Hopp til innhold
anton1

Snø/smeltevann til Gaula

Recommended Posts

Noen som vet noe om snøforholdene i fjellet, over Gaula som vil genere smeltevann?? Er litt nervøs for at vannføringen de første ukene vil bli stor med den seine våren vi har  dette året. Kansje en reprise på sist år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ser på yr for Haltdalen at det blir temperaturstigning + nedbør neste uke.

Så da tipper jeg Gaula får litt fart på seg en stund framover.

Blir spennende å følge med,skal fiske premiere uka og uke 26 i år.

Får håpe at det er oppgang i fossen uke 26 i år.I fjor var det ingenting før fredagen i uke 26 ,da fikk jeg en og mistet en sværing i stasjonshølen på hovin.

Ikke lenge igjen nå.

Mvh Kvinalax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fort Orklas del er de i år trege med vannføringsrapporter sammenlignet med tidligere år.  Savner dette da det alltids er interessant å følge med på dette.  Iflg siden til Aunan ligger vannføringen der nå på ca 145m3 hvilket det da er kanskje opp i mot 200m3 nedstrøms Svorkmo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Meldt mer varme i trøndelag fram til 27 mai om de får rett metrologene.

D vil si storvannføring fram mot åpning.

Kommer vel storlaks på gaula nå,sjøl om vannet er kaldt.

Men hvor lenge vil vannstanden bli høy i år,ikke særlig lenge tror jeg.

Så det blir mere liv og røre,gledesbrøl,og jubelsener oppover gauldalen i juni i år.

I fjor ble d vel mer fortvilelse,fyllebrøl ,roping på elgen og etc i juni... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke godt å spå om været og slettes ikke om vannføring i ielva i juni.  Det er nå en gang slik at elva har et oppgangshinder hvor det må være vannføring under et nivå for at fisken kan passere, siden denne elva ikke er regulert så er det naturen som bestemmer tidspunktet.  Kunne ikke falle meg inn å reise over 600km for å sitte å drikke, langt mindre stå og brøle på "Rolf".  Det er da faktisk andre elver i denne regionen som var fiskbare på aktuelt tidspunkt, så hvorfor ikke sette seg på "hesten".   Laksefiske er ikke akkurat det fisket hvor det skjer mest og til vanlig ikke akkurat plagsomt hektisk med bett.  Om tiden mellom hvert napp og flomperiode skal fortrenges med store mengder alkohol ville jeg nok heller holdt meg hjemme.  Jeg får faktisk lov til å drikke hjemme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja enig.

Hadde aldri satset kun på fiske over fossen i juni.for usigbart til det.

Når en reiser 90 mil så er det for hardcore fishing og ikke ett sjøslag uten like man er på jakt etter.

Men var mange frustrerte i fjor når oppgangen først startet siste fredagen i juni ca.

fisker i uke 26 også og da pleier det stort sett være oppgang,men så kommer det ett år iblandt der naturen vil det anderledes,sånn er det bare ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er vel endel gapahuker. Bål plasser etc som lever farlig de neste dagene nå.

Blir sikkert godt over 1000 kbms!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som vet om sider  som har egne målinger med oppdatert temperatur på gaula.

gaula.no er ikke oppdatert på temperatur ihvertfall..

Nå synker elva ned etter flommen,lurer på hvor mye snø alt regnet tok med seg.

Langtidsvarselet burde gi jevn smelting fram mot sesong start og ikke noe regn og snakke om..

Så jeg tror at er vi heldig så kan vi få oppgang veldig tidlig..

Ellers så er det visst tatt lite fisk i forsknings nota  til nina.er all storlaksen alt på vei opp tro?

Får gi jernet første uka så får vi se om det ikke blir noe action langs gaulas bredd...

Mvh Kvinalax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vannføringen i Gaula ble raskt mindre etter 1000m3 forrige dagen.  Orkla var oppe i drøye 600, men ser ut til å være på retur.  For Orklas del har det vært varmt vann oppe i 8,8 grader på det meste.  Dødsstille rundt den nye telleren, men opplysninger om fisk passert telleren bruker å være en godt bevart hemmelighet. 

I Surna var det observert laks 14. mai, mest trolig har det gått på fisk både i Orkla og Gaula.  Det er også store muligheter for at den også vandret ut igjen på flommen.

Mulig støvelmoten til Svensvik slår godt an i både Gudbrandsdalen og Østerdalen.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg