Hopp til innhold
flygefisk

Lukt av fluene

Recommended Posts

Det finnes slike vidunder luktestoffer å få kjøpt til å smøre på kroken. Har sett folk smøre på slikt uten å få mer fisk enn andre uten dette vidundermiddelet i lommen. (Så kan selvsagt vidunderet være rent juks, det vet jeg intet om).

Hvis en velger å legge til grunn at overlevelsesinstinktet er det sterkeste instinktet (også hos mennesket?), er det naturlig å anta at evolusjonen har utrustet sanser og instinkter med evnen til å skille mellom farlige og ufarlige lyder.

Litt slik som da jeg i min ungdom opererte sonar på u-båt i Barentshavet. Dur fra en dieselmaskin var bare egnet til å overhøre, mens et turbinkvin gjorde øynene vidåpne og hjernevindingene startet umiddelbart i høygir. Ment som en slags illustrasjon av poenget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Laksens redsel for lyden av båtmotorer er nok differensiert, jeg fisket noen år fra båt og dorging etter laks i elva med båt og liten påhengsmotor som gikk bortimot på tomgang.  Laks fikk jeg da, men hørte fra laksefiskere helt nede i munningsområdet som slet med bettet pga stor båttrafikk til og fra en mindre båthavn som var etablert litt opp i vassdraget.  Det var ofte hard kjøring med raske båter som gjorde at fisket ga meget dårlig fangst på dager med fint vær og stor trafikk.  Rart dette med båtfiske, når en fikk fast fisk brukte vi å stoppe motoren og drev nedstrøms mens vi trettet laksen.  Laksen hadde en vane å søke ly under båten akkurat som den brukte å søke ly under tømmeret.  Sky for båten var den så men ikke.  En gang under uttretting av laks hoppet den opp i båten til meg.  Fiskere som fisket helt oppunder fossen har opplevd at laks har rett og slett bare hoppet opp i båten uten å være kroket.  Men dette er langt på siden av lukt på fluene, dette var den gang jeg fisket med reke og jern-fluer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rumpesprekken er perfekt for oppbevaring av tubefluer. Holder seg fine i formen og lukta er det ingenting si på! Dritbra!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Trur faktisk eg endå har stående eit glass med reker naturell bakerst i ein skåp . Og sidan dagens rekeimitasjoner nesten er meire naturtro enn dei naturelle så blir det vel å senke kopien ned i glasset eit par timar ? Ehh,....vent,..det er vel eit eller anna KONSERVERINGSMIDDEL  på glasset kanskje ??? Formalin ?? Kanskje laksen blir svimete og biter i ørska ? Hmm, god teori ja !

9 dager !

Endret av ling1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Rumpesprekken er perfekt for oppbevaring av tubefluer. Holder seg fine i formen og lukta er det ingenting si på! Dritbra!!!

Bare husk å ta av treblekroken først. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg