Hopp til innhold
bryggster

Guideline Coastal eller Rio Outbound til Sjøørret fiske ?

Recommended Posts

Skal kjøpe meg en Guideline Lpxe RS V2 9' #7 stang og lurer litt på valg av snøre..

Skal primært brukes til fiske av sjøørret i sjøen..

hva velger jeg..    Guideline Coastal eller Rio Outbound?

forklar gjerne litt om forskjellene osv

på forhånd takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei , ser at du skal ha et sjøørretsnøre, de du nevner bør du ikke kjøpe, rio har hatt problemer med spekker i  skytelina og guideline skyter ikke så bra som reklamen sier og synker fort. FÅ ta tak i flugfiske i norden desember nr der finner du en meget god oversikt over denne type snører du er ute etter .Jeg ville kjøpt scientiic angler synk 1, meget god levetid og skyteevne eller Lee Wulff triangle taper. Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei , ser at du skal ha et sjøørretsnøre, de du nevner bør du ikke kjøpe, rio har hatt problemer med spekker i skytelina og guideline skyter ikke så bra som reklamen sier og synker fort. FÅ ta tak i flugfiske i norden desember nr der finner du en meget god oversikt over denne type snører du er ute etter .Jeg ville kjøpt scientiic angler synk 1, meget god levetid og skyteevne eller Lee Wulff triangle taper. Knut

Som alltid har jo folk forskjellige meninger. Har lenge brukt samme stang med coastal. I like

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Airflo ridge clear har fungert veldig bra. Lite minne, finnes i hurtig og sakte intermediate. Snøret er nesten helt gjennomsiktig og jeg er sikker på at det har betydning for fisket

ikke er det spess dyrt heller! http://www.nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/385/List/1/Level/1/ProductID/8771/Default.aspx

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har en Guideline Costal line som riktignok er relativ ny. Sikkert brukt på 20 turer i fjor. Uansett syns jeg at den har fungert strålende til mitt bruk. Har ikke merket at den har blitt noe særlig dårligere, men vi får se hva den duger til i lengden. Syns at lina er fin å kaste med. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Guideline coastal er et ganske dårlig Sjøørret snøre. Det samme er Airflo, som er nevnt ovenfor. Videre har 40+ snørene en tendens til å ryke (!) mellom skøytelina og klumpen.

Kompisen fikk en fin Sjøørret på Rio snøret idag. Eller så har cortland laget snører i mange genrasjoner. Det er bare å plukke på øverste hylle. Ikke plag deg selv med et dårlig GL snøre!

:) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres ut som faktaopplysninger når dere kaller et snøre dårlig, men glem ikke at mange er fornøyd med samme snøre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei , ser at du skal ha et sjøørretsnøre, de du nevner bør du ikke kjøpe, rio har hatt problemer med spekker i  skytelina og guideline skyter ikke så bra som reklamen sier og synker fort. FÅ ta tak i flugfiske i norden desember nr der finner du en meget god oversikt over denne type snører du er ute etter .Jeg ville kjøpt scientiic angler synk 1, meget god levetid og skyteevne eller Lee Wulff triangle taper. Knut

Ikke enig. Synes det er altfor mye minne i SA- lina når det er kaldt i vannet..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har fisket endel begge snørene . Coastal i slow intermediate #8 og Rio Outbound flyt # 7. Fisket begge under ganske < kalde > forhold , helt ned til 7 - 8 blå. Begge snørene syns jeg fungerer helt greit uten å kunne påstå at det ene er bedre enn det andre. Etter min mening fins det ikke noe snøre som fungerer optimalt under kalde saltvannsforhold. Skyteegenskpene blir dårligere ( ikke bare på grunn av ising i ringene ) , coatingen er rett og slett ikke konstuert for slike forhold. Hvis valget står mellom disse to , finn ut hvilket du får best pris på og velg det .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

har begge linene og de fungerer veldig bra men holder en knapp på coastal lina, coatingen er relativ lik og ikke merket noe spesiell forskjell på de men nå er jeg flink til å skylle linene etter bruk og smører de jevnlig.eneste jeg har og utsette på rio lina er att det lager mitt mer plask og sprut, om det har noe med min kastestil eller klumpen på lina vet jeg ikke.

Stanga jeg bruker er en scott s4s klasse 7, begge liner skyter mer eller mindre likt, rio lina er en tanke tyngre så blir mer som skyteklump for min del.

Syntes vel s.a liner har litt for mye minne for min del, spesielt i kaldt vann.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det GL coastal som er produsert av Courtland? Isåfall lukter det fordyrende mellomledd.

Du sitter ikke igjen med mange alternativer om du leter etter ei line som selges uten "fordyrende mellomledd"... :wink:

Foruten GL så må Vision, Loop, Hardy Greys, Zpey, Eikre and you name it kjøpe inn linene sine fra en av de få produsentene som finnes.

Og selv om du bestemmer deg for SA, RIO eller Cortland så har også disse linene blitt solgt først til en distributør som så selger videre til den forhandleren du kjøpte hos. Antall ledd i varekjeden er omtrent det samme uansett hva du går for. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og selv om du bestemmer deg for SA, RIO eller Cortland så har også disse linene blitt solgt først til en distributør som så selger videre til den forhandleren du kjøpte hos. Antall ledd i varekjeden er omtrent det samme uansett hva du går for. 

Strengt tatt trenger vi ikke diskutere antall ledd når prisen taler for seg. Det glassklare Cortland snøret jeg bruker i sjøen koster 200 nkr. GL costal koster over tre ganger så mye. Og er ikke glassklart. Folk får velge selv, men det er ubegripelig for meg at folk velger dyre snører som finger mindre fisk (enn glassklare snører).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Strengt tatt trenger vi ikke diskutere antall ledd når prisen taler for seg. Det glassklare Cortland snøret jeg bruker i sjøen koster 200 nkr. GL costal koster over tre ganger så mye. Og er ikke glassklart. Folk får velge selv, men det er ubegripelig for meg at folk velger dyre snører som finger mindre fisk (enn glassklare snører).

Det var du som begynte å snakke om ledd. Ellers er det vel med flueliner som med alt mulig annet, man kjøper et produkt man tror (eller vet) passer bruken man har i tankene og i blant styres valget av pris, andre ganger ikke. En grunn til at mange legger ned tre ganger så mye som deg på ei kystline er vel at de ikke får tak i Cortland clear til kr 200? Kan ikke huske at jeg har sett disse linene til en pris i nærheten en gang?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig i at 333 clear til 200 kr er et supert kjøp (eller USD 33.96 i eksemplet ditt). Men det er litt urettferdig å sammenligne tilbud på ebay med varer til full pris i norsk butikk. Uansett kommer det til frakt på USD 8.88, samt mva og gebyr ved fortolling, eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda, du har rett i at det alltid er "tilbud" på ebay. Likevel, hvis man ikke får avsender til å merke pakken som gave, reparasjon eller lignende, og tar alle de vanlige kostnadene med frakt og fortolling, blir prisen tett oppunder hva samme line går for her hjemme.

Men nok om det, du skal ha god kveld du også!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er ikke helt riktig. GL costal levert i postkassa på Nordisk koster kr 769 + 29 i frakt. Det gir kr 798.

Eksempel snøret mitt Cortland 333 pro clear koster kr 207 (man kan få det billigere, med det spiller ikke noen rolle her). Siden det er då nære 200 kr grensen og tollvesenet opererer med en sikerhetsmargin blir det ingen moms, toll eller avgifter. Frakt skal ikke regnes i 200 kr grensen, se toll.no. Jeg ber aldri avsender sende noe som gave. Regnestykket blir kr 207 + 40 frakt. Det gir kr 247.

798 - 247 = 551 sparte kroner.

551 er omtrent det koster for en flybillett til Finnmark.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Coastel fantastisk line. Silkemykt nedslag, gode flyegenskaper. Kommer også i transparent/ klar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Coastel fantastisk line. Silkemykt nedslag, gode flyegenskaper. Kommer også i transparent/ klar

Hvor har du sett glassklar Coastal?

Tom Aage

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

40+ snøret er fikset slik at skjøten fungerer bra. Og forøvrig visste jeg ikke at Costal kom i transparent. Det er klart at da er snøret mere verd pengene. Og forøvrig er nok Costal et godt snøre å kaste med, når det blåser på kysten. Rett skal være rett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg