Hopp til innhold
flygefisk

Lukt av fluene

Recommended Posts

Har spekulert på om dei ulike fargestoffa eller kva det nå er som lukter fra fluene etterlater seg eit luktspor i vatnet. Har bunde eit par tuber som i våt tilstand lukter så gale at eg kjenner lukta av dei på eit par meters hold. Fingrane stinker også ein smule etter å ha tatt i fluene...

I ungdommen hadde eg ein periode eg brukte å legge fluene i laken fra reker før eg skylte godt og tørka fluene. Flueboksane stinka i det minste reke kvar gong eg opna dei. Om eg fekk så mykje meir fisk er vel tvilsomt.

Nokon som har erfaringar og har testa ut dette?

Endret av flygefisk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Litt usikker hvordan jeg skal svare på dette:). Skjønner jeg deg riktig at du oppbevarer fluene dine i de boksene du hadde rekelake i? Jeg har ikke hørt om at noen bindematerialer avgir lukt annet enn om du har lagt de bløte i boksen og at de har ligget i lang tid uten å få tørke. Da vil/kan det bli muggdannelse. Eller om du i tillegg har fått fisk på de og ikke skylt fluene godt.

Om fluer dyppet i rekelake har jeg hørt blitt gjort, men at de fanger mer fisk er nok tvilsomt. Det eneste en oppnår er stinkende fluer:).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har spekulert på om dei ulike fargestoffa eller kva det nå er som lukter fra fluene etterlater seg eit luktspor i vatnet. Har bunde eit par tuber som i våt tilstand lukter så gale at eg kjenner lukta av dei på eit par meters hold. Fingrane stinker også ein smule etter å ha tatt i fluene...

I ungdommen hadde eg ein periode eg brukte å legge fluene i laken fra reker før eg skylte godt og tørka fluene. Flueboksane stinka i det minste reke kvar gong eg opna dei. Om eg fekk så mykje meir fisk er vel tvilsomt.

Nokon som har erfaringar og har testa ut dette?

Hm vilket materiale er det du bruker til dine tuber?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En velkjent sak at enkelte dypper fluene i rekelake i håp om lakseflaks. For egen del går jeg andre veier om jeg ønsker rekelukt på fingrene!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eneste av mitt fluebindingsmateriale som jeg kan huske har hatt noe lukt er bucktail, men slikt benytter jeg ikke lenger.  Tenker da med gru på de rundbundne tubefluene av Johansson style som var vanlig på 70 og 80 tallet.  Annet som fremdeles kan lukte er et snev av møllkuler og lim som anvendes i stedet for lakk. 

Folket fra de nordlige fylker er meget opptatt av haill og dette skal visstnok helst være så ferskt som mulig og kan muligens ha en viss odør.  Om det er gått såpass mye tid at det begynner å avgi en meget sjenerende stank, så er det vel lite trolig at det har noen effekt. 

Annet å tenke på er vanlig håndhygiene når man tar seg til å rote i flueboksen som i alle fall for mitt vedkommende inneholder særdeles mye tidsbruk pr kreasjon, ikke grafser jeg oppi denne med myggmiddel, kotelett eller pølsefingre ei heller blir disse utsatt for snus saus eller tobakkseim. -tidligere kunne jeg nok like gjerne knytt en sneip på fortommen.  Det finnes ikke tvil i min sjel, unngår man slike fremmede dufter / eimer på sine fluer har jeg av den erfaring at fisken syntes disse er mer interessante.  Duft fra nyfanget fisk på flua har jeg imidlertid hatt gode erfaringer med.  For all del unngå duft fra citrusfrukter. – en liten squeese med sitron eller myggmiddel i markspannet til en markfisker er dog akseptabelt.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hm vilket materiale er det du bruker til dine tuber?

Tempelhund... Fra Storoien i trøndelag. Er kun desse tubene eg har merka det så kraftig på!

Hr Lucky Fly: Eg hadde fluene i laken fra reke. Skylte dei og tørka dei. Deretter sette eg dei i ein heilt vanlig flueboks!

Nobody: Har også den oppfatning at ei flue som først har fanga ein fisk og fått lukta i seg. Fisker ekstra godt! Burde sikkert marinert heile boksen når man har laks på land...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har da også en del tempelhund som jeg kjøpte av Trond for en del år siden, ikke har det vært noe lukt fra disse skinnfillene. Mulig at du har fått noe gammel elghund i stedet, om jeg var i din situasjon jeg ville i så fall kontaktet ”pelshandleren” som leverte skinnfellen.  Noe impregnering av flueboksen med fiskeslim / blod ville jeg nok avstå fra å gjøre, likeså unngår jeg å desinfisere fluebokser med Virkon S. Om det virkelig forlanges har jeg som andre en flueboks med innhold til dette formål, disse begynner å bli meget tvilsomme i fargene men det er underordnet, - disse skal likevel ikke benyttes til praktisk fiske.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva med å bare la flueboksen ligge åpen til lufting et par dager?

Lite trolig at så enkle grep vil hjelpe da problemet var så omfattende som sitat:  Har bunde eit par tuber som i våt tilstand lukter så gale at eg kjenner lukta av dei på eit par meters hold. Fingrane stinker også ein smule etter å ha tatt i fluene...

En skikkelig hårvask er vel hva som må til.  Jeg hadde et par hanenakker og noe hårmateriale som stinket noe forferdelig av møllkuler.  Disse ga jeg en skikkelig såpevask med parfymefri hårsjampo og tørket materialet med hårføner.  Lukt ble betydelig redusert og hårmaterialet ble betydelig bedre da en del overskuddsfarge ble vasket ut. For hårmateriale anbefales også å behandle dette med en parfymefri hårbalsam etter vask.  Bindematerialet får da en helt annen kvalitet.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ta med i regnestykket at vi er av arten menneske, og bruker nesen vår i luft, mens byttet vårt er en salmo salar som har helt andre luktorganer og lukter nede i vannet. Dessuten er vi opptatt av forskjellige ting, og deler sikkert ikke samme syn på hva som lukter godt :-)

Leste noe om farging av pels og fjær skrevet av Midgard fluefiske. Han ville ikke benytte eddiksyre til å fiksere fargene, men insisterte på sitronsyre. Mente det av eddiksyre lukter betydelig sterkere enn sitronsyre i pulverform var avgjørende.

Jeg ahr ingen fasit, men synes konklusjonen på at eddik var fy, mens sitronsyre er OK var trekt på litt tynt grunnlag. Luktesansen til forskjellige arter er utviklet gjennom titusener av år, og tilpasset det som er viktig for artens overlevelse. Vi kjenner lett lukten av eddik, som er mye mer flyktig enn sitronsyre. Men i vann er dette noe helt annet. Da er det ikke damptrykket i luft som betyr noe som helst, snarere løselighet i vann, og nesa til den som lever i vann.

Vet ikke hva laksen lukter best av eddik og sitronsyre, ikke vet jeg hva den best liker lukten av heller. En annen del av regnestykket er også hvor lett syrene vaskes ut av materialet. Og med eddik som man lukter lett er det også lettere å sikre god utvasking, da et lite sniff vil fortelle deg om fremgangen. Om sitronsyre henger lenge igjen i pelsen på tempelhundene, og laksen hater lukten hjelper det lite at fluebinderen har et materiale som er luktfritt for fluebindern.

Et eksempel på luktesansen vår; alle vet hva råtne egg lukter, det skyldes gassen H2S. Den er ekstremt giftig, men vår luktesans er så fininnstil på den at lukten er overveldende lenge før farlige nivåer nås. Da jeg studerte kjemi på Blindern ble jeg kjent med et løsemiddel som aldri skulle benyttes; HMPA (heksametylfosforamid). Fikk klar beskjed om at hadde du kjent lukten av det FIKK du kreft. Ikke et spørsmål om en risiko, men et spørsmål om når du ble diagnostisert. HMPA er en syntetisk forbindelse menneskekroppen ikke har vært utsatt for før i moderne tid, og er derfor ikke tilpasset den risikoen, slik den er tilpasset H2S.

Jeg har ikke svaret på hvorvidt det som lukter dritt for oss, lukter dritt for laksen, men det er ingen grunn til å tenke "på seg selv kjenner man andre" når den andre er laksen :-) Vi er ganske forskjellige, og oppvokst i ganske forskjellig miljø.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tror ikke fargestoffene, gørrlukt og annet illeluktende skremmer fisken. Som tjt skriver, vi er mennesker som lukter i luft og laksen i vatn. Det rimer også dårlig med den velkjente snusspyttklysa som enkelte impregnerer laksefluer og mark med  :shock: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tror ikke fargestoffene, gørrlukt og annet illeluktende skremmer fisken. Som tjt skriver, vi er mennesker som lukter i luft og laksen i vatn. Det rimer også dårlig med den velkjente snusspyttklysa som enkelte impregnerer laksefluer og mark med  :shock: .

Var med på nm i sjøaurefiske på Sandane i 2008 eller noko. Då var me to stykk som sto med fluestang på sida av tre med brisling og frilinemeite. Dei med brislingen dronghalte sjøaure. Fekk fem seks kilosfiskar kvar. Me med flua hadde kvar sin følgefisk sjølv om me fiska i dei same flaka med sjøaure. At DEN sjøauren gjekk midt i matfatet hadde nok litt å seia. Men at brislingen var suveren og flua ubrukeleg var udiskutabelt. Eg er vant med å få sjøaure på flue. Men ikkje då...

Med bakgrunn i denne opplevelsen har eg vore i tenkeboksen når det gjeld det med lukt. At laksen ikkje er på aktivt matsøk i elva skal vel tale mot at det har mykje å bety. Men såg kor effektiv reka var i si tid medan det enda var akseptert å drite i forbudet mot rekefiske i den elva eg fiska i. Det var ein periode før 2000 at dei fleste aksepterte reke så lenge den sat på enkelkrok saman med makk. Var eit par som innimellom fiska med kun reke på enkelkrok. Dei fekk strengt tatt mykje fisk på dette... Kan ikkje bare vera utseende som betydde noko, for rekeimitasjonene er jo rimeleg gode nå til dags, men ikkje på langt nær så effektive. Antar at lukt må ha litt å seia for laksen også... Men eg er ingen marinbiolog!

Ellers er det veldig interessante fakta tjt kjem med!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

(....)

Jeg har ikke svaret på hvorvidt det som lukter dritt for oss, lukter dritt for laksen, men det er ingen grunn til å tenke "på seg selv kjenner man andre" når den andre er laksen :-) Vi er ganske forskjellige, og oppvokst i ganske forskjellig miljø.

Det er vel en del av samtiden at en har en tendens til å overføre menneskelige trekk (evnen til å tenke, føle, resonnere, kjenne fysisk og psykisk smerte på ulike måter mv mv) til dyreverdenen. En årsak til dette kan være at mange mennesker har forflyttet seg fra den jordiske virkelighet helt nær jordskorpa og ut i en mer virkelighetsfjern verden mer dominert av troer og ideologier. Det er fullt mulig å leve slik i dag og mange gjør det. Den som fx har fulgt med i debatten om nedlegging og lyse i bann pelsdyrnæringen i landet, har fått med seg mye slikt.

For egen del finner jeg ingen grunn til å tro at laksen styres av annet enn instinkter og at disse instinktene er av grunnleggende art og knyttet til overlevelse og videreføring av arten.

Så jeg ofrer ikke en tanke på hva laksen tenker og syns om smak eller utseende eller hva det enn er. Men av en eller grunn er jeg forsiktig med ulike stoffer som parfyme, bensin og kjemikalier som ofte kan ligge i bagasjerommet på en bil, vet ikke hvorfor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var eit par som innimellom fiska med kun reke på enkelkrok. Dei fekk strengt tatt mykje fisk på dette... Kan ikkje bare vera utseende som betydde noko, for rekeimitasjonene er jo rimeleg gode nå til dags, men ikkje på langt nær så effektive. Antar at lukt må ha litt å seia for laksen også... Men eg er ingen marinbiolog!

En av spekulasjonene rundt fangstmengden til Sunray Shadow er at denne fluen "minner" fisken om ålen laksen jafset den tiden den var matsøkende, og at det kan føre til et "automatisk" hugg. En slik teori kan kanskje også overføres til fiske med reke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig med Anne. Jeg hadde for flere år siden, fått midd (små hvite) i kofferten med fluebinderutstyr. De forsvant/døde etter jeg la ei møllkule i kofferten. Det stinka av materialet i lange tider, ja enda kan jeg kjenne dufta av møllkula, men det har ikke på noen måter hindret meg i å få fisk.

For laksen sin del tror jeg synet trigger aggresjonen, som igjen utløser bittet (that was a good vending), i hvertfall mer enn lukta gjør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dere får sikle og søle akkurat hva dere vil på deres fluer, mine liker jeg rene og luktfrie. –faktisk så er jeg så ensporet at jeg er av den bestemte oppfatning at laksen heller ikke reagerer negativt på manglende lukt.  Nevnt dette mang gang før: Er den i bettet tar den også kjøttpølse og hestesko.  Forskjellen merkes kanskje mest når den ikke er like bitevillig.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var med på nm i sjøaurefiske på Sandane i 2008 eller noko. Då var me to stykk som sto med fluestang på sida av tre med brisling og frilinemeite. Dei med brislingen dronghalte sjøaure. Fekk fem seks kilosfiskar kvar. Me med flua hadde kvar sin følgefisk sjølv om me fiska i dei same flaka med sjøaure. At DEN sjøauren gjekk midt i matfatet hadde nok litt å seia. Men at brislingen var suveren og flua ubrukeleg var udiskutabelt. Eg er vant med å få sjøaure på flue. Men ikkje då...

Jeg tror det mer har sammenheng med at i sjøen er fisken på matjakt og forsyner seg av det beste på bordet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det sies at Laksen skyr lukten av sel som pesten og at et eksperiment fra "over there" engang med en høl smekkfull av laks ble helt tom i løpet av minutter etter at en bit av et selskinn ble dyppet i elva oppstrøms hølen. Paniske tilstander mao blant laksen pga. en bit selskinn som gav tilstrekkelig lukt.

Vil man da ta sjansen på å binde ei flue med komponenter fra nettopp et selskinn..?

Er de noen som gidder å fiske en sommer med fluer av selskinn for a bevise at teorien har noe fore seg..?

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Laksefluer med kropp av selull dubbing er slettes ikke ukjent i dette fisker miljøet.  Derifra å gå til det skritt å benytte ei fersk skinnfille er nok noe langt annet.  Men som det tidligere er hevdet reagerer visstnok ikke laks på lukt, og visstnok ikke har den fargesyn heller i følge hva som er hevdet i en annen tråd.  Hvorfor anstrenge seg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisk er et virveldyr, og slik sett blir jeg litt undrende når enkelte hevder at den ikke har sanser som eksempelvis hørsel og (farge)syn. Den har gjerne også en sidelinje som er svært trykkfølsom og forbundet med hørselen. Det er ikke sannsynlig at laks ikke har sanser, noe annet er hvordan disse fungere og hvordan de påvirker fiskens instinkter i de ulike situasjoner.-

Slikt er ikke tillagt vekt og få eller ingen gjør nevneverdige forsøk på å finne ut av fx laksens sanser. I mødrelandet bruker en heller forskningsmidler for å kunne fastslå at et barns kjønn oppstår etter fødselen, og da dannes avhengig av hvilke kulturuttrykk barnet blir påvirket av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bare for å skrape litt i overflaten kan dette være verd å lese.  http://www.skogmus.no/?page=119

For andre som har sin faste overbevisning om at lukt og fargesans er egenskaper disse virveldyr ikke innehar er det bare å fortsette med snusklysa på fargeløse fluer.  Skitt fiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Usikker på om snus, eller Oliver twist som jeg foretrekker, innvirker så mye på fangstresultatet. Sammenlignet med ulike smaker og lukter som avrennes fra markene rundt elven, er vel disse luktene i ørsmå mengder knapt merkbar.

Det sitter sterkt i meg at det er syn- og hørsel - altså inkl sidelinjen - som først og fremst vekker laksens og ørretens fareinstinkter. Jeg nærmer meg en sommerkulp veldig forsiktig og om mulig lavt. Jeg vader heller ikke hvis jeg ikke er helt tvunget til det. Og blir veldig gram i hu når karen på andre siden plasker seg uti, vader over til "min" side for så å kaste tilbake til "sin" side.

Jeg kan selvsagt gjøre feil ved at jeg vektlegger disse sansene hos laksefisker, kanskje burde jeg tenke like mye på øvrige sanser, fx luktesansen. Jeg vet jo ikke dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja tygg din skråtobakk å hygg deg med den.

Ja dette med gjødselavrenning fra landbruket til vassdraget setter nok sin ”smak” på tilværelsen både for fisk og fisker.  Normale for meg er at når jeg kommer til elvedalen tidlig i juni har de akkurat rukket å smøre på første strøket med dritt, ja hele elvedalen er brun og stinker.  Ved midtsommer når jeg reiser hjemover har de akkurat høstet 1. slått med gras og smører på 2. strøket med drit.  Klart laksen kjenner lukten av dette ved avrenning likeså vi kjenner gassen.  Likevel klarer vi å skille på lukten av dette og på nygrillede koteletter hos naboen, og lukten av sildekaker hos den andre blande seg i dritlukta.  Mennesker har som kjent tross alt ikke noe spesielt godt utviklet luktesans sammenlignet med dyr.

Dette med hørsel, bråk i elva tror jeg er differensiert på hvilke typer lyd.  Metallisk lyd, motorstøy er nok trolig negativt.  I ei elv hvor vannet drar med seg kvist, tømmer og flytter stein er det mest trolig et virvar av forskjellige lyder hele tiden.  I min ungdom når jeg begynte med dette fisket var det mye tømmer på min hjemme elv, dette tømmeret seilte nedover og stokkene dunket stendig i hverandre.  Fisken bet nå den gang også, egentlig syntes jeg vel kanskje ved uteblivelse av disse lydene at fisken kan virke mer sky.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Interessant dette med lyd i elva. Har sjøl registrert mye lyd av stein som ruller i elvestrømmen, uten at jeg kan si at det har påvirket negativt i forhold til laksens interesse for flua.

Kan noen si noe om hvordan lyden fra båtmotorer påvirker bittet? Tenker spesielt i de elvene der det er mye ferdsel av elvebåter (Alta, Reisa og Tana). Biter laksen mens, eller like etter, at båtene drar forbi?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg