Hopp til innhold
sofus

Stangbyggere 'hjelp meg' !

Recommended Posts

En venn har en Zpey 14 fot. som han vil fjerne håndtaket/snellefeste på og sette på vanlig handtakdel .

Er det mulig og ta av korken for og bruke den igjen !  gi meg en enkel forklaring  !

Han har en Guidline bunndel som er knekt så jeg tenkte og ta av kork og snellefeste fra denne og flytte over på Zpey'n . Diameter på klingen er identisk . Trenger nå hjelp av dere som kan :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Om han fjerner bakre delen for så å benytte stangemnet blir vel denne 14 foteren bortimot 20cm kortere. (om han i så fall får løsnet stangemnet fra snellefestet med oppvarming av dette).  Fremre kork og snellefeste er som oftest limet til klingen med epoxy lim, fremre kork må nok spikkes av.  Rubber burl kork er ikke akkurat den mest medgjørlige, blir nok litt svetting og bannskap.  Om han får løsnet klinga fra snellefestet ved oppvarming så kan muligens bakre del med snellefeste være gjenstand for gjenbruk for meget spesielt interesserte. Fremre kork må nok regnes som håpløst ubrukelig om du ikke vil lime sammen korksmuler en gang til, ellers så kan det anvendes et nytt fremre korkhåndtak enten av ferdig pusset utgave, eller som voksne menn gjør limer sammen en og en korkring av meget høy kvalitet.  Er det ikke enklere og kjøpe ei brukt krykke om man syntes denne bøyen er så tiltalende? –faktisk så får man vel slengt disse i nakken nå for tiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

OK ! da forstår jeg det slik at det er og bestille nye korkringer og bytte ut alt med nytt snellefeste . Mente jeg hadde lest en gang at det kanskje gikk og varme med varmepistol og trekke av korken men tokomponentlimet herder vel så kraftig så det ikke lar seg gjøre .

Nei det er jo 'krykkehåndtaket' han vil fjerne og montere vanlig utgave .  Har du event. noen leverandør du vil anefale for deler jeg trenger ?

Endret av sofus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Korkhåndtaket kan du bare glemme, den vil du aldri få hel av selv om du varmer korka til du blir rød. Snellefestet derimot kan du resirkulere, bare fjern limrester før du setter det på igjen. Fåes kjøpt både korkringer og ferdiglimte håndtak, så det skal gå greit å finne nytt. Vær obs på at enkelte snellefester krever innhult kork, da må diameteren stemme overens på begge, ellers vil du få et stygt hulrom. Også vær oppmerksom på lengden på håndtaket, må stemme akkurat ellers blir det ikke pent. Alternativt kan du fjerne winding check og krokringen og surre på nytt, men det krever litt av vedkommende. Både i utstyr og know how

http://www.grandesfluefiske.no har både ferdig kork og korkringer. Han lager også kork på bestilling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var et svar som hjalp meg videre og bare og ta kontakt med han du linket til og få tak i nye deler . Takker !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stanga er under arbeid og er snart ferdig . Dette blir meget bra . Artig og frister nå og fortsette med et prosjekt fra bunnen av . :biggrin:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har endret flere stenger i senere år ,funker !   Tenkte nå og høre om noen her har funnet noe superlim eller lignende som både bygger og limer ringsurringer og får ei fin overflate .  Har brukt Flex og det blir topp men kunne ønsket noe som finnes i vanlige butikker  . 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg