Hopp til innhold
Stinger Streamdance

Laksesesongen 2013

Recommended Posts

Hvordan ser folkets kommende laksesesong ut? Hvor skal dere fiske? Hva forventer dere? Hvorfor har dere valgt som dere har gjort osv...

Selv skal jeg fiske mye i Verdal i år. Skal teste ut både riffling og tørrt litt mer inngående og trofast enn jeg har gjort de foregående år. Ellers blir det Villmannsøien i Gaula, uke 33. Satser på at det blir bedre en i fjor som var ubeskrivelig tragisk.

Har ellers leid et kort, men meget bra vald i Haltdalen i hele august så det blir nok noen turer dit også. Pleier iallefall å være bra der på den tiden. 

I september blir det muligens en tur til Ems herrgård i Emån om jeg har tid, eller at jeg istedet tester ut Rana elva som skal ha blitt veldig bra mht sjøøret. 

Endret av Stinger Streamdance

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Her blir det Stjørdalselva/ vassdraget:). Grunnen er enkel, vi trives og elva er ei flott flueelv hele veien. Vanskelig å spå, men jeg har en følelse at sesongen iår vil bli noe under fjoråret. Savner smålaksen, blir ofte litt liv og røre med den..

Tar nok en dagstur og kaffebesøk til kamerat G, han skal ha kurs i Verdalselva. Kanskje har han med noe spennede å prøve iår også:).

I august blir det SØ fiske noen dager i Stryn på ukjent plass, skal bli spennende. Det blir også en tur til Eidselva noen dager, idyllisk og stri elv med korte høler, ideel for fjorårets nyervervelse GA 11,6 ft klasse 9.

Dette er foreløpige planer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei årets laksesesong ja..

Åpner i kvina som jeg bor ved siden av 1JUNI regner jeg med. Sesongkort her.

22 juni, en ukes fiske i gaula hos fishmaster, ovenfor og nedenfor gaulfossen.

Tilbake til kvina etter laks og sjøaure utover sommeren.Regner med det blir våt sommer i sør i år også.

Skal også se om jeg kommer meg bort i nabo elva lygna flere turer i år, ser ut for at denne elva bare blir bedre og bedre..

Sånn planene er nå ihvertfall...

Mvh kvinalax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjenner det begynner å klø skikkelig nå!

For min del blir det de sedvanlige tre uker i Surna, uke 25, 28 og 29 hvor vi har Galthølen og Litleflønet. Blir like deilig som alltid å ankomme hytten, jekke en kald en og la blikket hvile på elven... Satser som i fjor på å tjuvstarte i Toåa, som åpner dagen før vi starter i Surna. Nydelig liten elv, selv om jeg ikke kan vise til de store resultatene der.

Går det som jeg håper blir også det en langhelg i Eidselva i august, men det vil komme an på vår herre (eller hvem det nå er som sørger for vann i elvene nå om dagen).

Av nyvinninger denne sesongen gleder jeg meg til å ta frem en kort tohånds (eller lang enhånds?) på 11' med flytesnøre og en Muddler på halvmørke juli-kvelder ved et spesielt brekk i Surna...........

Endret av Puma

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

I år har det blitt lite planlagt fiske på meg, pga mye som skjer i sommer som blantanna familie forøkelse, men det som er klart er:

Opningsfiske i orkla 1 - 4 juni, 2 første døgna på Polset, og to siste er litt usikkert.

Lærdal to dager i slutten av juli.

Og lakselva 2 - 9 august.

Gaula i sunnfjord ei helg i september.

Ellers blir det å farte rundt om i elvene i sogn og fjordane, og muligens ei lang helg i orkla eller gaula.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

I år har det blitt lite planlagt fiske på meg, pga mye som skjer i sommer som blantanna familie forøkelse, men det som er klart er:

Opningsfiske i orkla 1 - 4 juni, 2 første døgna på Polset, og to siste er litt usikkert.

Ellers blir det å farte rundt om i elvene i sogn og fjordane, og muligens ei lang helg i orkla eller gaula.

Hvor skal man henvende seg/ finner man informasjon om fiske i Lærdal? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjenner det begynner å klø skikkelig nå!

For min del blir det de sedvanlige tre uker i Surna, uke 25, 28 og 29 hvor vi har Galthølen og Litleflønet. Blir like deilig som alltid å ankomme hytten, jekke en kald en og la blikket hvile på elven... Satser som i fjor på å tjuvstarte i Toåa, som åpner dagen før vi starter i Surna. Nydelig liten elv, selv om jeg ikke kan vise til de store resultatene der.

Går det som jeg håper blir også det en langhelg i Eidselva i august, men det vil komme an på vår herre (eller hvem det nå er som sørger for vann i elvene nå om dagen).

Av nyvinninger denne sesongen gleder jeg meg til å ta frem en kort tohånds (eller lang enhånds?) på 11' med flytesnøre og en Muddler på halvmørke juli-kvelder ved et spesielt brekk i Surna...........

Hadde et par flotte kvelder med guttungen for noen få år siden med muddler i Surna. Var hos Janne og fisket et brekk. Vi fikk ikke mange og de var heller ikke store ( rundt kiloen), men vi hadde hugg på annenhvert kast og det var sekkmørkt:).

Hva tror du om Surna iår?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det blir som vanlig i elver nord for polarsirkelen. Der både naturen og laksen er flottere og villere, utrasene og huggene likeså. Det er kortere og mer intens sesong - jada, det blir nok opplevelser for evigheten også i år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

Da blir vi naboer et par døgn,jeg fisker åpningsuka på valdet nedenfor deg,på Metli.

Har ellers ei uke i Eira i midten av august,ei langhelg i månedsskiftet juli/august i Korsbrekkelva,Hellesylt.

Og så blir det sikkert noen helgeturer til Orkla i tillegg.......

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da blir vi naboer et par døgn,jeg fisker åpningsuka på valdet nedenfor deg,på Metli.

Hørest bra ut, aldri fiska metli før, men har prata en del med Lars, hyggelig kar det, bare ta turen opp å slå av en prat :)

Har forøvrig aldri fiska polset heller, så det blir spennende, satser på ikkje alt for masse vatn, så blir det bra :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det blir sesongstart i River Dee på valdet Park i slutten av april. Så blir det noen dager i Bjøra rundt 17. mai, deretter Gaula, Nidelva og noen små elver rundt omkring i Trøndelag resten av sesongen.
Når det gjelder forhåpninger for årets fiske i Trøndelag er jeg dessverre meget pessimistisk. Gaula kan, i verste fall, bare ha noen få 4.sjøvintersfisk og noen flergangsgytere å by på. Da vil det bli tatt noen svære griser i juni, men så vil fisket bråstoppe. I verste fall regner jeg med at elva kan bli stengt tidlig i juli om det ikke kommer fisk fra 6-7kg og nedover på elva.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

N.M. dette bekymrer meg lite, disse elvene har mer på ”banken” enn vi aner.  Historieløst viss vass skal man ikke bekymre seg over. 

Om det virkelig trengs å ta i et tak, så er det bare å redusere antall fiskere, eller sette kvoter for elva da basert på akseptabelt uttak fordelt på antall meter elv.  Rettighetshavere med kort elvestrekning og dermed brøkdels fisk får ikke anledning til å danne felles vald for å oppnå fangstkvote., dermed også ingen utleiemulighet.  Det kommer til å bli den ensomheten og villmarka mange drømmer om, nesten som Alaska. -vi gleder oss.

For øvrig så hadde jeg egentlig planlagt 5-6 uker i Orkla men med å suge på to junilakser i 2,5-3uker blir det nok noen lynvisitter over fjellet til det andre dalføret, eller kanskje Driva kunne være spennende. - i alle fall nå når man ennå har mulighet.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde et par flotte kvelder med guttungen for noen få år siden med muddler i Surna. Var hos Janne og fisket et brekk. Vi fikk ikke mange og de var heller ikke store ( rundt kiloen), men vi hadde hugg på annenhvert kast og det var sekkmørkt:).

Hva tror du om Surna iår?

Jeg er sannelig ikke sikker, men jeg har ikke de største forhåpningene egentlig. Etter storsesongen i 2010 har det jo vært gradvis dårligere, og vi nærmer oss også somrene hvor årsklassene som Statkraft forsøkte å utradere i 2007 og 2008 skulle returnert til elven. Så man kan vel si jeg er betinget pessimist....

Uansett gleder jeg meg stort til å komme til vakre Surnadal igjen, og en laks eller to blir det alltids. Det blir også spennende å se hvordan sjøørret-fisket er, men der er jeg nok enda mer pessimist.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

N.M. dette bekymrer meg lite, disse elvene har mer på ”banken” enn vi aner.  Historieløst viss vass skal man ikke bekymre seg over. 

Om det virkelig trengs å ta i et tak, så er det bare å redusere antall fiskere, eller sette kvoter for elva da basert på akseptabelt uttak fordelt på antall meter elv.  Rettighetshavere med kort elvestrekning og dermed brøkdels fisk får ikke anledning til å danne felles vald for å oppnå fangstkvote., dermed også ingen utleiemulighet.  Det kommer til å bli den ensomheten og villmarka mange drømmer om, nesten som Alaska. -vi gleder oss.

For øvrig så hadde jeg egentlig planlagt 5-6 uker i Orkla men med å suge på to junilakser i 2,5-3uker blir det nok noen lynvisitter over fjellet til det andre dalføret, eller kanskje Driva kunne være spennende. - i alle fall nå når man ennå har mulighet.

Man skal heller ikke slå seg til ro av historieløst viss vass. Er vel strengt tatt grunn til bekymring pga. oppdrett på Hitra, Smøla osv. Har vore ein del skriveri på facebooksida til Orkla om dette. http://www.facebook.com/groups/120433657975481/ . Er vel rimeleg godt dokumentert at oppdrettsanlegga skaper utfordringar for laksen også. Nå har ein ikkje lang nok historie med villaks og oppdrettslaks saman til å kunne seie at det er fred og ingen fare...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ingen fakta skjult. Laksefiske i Orkla er ein åpen gruppe for alle og der alle som har interesse kan gå inn å lese og skrive. Mange kunnskapsrike folk som er inne der og skriv. Eg linka til den fordi eg ikkje orker å lage link til alle artiklene...Dei som evt har interesse og ikkje er redd for facebook kan fritt gå inn og lese...Har ingen grunnlag for mine påstander anna enn fangsstatistikk og det andre har lagt ut av artikler der inne.

Eg har ingen grunneigerinteresser. Har fiska to døgn i Orkla og aldri i Gaula. Om du har interesser i oppdrettsindustrien veit eg ikkje, men det høyres sånn ut.

Diskusjonen er interessant nok. Men høyrer ikkje heime her. Når det gjelder oppdrettsnæringen, blir det vel ingen endring så lenge fiskeriminister posten er til salgs til høystbydende!

Endret av flygefisk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Beklager Flygefisk.  Jeg forvekslet deg med et annet flygende forumsmedlem som er rettighetshaver.

Jeg fjerner mitt innlegg fra denne tråden for heller å poste den under en mer passende tråd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For å få tråden inn på riktig spor igjen... :wink: Starter sesongen førstkommende mandag i Skottland. Ei uke i North og South Esk er ikke å forrakte etter noen ukers intensiv snymåking her i Tromsø. Deretter blir det Målselva i juni, 5 døgn i Kongsfjordelva i juli + noen andre småelver i Finnmark, før turen går til heimbygda for noen augustdøgn i Stjørdalselva.

Tror det er et greit oppsett for en fin sesong.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Orkla i slutten av Juni om alt ordner seg, deretter Kanektok ( Alaska) i midten av Juli, etterfulgt av en uke i Finnmark. Gass gass gass!

Endret av bjornaudunjorgensen
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Juni: Gaula, Eidselva, Lærdal

Juli: Orkla, Lærdal, Eira, Eidselva, Årøy. 

August: Lærdal, Eidselva, Årøy.

September: Suldalslågen.

Blir forhåpentlegvis mykje fint og variert fiske! :)

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Juni: Gaula, Eidselva, Lærdal

Juli: Orkla, Lærdal, Eira, Eidselva, Årøy. 

August: Lærdal, Eidselva, Årøy.

September: Suldalslågen.

Blir forhåpentlegvis mykje fint og variert fiske! :)

Fiske-narkis!! :biggrin:  :biggrin:

Dæven, skulle ønske jeg hadde et slikt utvalg av elver foran meg......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da passer det vel godt med et antiklimaks her.

Hadde omfattende planer tidligere i vinter, men deretter har realitetene seget på. Av flere og delvis svært gode grunner, havner fire uker av min sommerferie l september. Det betyr jobb i hele fiskesesongen. Fisket blir dermed henvist til kvelder og helger, noen helger utvidet til fire dager.

Men jeg fortviler ikke, jeg har flere gode både smålaks og storlakselver innenfor 10 min og 1 times kjøring. Legger jeg på til ca 2, når jeg også Eira og Eidselva. Øker jeg til ca 3 t kjøring, er jeg glatt i Surna og Driva.

Så det finnes ikke en snev av fortvilelse i kropp og sjel. Jeg får fisket så mye som kroppen orker også denne sommeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fiske-narkis!! :biggrin:  :biggrin:

Dæven, skulle ønske jeg hadde et slikt utvalg av elver foran meg......

He,he..! :)   ja, er nok vorten ein skikkeleg laksejunkie....! :biggrin:  Har prøvd i fleire sesongar å trappe ned på laksefisket til fordel for å få meir tid til å fiske brunaure, men det viser seg vanskeleg, og det blir berre meir og meir laksefiske...! Litt tilfeldig at det vart so tett program i år iom. at Lærdalselva åpna att, når so skjedde må ein jo berre nytte mogelegheitene...! :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg