, må mange politiske hobbyer avvikles slik at statens kostnadsnivå går ned. Det kommer ikke til å skje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med andre ord mener du det er et fett om villaksforvaltning håndteres av et departement, herunder nåværende DN, som har som oppgave å ivareta miljøhensyn, eller om fiskerisjefen som manøvrerer i oppdrettsinntektens tjeneste sitter ved roret? Der tror jeg ikke jeg kunne vært mer uenig. Jeg forsvarer på ingen måte Lusbeth og har forøvrig lite til overs for det moderne AP, men å godta dette forslaget er jo å legge seg rett på rygg og totalt gi opp kampen for å bevare den atlantiske laksen. I mine øyne..

Så skal jeg ikke spore mer av her. Helt flott at det bevilges penger til Hardangerfjorden. En skam at det finnes behov for det.

Endret av Vegard PS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med andre ord mener du det er et fett om villaksforvaltning håndteres av et departement, herunder nåværende DN, som har som oppgave å ivareta miljøhensyn, eller om fiskerisjefen som manøvrerer i oppdrettsinntektens tjeneste sitter ved roret? Der tror jeg ikke jeg kunne vært mer uenig.

Jeg forholdt meg vel ikke til "hvilket departement" i det hele tatt.

For meg er det ikke der hovedproblemstillingen(e) når det gjelder sunn forvaltning av de norske naturressursene/de norske ressursene ligger.

(Det er godt mulig at laksefiskene har det hakket bedre under dagens forvaltningsinstans enn under det du påpeker kan bli den neste, jeg ser slett ikke bort fra det. Det finnes noen få tegn på det).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg