Hopp til innhold
sky-pilot

Denne er BARE TRIST

Recommended Posts

Fikk denne linken av en kompis idag. Drøyt å se men dog veldig viktig, da jeg ikke tror det er noe bedre på denne siden av dammen. Er noe i dette ordaket at det er penga som rår. Beklager om den er postet her før.

http://vimeo.com/m/61301410

Neppe god reklame for Norge dette her. Skulle noen ha muligheten til å sende denne linken til ei dame som heter Lisbeth så gjør nettopp det om dere har mailadressen hennes.

Området hvor laksens vandringsruter går der i BC er i det som kalles "the inside passage" og jeg har tilbrakt mang en sommer der oppe frem til 2002. Jeg kan veldig godt tenke meg at de teoriene som her nevnes medfører riktighet. Større og mindre elver ligger tett som hagl og rikdommen av stillehavslaks er langt utenfor vår fatteevne.

Håper flere tar seg tid til å se den filmen du linker til der og tusen takk for linken forresten selv om det er den reneste skrekkfilm. Legg bare merke til kroppspråk og ansiktsutrykk på de personene som forsvarer oppdrettsnæringen når de i formell sammenheng blir konfrontert med sansynlighetsopplysninger. Det ikke bare lukter svidd, man ser det brenner i tillegg.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Forfærdeligt trist og se villaksens skæbne i BC. Blir så sint når jeg ser Marine Harvest (og for den sags skyld, den Norske stat med ejerandel i MH) skjule fakta og embedsmænd/institutioner manipulerer med forskningsresultater om bla.ISA. Politikere som fremsætter skammelige lovforslag for at lukke munden på personer som stiller sig kritisk til opdræt på villaksens trækruter. Blir det da aldrig slut på dette vanvid?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt enig, ta deg tid til å se hele dokumentaren. Den er ikke bare trist. Det å se engasjerte folk jobbe mot en massiv vegg av løgn er flott å se. Det lyser jo dårlig samvittighet og løgn av alle dem som er lønnet av staten og oppdrettsindustrien. De kjemper som de sier en krig mot dem som prøver å få fram sannheten. En av kritikerne sier at hvis industrien ikke har noe å skjule hadde den naturligvis stolt vist fram anleggene sine. Her i landet har vi sett hvordan Oddekalv har brutt lover og regler, spesiallagd for industrien, for å kunne dokumentere miljøødeleggelsene. Dokumentasjon statlige myndigheter skyr som pesten. Fakta er problematisk.

Såvidt jeg vet er 90% av oppdrettsindustrien i Kanada kontrollert fra Norge, indirekte ganske mye av den norske stat. Miljønasjonen Norge har vist og viser fortsatt sitt sanne ansikt. Tjæresand og Statoil i Kanada bare understreker vårt miljøhykleri.

Friluftsfjorden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Blir så sint når jeg ser Marine Harvest (og for den sags skyld, den Norske stat med ejerandel i MH) skjule fakta og embedsmænd/institutioner manipulerer med forskningsresultater om bla.ISA. Politikere som fremsætter skammelige lovforslag for at lukke munden på personer som stiller sig kritisk til opdræt på villaksens trækruter. Blir det da aldrig slut på dette vanvid?

Så den norske stat har eierandeler i MH sier du. Regner med det er oljefondet, eller som de og kaller det, pensjonsfondet som disse eierandelene forvaltes i, riktig..?

Er ikke dette stoff som har potensiale til å blåses opp i media forresten..? Eller er norsk stormedia eksempelvis VG og Dagbladet så infiltrert at slikt stoff aldri bringes til overflaten av krisemaksimeringsjournalistene som heller foretrekker å skrive om snøkaos og monstervær..? Noen som vet eller enda bedre kjenner veien å gå for å tipse en eller annen norsk miljøjournalist om ivertfall den dokumentaren med håp om videre prosess..?

Må bare innrømme at innholdet i den dokumentaren der var det første jeg tenkte på da jeg våknet i morges. De er jo det rene vannvidd hele greia med et innhold så utrolig at man neppe skulle tro dette var riktig. Burde jo ha vært meget godt stoff for Michael Moore dette her.

Som vaskeekte nordmann med forbindelser i Canada så skjemmes jeg aldeles fryktelig.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt forferdelig! Jeg er også av den oppfatning at VG og DA er så politisk infiltrert at de ikke tør. Vi har hatt kilometer med diskusjoner rundt dette temaet i noen år, men dette er noe av det værste jeg har sett. Kjenner raseriet over politikernes uthalingspolitikk, trenering, handlingslammelse, korrupsjon igjen gjøre meg kvalm. At næringens fortsatt får drive med åpne anlegg er helt uforståelig.

( hvis jeg ikke husker helt feil så var 1998 et av de årene med veldig lite innsig av laks i mange elver, samme året som i filmen skriver om ISA oppdaget i NORGE!).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med fare for å bli oppfattet som en konspirasjonsfreak, men man kan jo undres med all informasjon som er tilgjengelig og så skjer det ingen verdens ting av positive tiltak fra makta.Jeg ser helt glatt forbi Lisbeths pisse i buksa for å holde seg varm tiltak. Disse anser jeg bare som villedning for massene, altså oss vanlige idioter. For en tid tilbake var det litt negativ blesst rundt oppdrettsnæringa og da begynte de å snurre små reklamesnutter på tv som på en måte forherliger betydningen av oppdrettsnæringa, min første tanke var at dette var i regi av mediarådgiver kjøpt av næringa. Næringa er viktig for mange lokal samfunn, men til hvilken pris for oss alle. Kan den noensinne bli bærekraftig i den forstand at den fortrenger andre arter gjennom konkuranse om maten. Både fisk og fugl lever jo av denne maten som blir fanget og laget til mat for oppdrettsfisken. Så nylig at fjøslaksen har mye mindre omega 3 nå og mer omega 6 etter de forer den grønt. Som filmen viser sprer den sannsynligvis sykdommer i meget stort omfang. Hvorfor skulle det være anderledes her i Norge?

Jeg er i utgangspunktet ikke imot oppdrett så lenge det blir tatt på land og at det ikke går utover andre arter, det være seg fisk, fugl eller mennesker. Det som er virkelig synd er at forbrukerne kun er  inntressert i billige dårlige produkter og så holder de liv i dette oppdrettsdyret eller dollar pressen for kaksene om man vil. Hadde ingen handlet fjøslaks så har de fan så fort slutta med produksjon, da det kun er pengene som betyr noe for aktørene i denne jævlige bransjen. Jeg har spredd denne linken til andre internasjonale forum, gjør det samme og oppfordre alle til å gi fan å kjøpe fjøsfisk. Ja det er riktig Salaren, i høringen i videoen ser det ut som ræva gløder under dem. Vi så jo nettopp at en som fanget fisk og skalldyr for en forskningsinstitusjon ble fjernet etter påtrykk fra næringa som var oppdragsgiver. Er jo egentlig akkurat det samme som skjer med ett av forskningsinstitusjonene i filmen.

Varsler du eller produserer informasjon som makta ikke liker blir du fjernet eller hengt ut, er jo rene galskapen for utenforstående. Angående media, det finns jækla mange dyktige journalister men dessverre er de så opptatt med å skrive om idol og paradise eller noe sånn søl at de ikke driver med alvorlig og gravende arbeid. Igjen er det vi forbrukere som tillater dette gjenom å godta søppeljournalistikk. VG (tror vertfall det var dem etter hukomelsen) laget for en tid tilbake en oversikt over folk i regjering, storting, departementer og organisasjoner med tilknyttning til oppdrettsnæringa og det var skremmende å se hvor sammenvevd det hele er. For oss vanlige idioter ser det farlig nært opp til korrupsjon, man kan værtfall undres. Enda så er vår tanke og mening fri, men for hvor lenge. Om oppdrettsdyret for fortsette i ti år til så spår jeg at vi blir anmeldt og forfulgt om man deler slik info som denne videoen med offentligheten. Det er jo slik de gjør det "over there" og virker det der vil de før eller siden få noen politikere til å jobbe for slike reaksjoner her til lands også.

Endret av sky-pilot
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Salar du sier "Det å se engasjerte folk jobbe mot en massiv vegg av løgn er flott å se."

Dette er en veldig viktig observasjon. Dette er noe alle some liker å fiske på frisk fisk i friske vassdrag og fjorder bør merke seg. Om vi alle som elsker å fiske mobliserer og sprer informasjon til vår nærmeste uopplyste krets får vi kanskje vekket forbrukermakta, og dette er minst like viktig som den jobben alle idealistiske og ærlige forskere gjør. Stopper vi alle å kjøpe disse produktene, så stopper produksjonen men vi må moblisere internasjonalt da mesteparten av produksjonen blir solgt internasjonalt.

Endret av sky-pilot
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du er ingen konspirasjonsfreak i mine øyne:). problemet er at vi er ikke godt organisert i et samlende organ, en har ulike grupperinger som NASF, Redd Villaksen, Norske Lakselver og andre som nok samarbeider, men når dette gjøres " politisk korrekt" så tar dette laaang tid. Da spiller det ingen rolle om eksempelvis at mærene bare i Hardangerfjorden slipper ut like mye dritt som av en million mennesker, eller sykdommer/ parasitter O- fisken sprer om seg, rømninger, kreftfremkallende stoffer i fiskeforet........etc....

Fin kommentar fra et intevju av en lokal hundekjører fra Altaområdet i Finnmarksløpet: STØTT OPP OM VILLAKSEN, FÅ OPPDRETTEN I LUKKEDE ANLEGG!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var innom siden til Erling Borgen fordi jeg kom til å tenke på han og der står det "undersøkende journalistikk er å avsløre makthaverne".. Har ikke tid til å engasjere meg. Har nok med Friluftsfjorden, men noen andre kan prøve. Enig i at det å spre de kritiske røstene på så mange organisasjoner er uheldig. Men det er utrolig hvor mye man kan få til alene hvis man ikke gir opp. Får man samlet et team som kan jobbe sammen og inspirere hverandre kan man bli ganske "plagsom".  

Bare det å få debatt rundt saken er flott. Jeg er heller ikke imot oppdrett men kritisk til dagens industri. Spiser oppdrettsfisk både hjemme og ikke minst ute i verden. Sikker og grei mat for en som ikke liker allverdens tvilsomme retter full av krydder. Men når man ser på den fisken som lå i "billigdisken" på supermarkedet i Kanada skjønner man at denne fisken har ikke hatt det godt.

Friluftsfjorden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er helt sikkert interesant for norske journalister også. Om man får noen større aviser eller tv stasjoner til å publisere noe, er en annen sak. Hvis det er norske produkter som medførte de enorme tapene i Chile (store sykdomsplager medførte massiv død i mærene) og de samme norske produktene nå er medvirkende årsak til at den Canadiske villaksen forsvinner, kan det potensielt medføre søksmål i milliardklassen mot norsk lakseindustri.

Videre vil det oppstå enorme tap i Canadisk lakseindustri.

Dette er milliard industri og politikere sammen mot villaksen.

Man kan jo prøve å kontakte Jan Gunnar Furuly i Aftenposten. Han kan iallefall gi råd om hvordan man kan gå frem. Eposten hans er Jan.Gunnar.Furuly@aftenposten.no Se forøvrig:

http://home.online.no/~jfuruly/index.html

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Pass på så ikke alle håper noen andre skal gjøre den lille jobben det er å sende en oppfordring enten det er til aviser,tv eller andre. Går ut ifra at alle før nevnte organisasjoner gjør alt de kan for å få vist dokumentaren på TV for det er der den gjør størst nytte. NRK er vel utelukket mens TV2 som de eneste (jeg vet om) har vist videoopptakene til Kurt Oddekalv fra norske oppdrettsanlegg.

Friluftsfjorden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skremmende Nils1. Dette understreker bare hvor sykt hele denne oppdrettsgreia er. Ellers i samfunnet er vi gjennomregulert på alle bauer og kanter og det blir ramaskrik igangsatt av det offentlige for den minste ting om man trår litt utenfor. Vi kaster enorme mengder god mat bare pga. av en datostempling, men ila infisert laks er ok å selge, fan hvor glad jeg er at jeg ikke har spist mye av fjøslaksen. Har aldri kjøpt dette søppelet heller. Det som for meg er utrolig er at det finns så enormt mye informasjon som bekrefter eller hvert fall sannsynliggjør at oppdrettsnæringa er en miljøversting av verste sort og så blir alt kostet under teppet av feige politikere, byråkrater, organisasjoner osv. gang etter gang. I den oversikten jeg nevnte ovenfor viste det seg at det var forbindelser i alle retninger og på tvers av partigrenser, tror dette var en artikkel VG hadde, skal se om jeg finner den. Da jeg så denne artikkelen trodde jeg det skulle bli ett ramaskrik, men saken døde stille hen hvilket er utrolig. Personlig synes jeg det ligner noe man kan kalle nært opp mot en form for nettverks korrupsjon.Jeg skjønner jo eierne i oppdrettsnæringa på ett vis da de har skutt gullfuglen med fri flyt av store summer inn på kontoen sin, men jeg skjønner fan ikke myndighetene som ellers er svært så aktive med å finne miljøverstinger og å pålegge disse avgifter som går rett i statskassa. De som normalt fronter miljøet av de politiske partiene er jo fan meg de verste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skremmende Nils1. Dette understreker bare hvor sykt hele denne oppdrettsgreia er. Ellers i samfunnet er vi gjennomregulert på alle bauer og kanter og det blir ramaskrik igangsatt av det offentlige for den minste ting om man trår litt utenfor. Vi kaster enorme mengder god mat bare pga. av en datostempling, men ila infisert laks er ok å selge, fan hvor glad jeg er at jeg ikke har spist mye av fjøslaksen. Har aldri kjøpt dette søppelet heller. Det som for meg er utrolig er at det finns så enormt mye informasjon som bekrefter eller hvert fall sannsynliggjør at oppdrettsnæringa er en miljøversting av verste sort og så blir alt kostet under teppet av feige politikere, byråkrater, organisasjoner osv. gang etter gang. I den oversikten jeg nevnte ovenfor viste det seg at det var forbindelser i alle retninger og på tvers av partigrenser, tror dette var en artikkel VG hadde, skal se om jeg finner den. Da jeg så denne artikkelen trodde jeg det skulle bli ett ramaskrik, men saken døde stille hen hvilket er utrolig. Personlig synes jeg det ligner noe man kan kalle nært opp mot en form for nettverks korrupsjon.Jeg skjønner jo eierne i oppdrettsnæringa på ett vis da de har skutt gullfuglen med fri flyt av store summer inn på kontoen sin, men jeg skjønner fan ikke myndighetene som ellers er svært så aktive med å finne miljøverstinger og å pålegge disse avgifter som går rett i statskassa. De som normalt fronter miljøet av de politiske partiene er jo fan meg de verste.

Er det denne oversigt over oppdretternes  maktgarn fra Dagbladet du tænker på - http://www.dagbladet.no/2010/01/14/nyheter/fiske/laks/innenriks/regjeringen/9885408/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er en tafatthet som er påtagelig både hos politikere og miljøvernere. Søler man noen liter olje på havet er de på pletten nesten før utslippet har skjedd. Utslipp som stort sett forsvinner av seg selv etter en tid. Jeg har prøvd å få Venstre til å engasjere seg. De hadde i 14 år Lars Sponheim, bosatt i Ulvik i Hardanger, som leder uten at de løftet en finger. Hittil har de ikke kommet på banen. SV mumler i skjegget, men blir overhørt og tør ikke utfordre makta. De andre gjør som om problemer ikke eksisterer. Vi har alle en oppgave med å stille ubehagelige spørsmål selv om de preller av. De fleste nordmenn tror fortsatt på bildet av en flott industri som har som overordnet mål og gi en stadig større befolkning på jorden god og helsefremmende mat. Da får heller villaksen både her og der få litt dårligere vilkår. 

Friluftsfjorden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Klipte og limte et sitat fra artikkelen.

"De har lykkes i å bli regnet som en del av fiskerinæringa, på linje med sjarker og skøyter og torsk på hjell. I virkeligheten er de del av en industri som baserer seg på storkapital og laksefor fra alle verdenshav. Dette handler om image. Det er derfor de har folk overalt. Dette nettverket klarer å stoppe enhver kritisk debatt, sier Gunnar Album."

Videoen jeg linket til viser jo med all tydelighet at Gunnar Album har rett i at enhver kritisk debatt i forhold til oppdretts næringen blir stoppet og motstandere blir idiotifisert eller kneblet. Dette er jo klassisk taktikk for makthavere. Med hele den makt gjengen sine resurser er det sikkert enkelt å lamme enhver motstand det være seg i regjering, storting, departementer etc. Fy fan for en gjeng, vil spy av det hele. Jeg ser poenget med at vi ikke har en felles organisasjon som fronter kampen mot oppdrettsmafiaen Boye. Jeg tror det er mer en nok informasjon der ute til å få en stopp på denne galskapen allerede. Dette kunne en felles organisasjon kanskje kunnet gjort noe med på en bedre måte en den fragmenterte tilnærmingen vi har sett så langt. Politikerne eller makta om man vil gjør ingen ting før det eventuelt blir avslørt noe som er så jævlig at de ser folkeopinionen snur og de mister stemmer og dermed sin makt. Da kommer de nok diltende etter hele gjengen og da skal vi se at det er ikke måte på hvor mye de er i mot oppdrettsnæringa som de hele tiden har støttet og kostet under teppe alt av kritikk. Jeg tror allikevel vi på individ nivå kan gjøre noe og det er først og fremst ikke kjøpe fjøslaks, og videre formidle til alle uopplyste der ute sannheten om denne næringen som ødelegger så vanvittig mye. Ikke bare for laks og elver men også for fugleliv. Sist men ikke minst så har de ødelagt mye for mange mennesker i Chile og det ser jo ikke vakkert ut det som nå skjer i Canada. Vil ikke bli overasket om vi i fremtiden får høre om fiskebestander som bryter sammen over alt i verden pga. at de fjerner et ledd i næringskjeden med fangstene som blir brukt til mat for fjøslaksen.En synd og skam er dette og håpet er at vi våkner opp alle sammen, spesielt våre folkevalgte som har skylappene på i forhold til oppdrettsnæringen, men de er kanskje blitt lovet plass i styrene når de er ferdig med politikken.

Endret av sky-pilot

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Miljøvernorganisasjonene holder kjeft da de er kjøpt å betalt av o-næringa .Er vel bare oddekalv som ikke lar seg bestikke,han har de prøvd å kneble økonomisk ved å påvirke bidragsyterne hans.Legger ved en artikkel som sier litt om Bellona og WWF sitt tette forhold til næringa.http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1012/thread268909/#post_268923

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skuffende å lese Nils1 men det føyer seg jo pent inn i rekken som viser at de som leder dette oppdrettsdyret ikke er dumme. De kan maktspillet. Hva er bedre for en miljøversting en å kjøpe miljøorganisasjoner som kan være alibiet deres utad. KVALMT, ble skuffet nå, har hatt litt sans for Bellona men ser de lar seg bli misbrukt  nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

http://www.wwf.no/bi...er_fakta/?38685

Her er svaret fra wwf, og man kan jo være litt enig. Særlig press har heller ikke de lagt på industrien, men det kan forhåpentligvis bli bedre med Nina som generalsekretær. Bellona derimot har jeg ingen tro på. De er de eneste som klart har sagt ifra at noe vern i oslofjorden er de ikke interessert i å støtte. Sponset av sildesalgslaget og fiskebåtrederne.. Når pengene i kisten klinger.................

Friluftsfjorden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøvde å få dialog med Bellona ifjor angående oppdrett. Totalt uinnterreserte! Døra ble fort lukket...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ufordringen med den typen lukkede anlegg referert til over er at det er svært plasskrevende og krever dessuen en hel del energi for blant annet å kjøre filtersystemer osv.

Nevnte faktorer er jo og da negative. Vi ønsker jo ikke å legge flere elver i rør, sprenge bort mere norsk natur for å montere vindturbiner for å lage kraft som skal brukes i oppdrettsindustrien. Det er jo allerede gærnt nok med å bruke norsk elvekraft til å drive Oljeplattformer i havet.

Vedr. landareal så krever vel slike anlegg store og flate arealer som det jo ikke er flust av i de områder oppdrettsindustrien regjerer mest. Skal man da sprenge fjell og fylle ut i fjordene våre og montere sementstøpte oppdrettsanlegg oppå..? Oftest vil nok slike områder bli brukt som i dag anvendes av oss hjemlet i allemannsretten. Mao. ytterligere ødeleggelse og nedbygging av norsk natur slik at vi kan bli enda rikere og bygge enda flere hytter i fjellheimen og dermed få jaget den siste rest av villrein bort.

Hvor mange hundre kvadratkilometer prater vi om mon tro over det ganske land som må til for å få anleggene på land..?

Bare spør jeg!

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke ta dette indlæg personligt Salaren, men dine påstande er det samme  skrækbillede som oppdrettsnæringen bruker. Desværre er manglende ansvarlighet og uvilje mottoet  i oppdrettsnæringen.

Vist kræver landbaserede anlæg arealer, men er der ikke idag en del industri langs kysten? Men hvorfor ikke tænke nyt - idag er der udviklet lukkede anlæg til brug i sjøen:

http://agrimarine.com/

Vist kreves energi, men vand/vindkraft er ikke eneste løsning. - f eks. er teknikken ved solenergi kraftigt udviklet de senere år og med mange lyse timer i Norge et muligt supplement.

Tror Norge skal passe sig at ikke Østen/China overtar rollen som sjømatnation.

PS: skrevet av dansk-håber innlegget giver mening og undskylder stavefeil..

.     

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg