Hopp til innhold

Arkivert

Denne tråden er nå arkivert og stengt for flere svar.

Speydork

Castingforbundets sider?

Recommended Posts

Max lengde 3 eller 5,2 meter lang stang og minimum 13 eller 15 meter snøre var det jeg fant på castingforbundets sider når jeg ville finne ut mer om casting med fluestang. :-?

Er det noen som kan fortelle meg hva slags utstyr som kaster lengst,både når det gjelder enhånds og tohånds?

Takker for svar. :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Øvelse 2 (flue lengde enhånds):

Stang med makslengde på 3 meter. Snøre med minstelengde på 15 meter og maksvekt på 38 gram. Fortommen skal være mellom 1,8 og 3 m. Det brukes også flue, med avklippet krok. Skytelina er vanligvis 0,20 sene, med en holdeline på 0,40-0,45 (den du holder i når du dobbeltrekker)

Du kaster fra pall (0,5 m høy) innen en sektor som er 100 meter lang, og 50 m bred lengst ute, målt fra pallen. Du har en tidsramme på 6 min. Det lengste kastet måles, og hver meter gir 1 poeng. I mangekamp måles de to lengste kastene.

Vanligste og mest effektive måten å gjøre et kast på er å legge klumpen bak seg, gå i kasteposisjon, gjøre en framsleng hvor man sikter høyt, dra på bakover i bakslengen og skyte i neste framkast.

I lengde tohånds gjelder det samme, bortsett fra at du bruker tyngre utstyr, har litt lengre tid på deg.

Kjøp castingboka, der står nemlig alt forklart med bildeserier etc. Kan bestilles gjennom www.castingforbundet.no. Ellers kan jeg sende deg en prisliste på Loomis-emner som brukes i casting.

Filip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

• Legg til ny...