Hopp til innhold
Hr Lucky Fly

Sjøørrett og forvaltning

Recommended Posts

Jeg blir litt usikker når jeg ser slikt, her er det ønskelig med en " børs" slik T det stimuleres til MER sjøørrettfiske i sjøen, i mange lever stoppes fiske etter SØ eller med strenge kvoter da stammen veldig mange steder er på et minimum. Hva mener forbundet (NJFF) med dette?

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=210872089&displaypage=TRUE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Litt rart utspill med tanke på situasjonen i mange elver.

Noe positivt kan være at det er en bra mulighet til å informere og ikke minst, oppfordre, til C&R av fisken som tas og at man ikke skal kakke støinger..Tenker da på at man når et større publikum og samtidig bidra til økt forståelse for fisken.. men totalt sett sliter jeg med å se den store gevinsten dette skal ha forvaltningsmessig...Eller går jeg glipp av noe?..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Personlig er jeg og kritisk til sjøørretkonkuransene som finner sted typisk i April. Dette fordi folk gjerne har en lei tendens til å fiske i de indre fjordområder hvor SØ elvene, åene og bekkene munner ut og der står SØ tett på vårparten og de er tynne og grådige, sultne som de er. Og med premier til lengste fisk, tyngste fisk og mest fisk så kakkes alt  over minstemålet uansett kvalitet. Og dette er (unnskyld utrykket) helvettes synd i disse tider hvor SØ gjerne er fredet under elvefisket senere på sommeren.

Derfor foreslo jeg under årets SØ konkurranse i lokal regi å heller premierere den fangst med høyest K-faktor. Dermed så tvinger man ivertfall deltagerne lengre ut på kysten hvor de litt feitere individer finnes og man skulle anta man da sparte de magre individer i munningsområdene for uakseptabel beskatning. Årets konkurranse  ble dermed holdt med dette for mål, nemlig å premiere de fiskere som fikk feitest fisk. Om dette tiltaket virket har jeg foreløpig ikke fått tilbakemelding om da jeg ikke fikk muligheten til å være med på arrangementet grunnet jobb. Men det skal bli spennende å høre fra gjengen hvordan dette gikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå er vel situasjonen for sjøørreten forskjellig i nordre deler av landet. Snakka med en av grunneierne i Målselva, og de har registrert en stor økning i SØ bestanden i elva. Eget inntrykk stemmer forsåvidt godt med dette. Idag fanger man SØ i fjæra på flere steder det knapt nok har vært tatt fisk før. I Balsfjorden kan du nesten stoppe hvor som helst i fjorden, og ha sjans på fin fisk - i hvertfall litt ut på forsommeren.

Jeg skjønner godt argumentene mot SØ konkurranser som fokuserer på fiskens lengde, og bare dette. Støtter forslaget om vurdering ut fra K-faktor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg