Hopp til innhold
Salaren

Måling av ERN

Recommended Posts

Om CCS og ERN finnes det mange intressanne artikler på nett både på engelsk og norsk.

I ren desperasjon og i påvente av vår og fluefiskeforhold så har jeg atter igjen begynt å vimse rundt med fluestenger, sneller og snører. Prøver da og bytte litt rundt til andre stang,snelle, snørekombinasjoner i håp om nye aha opplevelser. Siden stanggarderoben ikke er direkte liten og heller ikke at snøre og snellekofferter er små og få så finnes det jo mange artige ting å teste ut. At siste dagers opprydning og har resultert i funn av glemte uåpnete forpakninger av snører, klumper og skyteliner i diverse klasser, utførelser og profiler gjør jo slike dager til den reneste julaften. Av og til kan faktisk min glemskhet gi ganske store gleder ser jeg akkurat nå i dag.

Men for å gjøre litt grundig og vitenskapelig forarbeid så tenkte jeg at ene garasjeveggen skal få montert litt hjemmesnekrete saker som tillater effektive og greie måliger av ERN og aksjonsvinkel. Så når dette er montert permanent opp så strider jeg til verket og måler i første omgang alle mine enhåndsstenger hvor antall jeg ikke engang tørr å nevne her.

I de artikler jeg leser mest så belaster man tuppen med vektbelastning inntil 1/3 av stanglengden og måler i tilegg Aksjonsvinkel på dette stadie, greit nok og fullt forståelig.

Men for en tid tilbake så skulle jeg bestemt mene at en eller annen forståsegpåer utførte sine målinger med line i stangringene. Altså han hadde snella montert på stanga i måleriggen og stanga rigget på vanlig måte igjennom ringene med glatt monofil og festet så vektkoppen i enden av monofillina og vektbelastet inntil tuppen nådde 1/3. Egentlig høres dette mere rikig ut men nå skal slettes ikke jeg påstå noe som helst her.

Men til dere som her måtte ha meninger og kanskje kan dette bedre, hva er mest riktig av nevte metoder. For det blir jo en ulikhet ikke sant..?

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Alt du finner på for å få vinteren til å gå, mest spent på målingene av switchstengene. Jeg har ikke peiling på dette, men det jeg har sporadisk sett av bilder og lest indikerer helt klart en vanlig mono line gjennom noen stangringer og festet i en ring omtrent på¨midten av stanga.

Rent tankemessig er dette logisk, da en skulle tro at dette gir en måling mest tilnærmet en kastesituasjon. Men jeg vet slett ikke om vanlig logikk er rett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Alt du finner på for å få vinteren til å gå, mest spent på målingene av switchstengene. Jeg har ikke peiling på dette, men det jeg har sporadisk sett av bilder og lest indikerer helt klart en vanlig mono line gjennom noen stangringer og festet i en ring omtrent på¨midten av stanga.

Rent tankemessig er dette logisk, da en skulle tro at dette gir en måling mest tilnærmet en kastesituasjon. Men jeg vet slett ikke om vanlig logikk er rett.

Switchstenger har jeg ikke i hus Svensvik. Stenger som ikke ligner verken fugl eller fisk ser jeg rett og slett ikke nytten av.

Som du sier så er det jo for artighets skyld man gjør slikt og kan man på den måten få sust av gårde noen dager nå på vinteren så er det jo vel verdt bryet mens man venter på bedre tider. Det eneste som ellers napper for tiden er torsk som tar pilk dypt under isen men det er jo tross alt bedre enn ingenting.

Håper noen med kunnskaper kan gi litt info om hvordan slike målinger skal være da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Salaren

Hvis du kommer igang med målingene hadde det vært svært interresant å få målinger hvor snelle/stangringer også står 90 grader ut til siden i forhold til bøyningskurven, bare for å se forskjellen :) .

Når Svensvik er inne på logikk så er det vel logisk å måle slike resultater også da flesteparten har en "fornuftig" forklaring på hvorfor de kaster med siden av stanga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg