Hopp til innhold
Deetuben

Riffling tuber.

Recommended Posts

Er ganske grønn på rifflefiske.  Tenkte å binde opp noen få tuber. 

Hvilke type hår egner seg best?

Har størrelsen noe å si?

Hvilken side skal hullet være på når strømretning er fra høyre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ekornhår fungerer fint.

Ja, størrelsen har noe å si, men bind opp i ulike størrelser slik at du har litt å variere med i elva. Fra ca 2 cm og opp.

Jeg binder hårvingen på i fly/V-formasjon og har hullet midt imellom vingene. Da spiller strømretning ingen rolle.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Er ikke noen erfaren riffle-fisker, men har laget riffle-tuber helt nede imot 12-15 mm lengde.

Hmmmmmm, når jeg tenker meg om har jeg ikke fått laks på disse.

Hva med å kombinere riffletuben og caddis-hår? Noen som har prøvd dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke forsøkt den kombinasjonen, men jeg synes det er litt viktig å ikke få en for stor plog i vannet som kanskje en hjortehårsflue kan skape. Har et inntrykk av/mistanke om at det kan skremme fisken. Fisker mest i grunne, klare Finnmarkselver, men kanskje i dypere elver kan en slik kombinasjon fungere?  Eller i elver med svært urolig vannflate? Begynner vel uansett å nærme seg bomberfiske med hjortehårsfluer som striper.

Har ikke forsøkt det selv, men har trua på at det skal være mulig å få laks på en ren plasttube uten hår. Noen av mine rifflingtuber har såpass lite vingemateriale at det knapt kan ha noen effekt på laksen. Det blir kanskje sesongens mål...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har prøvd litt av hvert - og fått laks på litt av hvert.

Fra en god centimeter tube med noen få hårstrå på hver side til 4-5 cm tuber med fyldigere og lengre vinge. Vingemateriale av ekorn og kalv har jeg brukt mest de seneste sesongene.

Man oppnår også stor endring i stripingen ved å variere hvor langt bak eller foran man setter hullet. Kroktype og krokens vekt påvirker også tubens gange. 

Jeg har fått laks i stri strøm når tuben henger på tvers slik at store bobler freser rundt tuben - og på strekk med nærmest ingen strøm der tuben såvidt beveger seg og striper i overflata. 

Prøv deg frem - varier størrelse og hastighet!

Alt funker - det er bare å ha troa (og tålmodighet) :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruker oransje tuberør og litt svart geit. Blir bundet som en liten sunray. fordelen med oransje tuberør er at du ser den lettere. Vanligvis fisker jeg disse sakte. Mender oppstrøms. De fungerer meget godt i Finnmarkselvene :)

Hull blir laget på siden, fra midten og opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruker oransje tuberør og litt svart geit. Blir bundet som en liten sunray. fordelen med oransje tuberør er at du ser den lettere. Vanligvis fisker jeg disse sakte. Mender oppstrøms. De fungerer meget godt i Finnmarkselvene :)

Hull blir laget på siden, fra midten og opp.

Korleis er erfaringa di med slikt i Rogaland? Vits å bruke tid på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Korleis er erfaringa di med slikt i Rogaland? Vits å bruke tid på?

Kjør på. ingen vesentlig forskjell på mørke eller glassklare elver mhp. riffling.

Bjerkreim, Figgjo, Dirdal, Sokna, Etne, Mandal etc.like anvendelig i alle. Veldig effektivt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg