Hopp til innhold
spyfish

Fluefiske i sverige til sommeren?

Recommended Posts

Heissan 

Sitter og legger planer for en lengre fisketur til sommeren. Bor I Nederland, og skal kjore til Nord Trøndelag for 1 uke laksefiske i slutten av juni. Tenke og ta det rolig på tur tilbake, og stoppe en natt eller 2 (eller 4) i Sverige for fluefiske. 

Noen som har tips om plasser man ikke burde ga glipp av. Hadde hvert moro og prove etter regnbue. Tenker pa Tiveden nasjonalpark , men usikker pa detaljer. Noen som har gode forslag? Retur blir første uken i Juli. Kunne hvert moro og stoppe et par plasser pa tur hjem. 

Blir enter og kjøpe nedover innenriksveien, eller E4/E14 alt etter hvor jeg blir og legge in stopp. 

Setter pris pa alle tips. Har ikke no erfaring med fiske i sverige. 

Her i nederland er det enten og fiske utsatt regnbue i brakkvann, eller opprett fisk I en komersiell "ørretdam". Jeg ma utnytte denne turen :) 

(er masse karpe og gjedde her, men ikke helt min greie) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Vet ikke helt hvorfor du har fasinasjon av regnbuefiske i Sverige. Men min erfaring er at regnbuefiske finner du stort sett over hele sverige med store og mindre tjern med regnbueørret. Min erfaring er at regnbuefiske i de aller fleste av disse tjernene er artigst på høsten. Da har fisken begynt å oppføre seg normalt og kan by på ganske vanskelig fiske. det finnes enkelte steder med fin regnbue hele tiden, men de aller fleste stendene er ikke så veldig stor forskjell fra de komeriselle "ørretdammene" du har der nede vil jeg tro. 

Men Sverige byr på så veldig mye, kjør innlandsveien opp til Mora og fisk deg nordover derfra til Nord-trøndelag. Det er veldig veldig mange fine vann og elver både med ørret, røye og harr. Røyefiske i de svenske skoger er nok ikke noe jeg ville planlagt i juli. Men ørret og harren er det i hopetall av. 

Reiser du oppover i Jämtland fra Østersund og nordover og mot norskegrensen ligger de fine fiskevannene som perler på ei snor. Skal du fiske i Härjedalen gir jeg deg gjerne mer tips da jeg er rimelig godt kjent der. Nord for østersund er jeg litt kjent men de områdene jeg kjenner vil jeg holde for meg selv :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Hermansen

Det kan du gjerne si :) Har ikke fisket mye regnbue, tenkte det kunne vare moro og prøve. 

Men har søkt litt rundt og sett pa kart, og jeg tror noen dage i Härjedalen blir veldig aktuelt. Ser ut som det er noen fine elvestrekninger der. 

Driver og ser pa omradet rund Ransjo -Linsell, men litt usikker.

Tar veldig gjerne tips for Härjedalen, er primert ute etter fine elvestrekninger og eventuelt noen fine småsjøer. 

Blir og ta 2-3 dager tipper jeg. Tenker jeg leier en hytte pa camping i et omradet med fine muligheter. (tar gjerne tips om det og ) 

Blir veldig takknemlig om du kunne sendt en PM med litt anbefalinger :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå skal det sies at det er noen årsiden jeg har fisket i Härjedalen, så kan jo være ting har endret seg. Men området du har sett deg ut er ganske spennende. Rånden er en elv som er virkelig koselig å fiske i. Men det er veldig mye grov harr i elva også. men det finnes fin ørret der også. Elva er lett tilgjengelig og ikke bli overrasket om du ser en brunbjørn eller to i områdene der. 

Linsellborren er vel egentlig bare en opplevelse for øyet om alt stemmer. Jeg har ikke fisket der mye, men det kan godt være det finnes stor ørret der også, jeg har bare truffet på harr de gangene jeg har besøkt plassen. Men sabla fint området, fint for fotokamera i det minste. 

Ellers har du Veman, områder med mye harr som overalt ellers i Härjedalen (ikke spør meg hvorfor svensker reiser til Norge for å fiske harr). Men der finnes også bekkerøye (heter det det på norsk?) og fin ørret. . Og best av alt om alt stemmer kan du treffe på både vulgata og danica i områdene. 

Ellers finnes det veldig mange tjern og sjøer i området med utsatt ørret, regnbue og røye i stort sett hele härjedalen. Treffer du på vulgata i de store sjøene så kan du virkelig få stor grov fisk. hvordan tilstanden er i de forskjellige tjernene vet jeg dessverre lite om. Er noen små fine tjern de setter minimalt med fisk og fisken holder en meget god kvalitet, men det er bortimot håpløst og forklare og det kan være bortimot fisketomt idag. 

Men Rånden er helt klart en elv man kan oppleve godt fiske i :) Bare å finne de riktige stedene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tusen takk for tips :) Setter stor pris pa det. 

Har lest gjennom endel svenske forum. 

Star mellom Ransjo -Linsell, og lukter litt pa omradet rund Valsjobyn med base ved "stugbyen" ved Rorvatten. 

Men blir mer praktisk og dra innom Härjedalen pa tur hjem. Leser mye bra om elvene rundt Ostersund, men regner med det er mer folksomt der.  Pa tur opp til norge, blir det og komme frem raskest mulig. 

Har du noe erfaring rundt Valsjobyn? Jeg hvet ikke, men kan tippe det er mer Orett enn harr der oppe. Ikke for det, harr er ikke og forakte heller. 

(sorry for manglende nordiske bokstaver) 

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg er ikke kjent i det området, men lenger nord har jeg fisket. Men de plassene forblir hemmelige :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg