Hopp til innhold
Jogen

Stang til 16-åring...Guideline eller Eikre?

Recommended Posts

Heisann!  :biggrin:

Har tenkt til å investere i ny fluefiskestang til sesongen etter at jeg kjøpe LTS x2 i forrige sesong (dritt stang). Har tittet på Guideline Fario og LPXe og Eikre fly fluvius. Det jeg lurer mest på er om jeg trenger en 5er stang eller 4er stang? Er det ikke sånn at 4er stenger er tørrfluestenger mens 5er stenger er mer allround? 

• Bruker stangen på rolige vann med både små og store fluer
  • Har ikke tenkt til å bruke stangen annet enn å fiske i ferskvann

Har ikke testet noen av stengene enno så har ingen anelse om hvilken av dem jeg må kjøpe. Teknikken er heller ikke på plass så jeg vet ikke om den skal være for stiv eller om den skal være mjuk :biggrin:

Lurte derfor på om det er noen som har innspill å komme med og eventuelle råd?  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har en Fario i #5 selv. Fornøyd med den. Du vil nok dra fordel av en femmer i de fleste situasjoner. Dessuten kan det ofte blåse en del på fjellet, og da er det fint med en litt kraftigere stang. En femmer kan egentlig gjøre alt det en firerstang kan, og enda mer. Tyngre fluer etc. Fluvius har også fått mye skryt i likhet med Fario, og uten at jeg har prøvd den, så uansett hva du velger av de to så er det gode stenger av høy kvalitet. Samme med LPXe. Farioen er sinnsykt digg og kjøre fisk på. Hatt den med på en eller to turer i saltvann faktisk, og fått relativt fin sjøørret på den. Kommer neppe til å ta den med dit igjen, men kult å ha prøvd det. Klarte ganske tunge fluer i grei motvind.

Hvis du ser etter en ny line også, kan jeg anbefale Scientific Angler Aircel. Koster 299,- og er en veldig god line.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvilke erfaringer var det du gjorde deg med LTS? Hva var det du følte ikke stemte? - Jeg syntes at LTS stangen var alt for stiv + at den var noen lunde for lang (10fot). Der jeg fisker er det stort sett tett med trær. Følte at jeg måtte ta i for å få fluesnøret ut på en måte(bruker guideline high water) (kan være kasteteknikken) :mellow: 

Jefecito: Takk for svar  :) Skal sjekke ut snøret :msn-wink:  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jefecito:: Fant ut at Aircel snøret har 12m klumplengde mens high water har 14m. Er det stor forskjell på et snøre med 2 meter mindre klumplengde?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er stor forskjell når det gjelder vannkast. Gi en ny sjanse til LTS-en med en kortere klump. Prøv en på 9 meter. X2 er en bra stang. Lykke til  :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvilke erfaringer var det du gjorde deg med LTS? Hva var det du følte ikke stemte? - Jeg syntes at LTS stangen var alt for stiv + at den var noen lunde for lang (10fot). Der jeg fisker er det stort sett tett med trær. Følte at jeg måtte ta i for å få fluesnøret ut på en måte(bruker guideline high water) (kan være kasteteknikken) :mellow: 

Jefecito: Takk for svar  :) Skal sjekke ut snøret :msn-wink:  

Akkurat. Din egen følelse betyr alt, så hvis du synes du har gitt den en sjanse/den ikke er så egnet på ditt fiskested, så kan du jo prøve et bytte. Nå går jeg utifra at du ikke bruker vannkast, i såfall hadde en 10-foter vært svært grei, men står du som du sier, så kan de centimeterne selvsagt bety noe annet for deg. Petrovic her kommer forresten med et alternativ å prøve ut, da du på den måten får på "ladevekten" tidlig. Sånn på generell basis forsøker jeg selv å unngå ytterpunktene for stivt/mykt til en ferskere kaster, selv om det er flere forhold som er avgjørende for valget. 

Jeg må selvfølgelig oppfordre deg til å jobbe med teknikken. Når den kommer for alvor, du lærer deg å kjenne de ulike aksjonene, og forstår hvordan disse skal tas, så vil du kaste bra med det aller meste. Så kommer vi mer for alvor over i steget for optimalisering/fintilpassing til egen preferanse og fiskesituasjon.

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisann!  :biggrin:

Har tittet på Guideline Fario og LPXe og Eikre fly fluvius. Det jeg lurer mest på er om jeg trenger en 5er stang eller 4er stang?

Lurte derfor på om det er noen som har innspill å komme med og eventuelle råd?  :)

Etter min mening er både Fairo og LPXe ganske dårlige stenger. De har heller ingen god annenhåndsverdi. Hvis du lurer på hvilken stang du skal ha så bør kjøpe en pent brukt kvalitetsstang. Hvis du ikke liker den kan du selge den for samme prisen.

Når det gjelder # 4 eller # 5 så kan det være lurt å velge # 5, så er det enklere å bruke den til flere typer fiske. Dermed slipper du å kjøpe flere stenger senere.

Skitt fiske!

:) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Petrovic: skal kjøpe et fluesnøre med kortere klump ;-)

Myhre: skal jobbe med teknikken :-D

Brage: vis ikke du synes at Fario og lpxe er gode stenger, har du noen andre forslag?? Hvilken stang bruker du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lts x2 10' #5 er egentlig mer en #6 stang til lett laksefiske og sjørretfiske i sjøen. Sett på en Highwater #6 eller Loop opti 100 #6 og du har en helt rå stang!

Til disse formålene er det egentlig veldig lite som slår denne stanga.

Til ren ørretstang ville jeg valgt en Guideline fario 8.6 eller 9 fot #5 eller Eikrefly Fluvius. Jeg har eid begge.

Guideline Presentation passer til både fario og fluvius

Edit: Jeg eier en slik X2 også :)

Endret av vindi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar vindi!  :)  skal gi X2-en en ny sjanse  :msn-wink:

Kjøpte Farioen i 9 fot for to dager siden.. Må bare si at det er en fantastisk stang :)

Få som kommenterer guideline high water.. Er det et god snøre eller er guideline presentation bedre ? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Begge to fungerer utmerket, men presentation har veldig kort klump mot highwater som har en lang klump.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Personlig har jeg guideline fario i klasse fem og fire i 9ft, og klasse 3 i 8,6 fot. kjempe stenger! de har en litt dypere aksjon, men med spenst! derfor vil jeg anbefale klassiske liner. ikke slike moderne (litt tyngre) som er laget for å lade raske stenger hurtig. til femmer'n bruker jeg snowbee Xs og til firer'n bruker jeg SA mastery trout. disse passer perfekt! 8,6 ft #3 har en litt mer spenstig aksjon som er bedre til å skyte snøre. her bruker jeg guideline presentation. Så det viktigste man må tenke på når man skal kjøpe ny stang er at man finner et snøre som passer til stangens aksjon. da drar man mye mer nytte av de forskjellige egenskapene man finner i forskjellige stenger. 

andreas.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Guideline fario har ikke noe spesielt god spenst sammenlignet med andre stenger. Tvert imot. Det er penger rett ut vinduet. Men hvis man er helt nybegynner så er det ok stenger. På lik linje med feks Walton.

SA snøret du nevner er imidlertid topp! Det er valuta for penga uansett hvilket nivå man er på!

Endret av Brage
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fluehue: Hvilket snøre anbefaler du til Fario 5# stang? Har Guideline High Water fra før av. Er det en bra kombinasjon eller er det helt ubrukelig?

Brage: samme spørsmålet til deg :) Hvilket snøre liker/anbefaler du til Fario 5er stang?

Kanskje et dump spørsmål men...Har litt trøbbel med kasteteknikken...Er det lurt å ha lang klump eller kort?og hvorfor? :)

Takk for svar til alle som har tid til å svare på elendige spørsmål fra en nybegynner :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Brage: samme spørsmålet til deg :) Hvilket snøre liker/anbefaler du til Fario

Haha, du ser _aldri_ meg med en Guideline stang! Min fisketid er for viktig til å kaste den bort med middels utstyr.

Når det gjelder snører så hadde jeg også vært forsiktig med GL snørene. Noen av dem er ok, andre er søppel.

Kjøper du istedenfor et SA aircel WF flyt, så er det billigere og bede enn et hvilken som helst Guidline snøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg