Hopp til innhold
Nobody

Det hvite helvete

Recommended Posts

Måtte ut med gulingen både i går og på søndag.  På søndag ble det faktisk en overraskende ny anvendelse av freseren.  En hageslange som ikke var fjernet før vinteren ble raskt innsveivet.  Det ble liksom full rulle før gulingen begynte å skrike.  Fram med kniv og slangen ble raskt plassert i dunken.  Tenkte på dette etterpå at et bilde ville sagt mer enn 100 ord.  I dag skinner sola fra en ekstrem skyfri himmel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Måtte ut med gulingen både i går og på søndag.  På søndag ble det faktisk en overraskende ny anvendelse av freseren.  En hageslange som ikke var fjernet før vinteren ble raskt innsveivet.  Det ble liksom full rulle før gulingen begynte å skrike.  Fram med kniv og slangen ble raskt plassert i dunken.  Tenkte på dette etterpå at et bilde ville sagt mer enn 100 ord.  I dag skinner sola fra en ekstrem skyfri himmel.

Selv om dette er en tilsynelatende effektiv metode for å rulle inn hageslangen, bør den vel ikke anbefales ut fra økonomiske eller praktiske hensyn (jf. knivbruk og årlige innkjøp av ny slange).

I nord har japsen fått hvile de siste ukene. Vi har vært velsignet med et aldeles flott vintervær og nydelig skiføre. Både lysløype- og randonee-skiene har vært hyppig i bruk denne perioden. Formen er upåklagelig og stadig stigende. Grunnlaget for lengre fotturer til avsidesliggende vann og elver til sommeren er på plass. Nå må man bare passe på at kroppen ikke forfaller igjen, noe den historisk sett kan bruke relativt kort tid på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En liten rapport fra Nord-Vestlandet nå som mars kimer i klokker. Meldt 10+ allerede uti neste uke og mange hjerter gleder seg. Utover februar ble det fylt bra på med snø, plenen ligger hvit og det er neppe sannsynlig at det blir slåttonn før i april denne gangen.

Et fjernt bilde av lokale fjell (Blåhornet, Grøtet 1500 moh) viser jevnt hvitt. Men de bratteste stupene eller flogene er ikke helt hvite, så påfyllet er ikke max.

Det synes nå å være tre muligheter:

1. Det siger sakte på med varme og elvene er stinne av vann og lokkesmaker i mai og juni, og bruk av de tyngste synkelinene er nødvendig omkring tre ukers tid. Så legger det hele seg og byr på ikke for lavt vann med ikke alt for sterk strøm de tre siste ukene i august. Juli er mer opp og ned som sender mer og mer laks oppi elva. Helt perfekt forløp.

2. Det blir tropevarme i april og mai, og fra juni støver det i elvefarene hvor man så vidt kan høre surklingen av grunnvannet. Stadige tabletter mot depresjonen.

3. Det blir styggkaldt, og snøen i fjellene blir til evig is. Elvene tiner bare opp de nederste hundremeterne Makkefiskerne gliser og slår seg for brystet mens 100 grams søkker tar seg ned i issørpen. Knapt en eneste laks tenker tanken på å ta seg opp dit jeg står, altså slik som i fjor.

Av disse alternative forløpene, vil jeg tro at 2 og 3 har 80% sjanse, kanskje mer. Etter de siste årenes historiske og nedtegnede beskrivelser. 

Fjellidag.jpg

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En liten trimtur opp til 400 moh i går. Måtte stoppe og ta bilde av det polare lavtrykket som kom inn fra nord. Her sees fronten tydelig. 

image.thumb.jpeg.2acc6db0ed7809d9ce1a697Årstiden skiftet fra vår til vinter i løpet av noen få timer. Heldigvis kom vi oss ned fra fjellet før uværet  kom over oss.

Endret av Asbj.R.
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Idag, 29. april, for 19 år siden ble det satt snørekord i Tromsø på 2,40 m. 

Idag, 2016, ble det satt varmerekord for april på 16 varme grader. 

I sør viser vinteren seg ikke helt ferdig med jobben. En rar, rar verden. Kanskje vi ender opp med å reise sørover etter sjørøya om noen år? Huff, en forferdelig tanke. 

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet ikke helt, dette bildet er fra 12. august i år. Man ser snøen skikkelig vise seg fram på fjellene. Selv slet jeg med kastingen, da jeg måtte kaste med bukler på lina - i stedet for strakt fremover som normalt. Altså for å få den til å falle mellom isflakene.

Så det er vel så smått startet allerede.

Snø.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som fluefiskere flest er jeg, om ikke evig, så i hvert fall stadig optimist. 

Har derfor sådd ny plen idag 24. sept med et spirende håp om lang og mild høst. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor blir det av det vakre hvite?

https://www.nrk.no/troms/aldri-for-har-snoen-kommet-sa-sent-i-tromso-1.13238988

Hvordan står det til i sør og øst/vest?

On ‎24‎.‎09‎.‎2016 at 22.04, Asbj.R. said:

Som fluefiskere flest er jeg, om ikke evig, så i hvert fall stadig optimist. 

Har derfor sådd ny plen idag 24. sept med et spirende håp om lang og mild høst. 

Gressfrøene som ble sådd ligger nå uspiret i et solid lag tele. Spennende å se til våren da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå, her har vi allerede hatt en smak av det hvite helvetet.  Den  4-5-6-7-8-9 hadde vi en god forsmak som i grunn kan være nok for denne vinteren.  På arbeidsplassen noen titalls kilometer inn i landet fikk vi først 60cm  så en dags opphold for så å få ytterligere 20 cm.  Både jeg og gulingen har flyttet på nok snø denne vinteren og ønsker slettes ikke mer.  Nå begynner det å bli lite igjen, men til gjengjeld har det blitt forhold  som mer kan betraktes som Istid, rett og slett jævlig glatt.  Ser for øvrig mer fram til en prøveribbe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

På landets beste vestkant varierer naturen nå nedbøren noe. Dagens tur til Ålesund er foreløpig utsatt. Til kvelden og natten forventer man at den svarte nedbøren blir skiftet ut til fordel for blankt og hvitt nedfall.

ras.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jøss, ble en smule sjokkert over at forumet er tilbake. Får skynde meg å sende en nyttårshilsen før det atter stenger ned igjen.

Ja, det er10 graderC. her på kysten av Agder i skrivende stund og ikke meget som minner om vinter for å si det sånn. Men jeg frykter allikevel kald senvinter og vår da sjøauren unnagjorde gytingen 10-12 dager tidligere i høst sammenlignet med tidligere år. 

Time will show

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Endelig ser det ut for at vinteren har ankommet. http://www.itromso.no/nyheter/2017/01/19/Har-sendt-ut-OBS-varsel-for-Troms-14082632.ece

Kanskje er det sjanser for at alpinbakken også åpner snart. Lysløypa (den med ski) har vært besøkt et par turer allerede. Den andre lysløypa (fra pub til pub) er ikke så hyppig i bruk lengre, med unntak fra siste lønningsdagspils.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter en lang periode med polare lavtrykk og snebyger, slik som disse:

satelitt.thumb.jpg.97db0d3170e461e17790b6f657f65e73.jpg

begynner det nå å nærme seg smertepunktet, og derfor bedriver vi åndemaning slik som dette:

snemann.jpg.91ebc9da179da07f76f9ea05f2ccb64b.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du kunne ikke legge inn en henstilling fra meg - slik at Gaulfossen går ned på max 50 kubikk i god tid før uke 25 ?? :cool:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Håper det bøtter ned snø minst en måned til oppi der jeg. De siste årene har jo flomtoppen vært i April og jeg opplevde 30 grader på 70° nord og våtvadet i shorts når jeg fisket sjørøye !

58dbfe359e3d8_70nord.thumb.jpg.24de638534f768263087ec4d36804adf.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og her i sør har flere aurer siste uken snafset mine fluer. Deilig å kjenne at kastearmen fungerer også selv om pollenjævelskapen plager for tiden.

Dette er den årstid jeg nok helt klart setter mest pris på nå som naturen våkner. Min nærmeste nabo kattugla er i full gang meg ruging og i dag i duskregn så skrues mine vinterdekk av for denne sesong og skiene settes pent på plass.

På kveldene trekker igjen rugdene over huset med sin karakteristriske pistring og murring og humla suste forbi for 2 dager siden og da skal jo laksen i følge gamle tegn være på plass i elven.  Det er bare herlig her i sør for tiden og håper dere andre som leser dette snart får oppleve det samme. 

"Jeg velger mig April" sa Bjørnstjerne Bjørnson. Så sant så sant

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg