Hopp til innhold
Nobody

Hva er best under?

Recommended Posts

Etter mange år med super undertøy, Tech fiber, lange underbukser, netting bukser mv. Hva anbefales av undertøy for de kalde fiskeøktene dypt utvadet i kaldt vann? SØ fiskere har vel første hånds kunnskap om hva som gjelder.  Forrige juni fiske var kaldt skikkelig kaldt 5-6 grader utvadet til tider rett under brystlomma. Vanligvis har ovenstående undertøy og fleece bibs vært helt greit, men i fjor var det kaldt.  Kondens er vår verste fiende nest etter lekkasjer. 

Noen som har erfaringer med Merinoull og hvilke er bra og hvilke er ikke fullt så bra?  Jeg har sett litt på Janus sine produkter, Ulvang har noe, samt Simms har noe som koster i nærheten av tåpelig. –for all del sikkert bra men er det dobbelt så bra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Stilongs i merinoull, feks Devold acitive (80% ull, dvs det er et tynt lag kunstfiber innerst mot huden som motvirker kløe). Så fleeceteddy eller lignende. Funket fint for meg i vinter her nord, og vannet kunne neppe vært mer en en grad eller to. Problemet ble tær etterhvert, men ellers ... 5-6 grader? Det kaller vi perfekt badetemperatur her! :)

Endret av trasig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Aclima ullnetting, så lag på lag med ull utenfor der også . Amfibi i Lillestrøm kjører 40 prosent i dissa dager, supre produkter. Ullbokser er fantastisk på kalde dager

Ullvang har jeg gode erfaringer på slitestyrke, men de er ikke så "lune". Devold er knall, men ofte jævla dyrt.

Sjekk ut http://www.aclima.no/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter mange år med super undertøy, Tech fiber, lange underbukser, netting bukser mv. Hva anbefales av undertøy for de kalde fiskeøktene dypt utvadet i kaldt vann? SØ fiskere har vel første hånds kunnskap om hva som gjelder. Forrige juni fiske var kaldt skikkelig kaldt 5-6 grader utvadet til tider rett under brystlomma. Vanligvis har ovenstående undertøy og fleece bibs vært helt greit, men i fjor var det kaldt. Kondens er vår verste fiende nest etter lekkasjer. Noen som har erfaringer med Merinoull og hvilke er bra og hvilke er ikke fullt så bra? Jeg har sett litt på Janus sine produkter, Ulvang har noe, samt Simms har noe som koster i nærheten av tåpelig. –for all del sikkert bra men er det dobbelt så bra? Dette har jeg brukt siden 2006 og det funker ypperlig for meg: Ullundertøy Homemade ullsokker som går litt over knærne, tykke Tynne ullsokker Fleece bukser Og aldri knyte skoa for stramt Tight lines Igor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Badetemperatur ja muligens for isbadere, men å stå i slikt kaldt vann i mange timer i løpet av en 12-18 timers fiskedag krever sitt av både kropp og klær.  Ja jeg tror nok ull er å foretrekke, med gammeldags stilongs i minnet så har jeg unngått akkurat disse. Poenget er å få tak på noe som er behagelig mot kroppen og som reduserer kondensproblemet.  Noe av problemet med dette undertøy som er prøvet gjennom årene er sømmer som gnager og sømmer som blir harde etter gjentatt vask, samt dårlig transportering av fukt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Badetemperatur ja muligens for isbadere, men å stå i slikt kaldt vann i mange timer i løpet av en 12-18 timers fiskedag krever sitt av både kropp og klær.  Ja jeg tror nok ull er å foretrekke, med gammeldags stilongs i minnet så har jeg unngått akkurat disse. Poenget er å få tak på noe som er behagelig mot kroppen og som reduserer kondensproblemet.  Noe av problemet med dette undertøy som er prøvet gjennom årene er sømmer som gnager og sømmer som blir harde etter gjentatt vask, samt dårlig transportering av fukt.

Som sagt, Devold Active er merinoull med et tynt lag kunstfiber innerst. Ingen problemer med sømmer eller kløe og transporterer fukt svært godt. Ingen sømmer har blitt harde etter 3 års bruk, og det virker svært solid ellers. Kan ikke sammenlignes med barnommens kløende ullstrømpebukser eller lignende. Finnes selvsagt overdel og underdel, her er link til informasjon om underdelen: https://www.devold.com/outdoor-no/produkter/underdel/active-man-long-johns/2-c/3/2496/

Koster litt (6-700 per del?), men verdt hver krone. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har god erfaring gjennom flere år med Polartech. Kjøpte den for noen år siden, og den er faktisk like fin idag etter mye bruk. Bruker den både til jakt og tidlig fiske. Har kun den under vadebuksa og holder varmen, og ifjor var sludd:). Har prøvd diverse Patagonia, Devold, Ulvang etc, men ingen slår denne når det gjelder å holde seg tørr og varm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vinterfiske etter Sjøørret medfører ofte vanntemp på + 1 grad og minusgrader i luften. Da kan det være greit å ha noen triks på lur:

1. Ha tette vadere. Blir du våt er turen over.

2. Dobbelt ullsokk. En litt tynnere innersokk og en tykk, gjerne frote, yttersokk.

3. Knyt lissene på vadeskoene opp, slik at du får plass til medt mulig isolere de luft i neoprensokken.

4. Dunjakke eller annen isolert jakke som feks primastroft (eller hva det heter)

5. Lue i ull og bruk hetta på jakka i tillegg

6. Bruk ullgensere med lange ermer og hjerne hull til tommelen. Dra genseren ned over håndbaken når du ikke har hansker.

7. Bruk vanntette Sealskinz hansker. De beste er antagelig de med skinn på gripeflaten. Synes du de er stive så bruk de på et par skiturer. Da blir skinnet mykt og mer følsomt.

8. Hold hanskene varme ved å ta de inn under genseren om du må ta de av.

9. Bruk ullstilongs og gjerne en isolert bukse under vaderne. Det skaper tre lag under vaderne.

10. Beveg deg så mye du kan. Da produserer kroppen varme.

:) :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har god erfaring gjennom flere år med Polartech. Kjøpte den for noen år siden, og den er faktisk like fin idag etter mye bruk. Bruker den både til jakt og tidlig fiske. Har kun den under vadebuksa og holder varmen, og ifjor var sludd:). Har prøvd diverse Patagonia, Devold, Ulvang etc, men ingen slår denne når det gjelder å holde seg tørr og varm.

Jeg også benytter Polartec fleece bibs men det er slettes ikke nok for å holde kondensproblemet borte når det er kaldt og slettes ikke nok når man vader dypere enn til knes.  Det ene valdet jeg nå fisker medfører dypere vading i juni enn hva jeg har behøvd tidligere, hvilket gir utslag med mere kondens.  (litt mer enn kun et par spinkle bein er under vann) Føtter er ikke noe problem 1 lag rene raggsokker i 100% ull rett på føttene er tilstrekkelig.  Sommerfiske er ingen problem med 1 lag tynnere fleece. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kunn ullundertøy som duger innerst iverfall både oppe og nede. Deretter flecebukse type snekker og kraftig ullgenser. Og så bruker jeg neporenvadebukser som er skikkelig romslige. Med dette så slipper man vanligvis jakke og man sikrer dermed god bevegelsefrihet når man kaster.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg også benytter Polartec fleece bibs men det er slettes ikke nok for å holde kondensproblemet borte når det er kaldt og slettes ikke nok når man vader dypere enn til knes.  Det ene valdet jeg nå fisker medfører dypere vading i juni enn hva jeg har behøvd tidligere, hvilket gir utslag med mere kondens.  (litt mer enn kun et par spinkle bein er under vann) Føtter er ikke noe problem 1 lag rene raggsokker i 100% ull rett på føttene er tilstrekkelig.  Sommerfiske er ingen problem med 1 lag tynnere fleece. 

Jeg er ikke enig med deg her, men polartech finnes i flere tykkelser, kan den bibsen du har være tynnere enn den jeg har? Den jeg har er ganske tykk og det var den Loop hadde med hvit stripe på siden. Guttungen har en bibs og den er tynnere enn det settet jeg har. Jeg mener Polartech finnes (fantes) i tykkelser 200-400-600, hvilken det er i buksa mi husker jeg ikke.

På føttene gjør jeg som deg, har kun et par tykke Härkila ullfrotté sokker. Tidligere så brukte jeg to par som fylte skoen, ble da fort klam og da kald.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Uff, om noen skulle misforstå her, man bruker selvfølgelig nettingstrømper aller underst, deretter ullundertøy. :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ikke stått i isvann på aldri så lenge, men jeg har av og til verbal og seriøs kontakt med disse som farter mellom isbiter verre enn de verste hvalrosser og omtrent like lenge. De bruker ofte neopren drakter som også dekker nakken, har jeg sett. Altså neopren under vadebuksen. Hva som evt er under neoprenen, det vet jeg ingen ting om.

Ellers har vel en produsent (fikk ikke med meg navnet i farten) laget prototypen på en hendig kroppsvarmer, hvor denne så langt finnes i noen få varianter. Da jeg ikke har greid å snuse opp den nedskrevne veiledningen, er jeg på tynn is når jeg antar disse skal anvendes langs ryggen. Prøver å forestille meg at ellers vil kastingen bli hemmet. Men ingen umiddelbar enkel analyse, dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er ikke enig med deg her, men polartech finnes i flere tykkelser, kan den bibsen du har være tynnere enn den jeg har? Den jeg har er ganske tykk og det var den Loop hadde med hvit stripe på siden. Guttungen har en bibs og den er tynnere enn det settet jeg har. Jeg mener Polartech finnes (fantes) i tykkelser 200-400-600, hvilken det er i buksa mi husker jeg ikke.

På føttene gjør jeg som deg, har kun et par tykke Härkila ullfrotté sokker. Tidligere så brukte jeg to par som fylte skoen, ble da fort klam og da kald.

Hvilken tykkelse vet jeg nå ikke, men voksne menn har fler enn ei skjorte.  Normalt for meg er på en slik 3ukers tur å ha med meg nok klær (jeg har plass i masser) og nedpakket er 4 stk fleece bibs 2 stk tykke og 2 stk litt tynnere.  Poenget er at når det er skikkelig kaldt og dypvading trengs det undertøy under fleece buksa, det nytter liksom ikke å gå i tangan.  Poenget er å få transportert bort fukt fra kroppen.  De av oss som har fisket mange år i PVC bukser vet sikkert hva jeg mener. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har erfaring med pvc'n ja:).

Jeg skjønner spørsmålet ditt og jeg har også med meg nok klær! Som beskrevet tidligere så har den nevnte polartekken holdt meg varm nok på åpningsfisket med få grader både i luft og vann. Om dette ikke er ok for deg så ville jeg: Ull nærmest kroppen og den tykke fleecen utenpå der igjen:).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har haft janus i många år och dom har varit otroligt sköna, men inte så hållbara. Köpte sen Simms merino och dom är helt grymma, skönare än Janus och otroligt hållbara, kan inte se att man nöter upp dom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har prøvd endel ulike typer superundertøy, men holder meg nå hovedsaklig til ull. Og av ullundertøy mener jeg personlig det er lite som kan matche Woolpower (tidligere Ullfrottè Orginal). Det koster, men slitestyrke og holdbarhet er det ingen andre av de produsentene jeg har prøvd som matcher. Når det er tilstrekkelig skittent og må vaskes, tåler det også 60 grader og full runde i tørketrommel - uten å krympe. Og husk nå fortsatt på de gamle, gode påkledningsreglene: Det er varmere med flere tynne lag enn ett tykt. Det gjelder hele veien fra sokker til lue, også med vadere som ytterste plagg. Vassa i sjøen et par 12-15-timers dager denne uka. To-tre par sokker, tre stilongser og pustende vadere. Kun fingrene var kalde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Artic Bryne - vært min favoritt siden jeg begynte å bruke de når jeg i militæret i Porsanget. Fantastiske plagg! Nettinglag på innsiden og merinoull.

Kjøpte min første Onepiece nettopp, og første tester sier med at dette blir favoritten på de kalde dagene langs elven

http://brynje.no/pdf/brynje_2012_katalog_web.pdf

Side 19-20

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja jeg tror nok svaret er Merinoull, poenget er at dette er undertøy til ”arbeidsbruk” og hadde ikke forestilt meg å bruke en ”høvding” på ei underbukse.  Smått, frekt og lekkert dameundertøy kommer sikkert lett opp i slike summer, men ærlig talt vi snakker her om noe så kjedelig som et par lange underbukser.  Jeg kjøper et eller to par normalpriset Merinoull long-johns, og regner med at de holder et par-tre somre.  (da er de antagelig passe utpissa og modne for utskifting likevel)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min erfaring med arctic brynje er at de holder svært bra. Bruker de ofte gjennom hele året, og de varer i mange sesonger. De to overdelene jeg har nå er nok begge mer enn 5 år gamle, og fortsatt i god stand.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Artic Brynje slitesterke og varmt, ja. De 3 siste årene har jeg også brukt Brynje classic wool shirt med hette og lange ermer med tommel hull. Den har også lomme på magen, og det er praktisk når man skal holde hanskene varme (side 34 i katalogen på forrige side ). Den bruker jeg nesten alltid på tur. På veldig kalde dager bruker jeg også Brynje Arntartic jakka under en fora ytterjakke. Arntartica jakka er litt tung, men veldig, veldig, varm.

:) :)

Endret av Brage

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, 

Interessant lesning dette med bekledning under vaderne... Jeg, som de fleste her inne har vel brukt år og en 
del kroner på i finne den løsningen som er den antatt beste for en selv. 

Brynjenetting er fine greier, men kun til sommerbruk, og kun når nettingen er helt ren. Har vanligvis alltid en
brynje både på overkroppen og underkroppen når temperaturen sniker seg over 12-14 grader i lufta, og det 
er rimelig temperatur i vannet. Vanligvis har jeg en tynn ullongs utenpå disse, eventuelt Simms sin Polartec 

fleece bib. Eventuelt Norrøna Svalbard warm 2 - begge de omtalte fleece er nokså tynne.

For fleece generelt er det egentlig bare Polartec som duger. Polartec er den originale fleecen. Den er overlegen
annen fleece både i slitestyrke og isolasjonsevne. For ikke å snakke om fukttransporteringsevne.

På varme sommerdager har jeg vanligvis bare brynjen og deretter vadebuksa, blir ikke så klam da.

Nå fisker jeg jo mest i Nord Norge og vi er jo ikke bestandig overvettes plaget med fantastiske sommer temperaturer,
så det jeg bruker mest er Aclima sin ullnetting, både oppe og nede, dette gjelder forsåvidt all uteaktivitet  hele året.

Viktig også med truse av ull/ullmix her har Devold noen brukbare varianter(bruker dette både sommer og vinter til all uteaktivitet)

Om det er kaldt i vannet/lufta så kjører jeg med forskjellige comboer alt ettersom temperatur. 

Aclima ullnetting

Ulllongs 

Ullvang Raw ribbestrikket ullbukse

Aclima ullnetting

Tykk Polartec fleece bib

Aclima ullnetting

Simms polartec bib

Aclima ullnetting

Den ullbuksa er bare genial... Med den og aclimaen
og en vanlig uforet goretexbib har jeg sittet i snøen 
i lange tider med kiddsa og lekt uten å bli kald på knær, 
rumpe mv.

Har vel aldri vært så varm under vading i elva noengang
som i fjor, ikke kald på knærne engang..

Mht sokker er det gjerne en tynn og en tykk.

Og jeg har funnet ut at det er god hjelp i å legge 
en såle i skoen, Det må være en sånn isolersåle av

isoporkunststoff/sportssåle.

Er det kaldt bruker jeg også en skikkelig jakke. Kan finne 
på å bruke en tynn dunjakke under Norrøna GT jakke som 
er foret med primaloft.(så forresten at Simms trodde de hadde
funnet opp hjulet med en samme type jakke i år.. Uansett er det
kjempedeilig med for i jakka..)
Er det ikke riktig så kaldt bruker  jeg 
gjerne fleece under samme jakke(Norrøna Narvik tykk fleece med hette)

Viktig også med lue om det er kaldt, ull, eller Lowe Fjell lue el. 

Tidligere skulle den capsen på død og liv sitte på hodet straks jeg holdt
i en fiskestang, men det var før,,,,

Kjenner meg nesten som en frostpinne når jeg ser hva jeg har skrevet, men 
det er iallefall meget sjelden jeg fryser på tur,,, :clapping:

Endret av Sageman

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sageman, jøsses det var gutten som kunne kle seg, men så mye vær hadde jeg ikke planlagt.  Klok av skade gjennom mange år med laksefiske i Trøndelag har man med seg alt fra fiberpels, lue og votter til shorts og badeslippers.  Her opplever man ofte fire årstider på et døgn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg