Hopp til innhold
Wiggy

Mandalselva - Meninger

Recommended Posts

Mitt ønske er at alle skal få mulighet å lufte sine konstruktive meninger og erfaringer, for å utvikle fiske i Mandalselva i en positiv og forbedret retning.

Jeg kommer til å poste dette på flere forum og på FB, så jeg beklager for at innlegget kommer til å dukke opp andre steder.

Endret av Wiggy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg har èn: Var på sørlandet i fjor sommer, og ble vist litt rundt i Mandalselva. Har aldri fisket der tidligere, men elva så stedvis veldig fin ut. Gikk nå i vinter med planer om å kjøpe meg et sesongkort der i 2013. Etter å ha fått informasjon om at prisene kom til å gå opp betraktelig til i år, innser jeg at jeg ikke har råd til det. Uansett hvor lang strekning kortet gjelder for, får jeg bare fisket en kulp om gangen. Heldigvis for meg, finnes det elver med mindre folk og like gode muligheter for å få fisk, til en lavere pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for det Vegard.

Endret av Wiggy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er en som gjelder for sone 3!

Irriterer meg veldig at man ikke kan få kjøpt døgnkort på nett, men må ta turen innom laksesenteret på Laudal.

Av og til åpner det seg muliheter for å få fisket på tider som ikke passer med senterets åpningstider, feks når jeg slutter sent på jobb og ønsker å fiske sjøørret eller få med meg morrafiske etter laks...Har prøvd å ringe flere ganger i forkant av fiske for å opplyse om at jeg kommer sent eller tidlig, men neida, ingen forståelse å få :-( Da tar jeg heller turen til Lygna ( sørlandets fineste flueelv ) men da blir kjøreturen lengre pluss at elva er fredet mandag og tirsdag...

Bor i Kristiansand, så det er ikke bare å ta en kjapp tur når som helst...5000,- for sesongkort synes jeg er i overkant, med 300,- for døgnkort blir det 17 turer før det lønner seg å handle sesong!

Føler med andre ord at man blir straffet for ikke å kjøpe hel sesong siden man da må tilpasse seg senterets åpningstider...

Har ikke sjekket om det er forandringer på nettsalget i år, det har jeg liten tro på, men man kan alltids håpe :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg forstår dine frustrasjoner! Slike tilbakemeldinger er gull. Takk skal du ha.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Pris er en evig diskusjon.... men det jeg savner i Mandalselva, er oppsynsmenn... mange oppsynsmenn, som viser seg i elva til alle døgnets tider, som kontrollerer flittig fiskekort, som lytter til "seriøse"fiskere,og som reagerer når regler ikke blir overholdt.

Dette vil gjøre Mandalselva til en hyggeligere elv å fiske i, når folk ikke bare turer fram og driter i stort sett alt!

Sees til sommeren!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fisket Mandalselva 2 ganger i 2012. Flotte turer, men dessverre uten fisk. Det som irriterer meg mest var 3 forsøket jeg hadde, for da hadde det regnet konstant i 3 dager i juni (mener jeg) og jeg så for meg en knallforhold i elva. Jeg ble mildt oppgitt da jeg ankom elva og så at man nærmest kunne gå tørrskodd over. Fikk forklart at det var kraftselskapet som holdt igjen. Ser at det er muligheter å sjekke mengde vann på nettet, men jeg syns det var surt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det har visst nok oppstått noe misforståelse rundt dette tiltaket.  Jeg beklager hvis noen har opplevd dette som negativt. Målet er og har alltid vært å dra i gang noe konstruktiv og produktiv.

Endret av Wiggy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Likte igrunnen Mandalselva mye bedre før jeg. Altså før laksens tilbakekomst. Da var det nemllig godt med flott SØ i Marnar og man fikk dem i mengder på kveld og netter. Men så ble elva kalket opp slik at den igjen ble levelig for laksen og siden da har Marnar vært ei helt OK smålakselv men ikke noe mere enn det. Den er nå kraftig overpriset og har i tillegg mangler vedr. praktisk fiskekortkjøp som oppsiterne ikke gidder å gjøre noen forbedringer med.

Det er mao det gode SØ fisket som savnes og hadde gjerne sett at Settpunktet for PH reguleringen kunne ha blitt redusert til 5,7 slik at kalkdoseringen avtok. Da reproduserer SØ greit og Laksen forsvinner. Da får Marnar igjen tilbake den sjarm den hadde slik jeg husker Marnar best nemlig hylende fluesneller i mørket og store SØ som raste på brekkene. Den tid er forbi og igjen sitter vi med ei overpriset smålakseelv med nå et elendig SØ fiske som "toppet hele driten, ref. Kristian Valen".

Det er rart igrunnen når man tenker etter at Laks og gull har samme virkning på folk. Vi strømmer i horder for å ta del i "rikdommen" uten å tenke på at sjarmen naturherligheten da gir forsvinner. Altså menneskets grådighet er med på å ødelegge både forhold og natur.

Sølv og SØ kommer liksom på en god toer og gir ikke samme overopphetete scenarioet som med laks og gull, men det passer flere av oss greit, det vet jeg etter å ha pratet med atskillige fiskere her i Agder som i vemod ønsker seg tilbake til det gode SØ fisket i 80 åra som Agderelvene var velsignet med. Det var tider det og det og best av alt, det var god plass til alle og man behøvde ikke tykk lommebok for å fiske der, samt at man ikke behøvde å la bilen rulle milevis langsetter moene i Marnardal for å kjøpe fiskekort/levere fangstrapport. Det var mao enkelt, miljøvennlig og lite styr med å ta seg en fisketur i Marnar den gang.

Endret av Salaren
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fått ein hissig telefon?

Jeg har ikke fått en hissig telefon nei.  I etterkant av da disse innleggene ble lagt ut, ble det både positive og negative tilbakemeldinger.  For å opprettholde dette som et positiv tiltak, har jeg forandret både innlegget og kommet men en liten forklaring.  Jeg håper dette sees på som positivt av dem som har uttrykket misnøye og at det vil videreføre til noe konstruktivt.

Endret av Wiggy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Trist med denne misforståelsen, trodde dere hadde snakket sammen på forhånd, og at vi
hadde fått en styreleder som er åpen for andres meninger om Mandalselva. Men
etter det jeg forstår vil du formidle dette videre til han, det vi skriver.

Jeg setter veldig stor pris på, om han tar en prat med Agder Energi og blir
enige om at de kjører vannføring ned til 35 kbm ett døgn pr uke. Dette vil
hjelpe fisken til å forsere Haugefossen mye lettere. Dette ble automatisk løst
før, med at det ble produsert lite strøm i helgene og elva gikk ned på fredag
til søndag, og som regel hele fellesferien. Problemet er jo at det nå
produseres mye mer strøm på sommerstid enn før,(hetebølge i Europa) og da går
elva stort sett på 60-70 kbm over flere uker. Dette burde samkjøres med
lokkeflom på Laudal, for der er jo også problemet at det kjøres masse vann i
tunnelen samtidig som det går bare 12-13 kbm i gamle løpet, da står stort sett
fisken med gitteret med utløpet av tunnelen. Så her kan mann slå to fluer i en
smekk, for å få laksen lettere opp til gyteplassen i sone 4. Økonomisk trenger
heller ikke Agder Energi lide noe tap, da de kan øke vannføringen til 90 kbm i
2 døgn etter 1 døgn på 35 kbm. Vi må ikke glemme at Agder Energi kan gjøre mye
bra for laksen med små grep, men kan også ødelegge mye med små feilgrep.

Det hadde også vært fint om de hadde satt opp kamera på toppen av Haugefossen,
slik at forskere og andre kunne se hvor mye fisk som går opp på ulike
vannføringer. 

Flott at fiske slutter 31.august. 

Fiske i sone 4 i september er vel som å gå på elgjakt i mars/april.(alle
skjønner jo det er galt)  sone 4 er jo
liksom fødestua til laksen.

Etter å ha snakket med flere andre årskortfiskere er det ett ønske om at det
blir arrangert infomøte i begynnelsen av juni.

Ser ikke heller nødvendigheten med å stemple årskortet hver 14. dag når du ikke
har fisket i en annen elv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser at det har vært invitert til innspill om forbedringer i  Mandalselva 
på  diverse fiske forum .  Håper derfor den nye styreleder får lest dette.

Syns det har vært mye bra med Mandalselva, og jeg setter pris på å bo på Mjåland  Camping om
sommeren, før det i mange år på Fuglestveit. Har etter hvert fått litt erfaring med elva og håper mine innspill taes
positivt opp.

Da Mandalselva blir kalket hvert år av statens midler,  bør vel vi fiskere som bruker elva mest,  bli hørt og slippe å oppleve situasjonen som
oppsto med sesongkortene i september i fjor. Et møte eller to hvor alle kunne si sin mening hadde sikkert vært en
stor fordel for alle parter.

Det er et ønske å få bedre oppgang av fisk  i Haugefossen.  Problemet er størst i juni mnd. når elva går
over 60 kbm. og temperaturen er lav.  Løsningen er vel bedre samarbeide med Agder Energi  som  
allerede er  foreslått her på forumet, eller så bør i vertfall den vestre renna hvor toppsteinen ble fjernet
for noen år siden ryddes. Stokken og steinene står dessverre enda igjen på bunnen.

http://home.online.no/~jangrot/Fiskebilder/Laksenytt/HaugeRennaWeb.jpg

Grunnet mer tilstrømming fra kontinentet og dermed mer køfiske, som i slutten av året kan være direkte problematisk, bør noe gjøres.
Det kan ryddes bedre langs elva og nye fiskeplasser kan gjøres tilgjengelig. Da flere  som kommer i august, har liten
respekt for reglene, skader der ikke med mere oppsyn.

Ser frem  til en ny sesong.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dessverre ser det nå ut som det vi fryktet for sone 3 slår til, laksen greier ikke å forsere Haugefossen grunnet for mye og kaldt vann. Det er tatt helt ubetydelig med fisk i sone 3 i forhold til antall fiskere.  Mulig en fisketrapp i Haugefossen er løsningen. For årskort 1 mnd. tapt og kvaliteten på fisken blr dårligere etter hvert. Rimer dårlig med de høye prisene i år.

Jan

Endret av JanKaa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg