Hopp til innhold
JanKaa

Sjokkdyrt laksefiske i Mandalselva

Recommended Posts

Guest Asbj.R.

Ja, det er vel slik det blir fremover. I flere Finnmarkselver har vi sett døgnpriser opp til 600 kr. Dette gjalt vel både i Lakselv og Stabburselva. Jeg er usikker på om disse prisene gjelder fortsatt eller om de er satt ned til et mer akseptabelt nivå.

Vel nok er vi ivrige fiskere alle sammen, men med tanke på hvor mange timer/døgn man kan stå å kaste uten å få fisk, er det begrenset hvor mange døgn man vil kjøpe til slike priser.

Ordningen i Norge med grunneierstyrt kortsalg må det snart gjøres noe med ellers ender vi opp med at bare de som eier elvestrekning sjøl, som kjenner noen som eier, eller som har ei stor feit pengebok, kan fiske laks i fremtiden. Vi ser den samme tendensen i de mest populære rypejakt-terrengene i nord også.

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Forstår resonnementet fra grunneierne, men sjokkert over prisen er jeg ikke.  Dette er i alle fall bedre enn ei elv full av fiskere som slettes ikke har noen mening i sitt fiske, i alle fall ikke mer enn at det kan være greit å prøve fordi det kostet svært lite.  Med dette tiltak blir langt greiere å forholde seg til egen situasjon for de som virkelig legger litt i sin hobby og livsstil.  Hvorvidt 5000 for en sesongs tilgang til å utøve sin hobby er dyrt og om prisen svarer til opplevelsen får den enkelte selv vurdere.  Reis gjerne til ”Manndrapselva” hele hurven for meg.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"Hvorvidt 5000 for en sesongs tilgang til å utøve sin hobby er dyrt og om prisen svarer til opplevelsen får den enkelte selv vurdere."

Enig i dette, men her er det vel helst andre ting det reageres på:

Staten kalker for 5-6 millioner i året av våres skattepenger, det bør vel også taes i betraktning når prisene fastsettes.
Sesongkortene i Mandalselva blir helt spesielle, først 5000,-. Om ikke det er nok, så må du ut med 4200,- i tillegg for døgnkort, hvis det blir fiske i september. Det er helt absurd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De fleste av oss har avfunnet oss med at sesongen ofte ikke er lengre enn 1/6 – 31/8.  Om den forlenges etter normal fredningstid, så er det vel ikke riktig at man skal fiske ytterligere for den samme prisen?  Hva med oss andre som fisker i elver hvor de truer med innkorting i fisketiden? Vi forutsetter at vi får refundert beløp i forhold til innkortning og mener at så er eneste rette.  For egen del betaler jeg opptil flere sesongkort hver sesong i ulike elver, og i tillegg døgn / ukeleier.  Jeg fisker kun 5-6 uker totalt fordelt på de ulike elver, mer har jeg slettes ikke tid til. Fiskekort er slettes ikke den største utgiften, det og bo er sett i forhold ofte langt mer kostbart.

Kan du ikke velge å avstå fra fisket i september? -da sparer du i alle fall de pengene. (svartlaks er oppskrytt)

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vil berre opplyse om at eit døgnkort i Lakselva i 2013, for oss tilreisande, kostar kr. 850,-!

Trazan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vil berre opplyse om at eit døgnkort i Lakselva i 2013, for oss tilreisande, kostar kr. 850,-!

Trazan

Ja men her har de i alle fall vært fornuftige å begrense antall kort.  Om de doblet antallet kunne de halvert prisen, eller solgt ubegrenset. Det er slik det gjøres andre steder for å holde prisene og opplevelsen nede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et lite apropos etter at jeg pløyde internettutgavene av diverse aviser i går:

På fotballkampen (usikker på hva det er) mellom landene Norge og Albania koster en billett på langside 500 kr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et lite apropos etter at jeg pløyde internettutgavene av diverse aviser i går:

På fotballkampen (usikker på hva det er) mellom landene Norge og Albania koster en billett på langside 500 kr.

Så ser du nå kor mange ledige seter det blir også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så ser du nå kor mange ledige seter det blir også...

Noe som ikke er problemet i Mandalselva vel ?

Er greit og klage på prisen , men når man begynner å klage på at man må betale for måneden med utvidet fiske da mister man all sympati.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noe som ikke er problemet i Mandalselva vel ?

Er greit og klage på prisen , men når man begynner å klage på at man må betale for måneden med utvidet fiske da mister man all sympati.....

Har ingen meining om prisen i mandalselva. Tenkte kun på samanlikninga... Ein anna diskusjon er kortpriser vs rekruttering av unge og gamle laksefiskarar. Kven skal laksefiske vera for? Ein eksklusiv elite eller kven som helst og når som helst. Blir særlig relevant i ei elv som har fått nytt liv av skattekronene til folk flest!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ingen meining om prisen i mandalselva. Tenkte kun på samanlikninga...

ok, blei litt uheldig da Mandalselva er vel en av de tetteste med folk her i landet.

Ein anna diskusjon er kortpriser vs rekruttering av unge og gamle laksefiskarar. Kven skal laksefiske vera for? Ein eksklusiv elite eller kven som helst og når som helst.

Rekruteringsfiske er vel gratis frem til 16, så er lite å klage på der. Og for resten av oss handler det om prioritering.

I den grad du ikke er ute etter å bekjempe grunneierrettigheter da.

Blir særlig relevant i ei elv som har fått nytt liv av skattekronene til folk flest!

Nei. Staten gikk inn i elva av miljøhensyn i sin helhet.

Hva trur du kortprisene skulle blitt hvis det hadde vært grunneierlaget som hadde hatt alle kostnadene ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Uansett har vel staten svidd av ein del millionar, og elva sidan det hatt ein oppsving? Så lenge det er av miljøhensyn, skal det ikkje stilles krav? 5000 er ingen uoverkommelig pris for sesongkort på noko vis, men eg har full forståing for at enkelte reagerer på den voldsomme aukinga av kortprisar på kort tid. Fangsten har ikkje auka med nitti prosent på same tida... Eg er ikkje ute etter å bekjempe grunneigerrettigheter. Syns bare at det er på sin plass at det stilles litt krav om tilgang for offentligheten når staten har svidd av millionar på kalking. Hadde det vore opp til grunneigarane å gjennomføre og betale kalkinga, hadde det vel vore lite laks i Mandalselva den dag i dag... At ein lokal fiskar då lager litt baluba, syns eg vi heller skal applaudere enn latterliggjera! I eit av dei siste Jakt og Fiske står det ein artikkel om manglande rekruttering av unge lokale laksefiskarar i Gaula. Det er vel strengt tatt ein relevant problemstilling mange stader etter kvart som fiskerettar blir leid ut dyrt og ekslusivt fleire og fleire stader....

Når det gjeld Mandalselva, så må du nok sjekke fakta før du snakker Lars P: dei går lenger enn m.a. Bjerkreimselva og har gratis fiske for alle under 18 år :clapping: . Kjempebra rekrutteringstiltak. Men syns gjerne studenter kunne fått ein form for rabatt også eg, sjølv om det ikkje er normal praksis i nokon elver eg kjenner til... For meg betyr det lite at dagskortprisen er som den er. Vil eg fiske, så fisker eg. Men vil eg invitere med venner til å prøve, så steiler dei på prisen for å fiske. Dermed er det vanskeleg å rekruttere nye laksefiskarar over ein viss alder. Om rekrutteringa av laksefiskarar er dårleg, er det på sikt færre som vil protestere mot kraftutbygging og annet svineri...

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Angående årskortene har de aller fleste elve lag forstått at de gjelder
sesongen ut, siterer følgende fra Otra i år: Årsmøtet vedtok at styret heretter skal beslutte

om årskortene skal være gyldige i en eventuell sesongforlengelse i september.

Styrets leder opplyste imidlertid at for sesongen 2013 vil årskortene være gyldige

hele sesongen. Dette innebærer at dersom sesongen varer til 15. september,

vil også årskortene være gyldige til 15. september.

Ser det nå er bestemt også for Mandalselva at sesongen ikke skal utvides i
år. Det syns jeg er helt fint,  laksen blir nok glad for det.  

Angående prisen på årskort/sesongkort syns jeg den virker høy, i hvert
fall hvis du er pensjonist som jeg og ikke har helse til å fiske på  de mange utilgjengelige
 plasser som finns i Mandalselva. Se priser regler ”Aune Vald” Gaula.

Jeg har tidligere fisket i Lakselv og kjenner elven.  600,- til 850,- kr for døgnkort  høres mye ut. Da blir det i
vert fall problemer for ungdom i etableringsfasen med først 850,- så fiskeavgiften
op 240,- tilsammen 1090,-. Heller ikke noe for min pengebok lengre.

Mvh JanKaa

Endret av JanKaa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg