Hopp til innhold
Hr Lucky Fly

Norsk matkultur

Recommended Posts

Guest Asbj.R.

Laks er god mat. Det gjelder også for de andre anadrome variantene. For noen år siden hørte jeg et sitat fra en lettere blasert sportsfisker og hundemann; "Laks er hundemat!" Så fin mat har ikke vært vanlig for mine hunder. Dessuten blir nåværende tispe fort uggen i magen av feit fisk. Det fant vi et godt eksempel av på gulvteppet i stua i forrige uke.

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Fra gammelt av er det vel april og mai som er de store frysertømmings- og utbæringsmånedene. I mars kan det enda være for glatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg får nå ikke glimten av dette ”nordlyset” her ned i sør, kan det bero på avstanden tro? (eller er det linken?)

Ut ifra kommentarene tolker jeg det dit at noen har for mye fisk i mausoleet når våren kommer.  Cleuwet er å ha det kaldt nok i mausoleet så er det ingen problemer med en ”oversomring”. Personlig forsøker jeg å holde 26-27blå i mitt mausoleum, og siden jeg sluttet å dra med meg farget fisk hjem blir heller ingen båret ut for destruksjon.  Eneste av laks som er kastet de seinere år er skamsaltet røkelaks.  Forresten så hadde jeg kokt laks til middag i går, den smakte helt fortreffelig men må tilstå at gjennom mange år med rød fisk er jeg blitt mer og mer tilhenger av å spise hvit fisk fra havet. (men slettes ikke slik hvit ufisk fra innlandsvann.)  Uansett jeg kommer garantert til å slå i hjel junilaks i år også, augustlaksen vil jeg igjen styre unna.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fiskeboller, fiskepudding, fiskekaker, fiskepinner og hype retter kalt sushi er vel det nærmeste enkelte kommer fiskemat i dag.  (ihuga C&R fiskere inkludert)

Den gule torsken tror jeg uansett ville stå over, egner seg best i fiskebollene. (lignet for øvrig på slike fargesprakende karpefisker jeg ble servert i østen på 70tallet)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Grillede laksehoder? Det må prøves, vi koker dem som kraft til suppe. A og jeg beholder som regel 2 store hver og to tre mindre( hvis vi får noen:)). Røyker da to av de største, og kapper de to andre i skiver på båndsaga, skivene har vi i ei tett balje. Da kan en ta opp de antall skiver en trenger til middag. Skivene krydres, stekes i meierismør, råskrelte kokte poteter, agurkasalat og raume.

Nå har vi igjen en smålaks og en liten tre-fire kilos. De fileres og havner på grillen i folie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stekt, kokt, grillet, røkt,saltet. Ingenting slår fisk. Skal innrømme at jeg filterer og tar ut beina (de små sidebeina t.o.m. med pinsett) forå få fin filet. Det gjør at ungene også eter fisk i alle varianter. N¨år vi er ute og fisker,koker vi fisken fersk enten det er sei eller røye. Enkelt og greit.

I dag skal vi ha uer og torskefilet (selvfølgelig beinfri) og filterert hjemme på kjøkkenbenken :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Mitt barnebarn på 3 år sier at hun liker ikke laks, mens "rosa fisk" derimot går ned på høykant. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg