Hopp til innhold
Nobody

Det hvite helvete

Recommended Posts

Kjente jeg ble litt missunnelig der. Ikke på danseskoene, for å presisere det, men fy så lenge det er til vinteren!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Da kan det se ut som at løpet er kjørt for i år. Framover er det meldt bare hvitskinnende sahara. Det er også et helvete.

Ga opp i går kveld da denne steg etter flua. Sikkert helt forvirret av varmen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja den ville du nok kunne kjempe med resten av sommeren og du kunne gjøre klart for et festmåltid med haifinnesuppe en gang sent ut på høsten en gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Så er det på han igjen.

Nysne på bakken idag, og jobbturen til Harstad idag skjedde med vinterdekkene bak i bilen, sånn bare i tilfelle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så er det på han igjen.

Nysne på bakken idag, og jobbturen til Harstad idag skjedde med vinterdekkene bak i bilen, sånn bare i tilfelle.

På tide å ta fram Hondaen?  Husk å kjøpe bensin da den kommer sikkert til å gå tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Vel, her i nord hadde vi sol og 16 gode grader sist helg under snekring på hytta. Idag var det - 3 samme plass.

Likevel, sommerdekkene står fortsatt på og Hondaen nyter sin velfortjente hvile, enn så lenge.

Regner med det er like før det braker løs nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

13. oktober ble vinterdekkene lagt på. Idag (14.) var veiene såpeglatte med underkjølt regn, så det var ikke en dag for tidlig i år heller. Tromsdalstinden ligger hvit og vakker innerst i dalen.

I tillegg har jeg godsnakket med Hondaen og forberedt japsen på kommende snebyger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sannelig kom det et lite dryss i dag,- om enn lite men dog et 5mm hvitt dryss på hustakene.   Gummi ble skiftet i helga og faenskapen var ventet.  Egentlig mer enn nok med dette drysset ønsker man og se mer av dette er det bare å sette seg i bilen.  Asbjørn har vel allerede kjørt tom for bensin et par ganger regner jeg med og har måttet famle seg fram i mørket med tent hodelykt for å finne en vinteråpen bensinstasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå lurer jeg på om denne helsikes snøen har kommet for å bli, har kommer en tre-fire cm på eftan og det skal komme litt de nærmeste dagene også. Tempen ser ut til å holde seg litt på minus-siden de nærmeste dagene også...

Skulle gjerne hatt barmark for hara-jakta sin del, men trøsten er at det en dag nærmere fiskesesong:). Fluebindinga er igang:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Sannelig kom det et lite dryss i dag,- om enn lite men dog et 5mm hvitt dryss på hustakene.   Gummi ble skiftet i helga og faenskapen var ventet.  Egentlig mer enn nok med dette drysset ønsker man og se mer av dette er det bare å sette seg i bilen.  Asbjørn har vel allerede kjørt tom for bensin et par ganger regner jeg med og har måttet famle seg fram i mørket med tent hodelykt for å finne en vinteråpen bensinstasjon.

Det har lagt seg et lite dryss her også, sånn ca 30 cm dypt. Det er ikke nok til å plage japsen med en kaldstart. Med mørketida stadig nærmere, er det en lettelse å få litt sne på bakken. Det lysner opp i hverdagen, og sørger for de flotte postkortstemningene på kveldsturene med bikkja og kompisene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og her i Sør fisker jeg ennå etter aurene i heievannene. De står ennå i mengder i bekkene og ved ut og innos. Får prøve å dra ut sesongen ennå litt men ser endel av fisken faktisk nå er utgytt. Det meste i naturen her i Sør ser mao. ut til å være i rute. Så bare kom du Kong Vinter. Pilkestikkene er klargjorte og isborene er kvasse og gode. Klar for litt isfisket fjordtorsk nå snart. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Snøen kryper til stadighet nedover fjellsidene hver dag og natt nå, noe som får meg til observere nylanseringen av en snøfreser.

Selv likte jeg ikke denne typen, noe som kanskje går tilbake til traumet og den tiden før jeg fikk kvittet meg med alt som har med snømåking og desslike å gjøre. For all del, la ikke min aversjon gripe inn i det frie valget av ny snøfreser. For mange er det selveste julekvelden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja det var noe til freser, men muligens litt for solbrent for Tromsøs gater.  Nå er det vel mørketid der så effekten blir noe redusert, og det hadde kanskje passet bedre med en skikkelig blekfisk i mørket.
Her i dag er det ekstremvær med sol og litt rim på hustakene.  Lungebetennelse i full styrke og har måttet holde meg hjemme hos katta i dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med en veldig bra vinter så langt: Det er allerede bra med snø i fjellet og den stopper ca 100 - 200 m over havet. Måtte det bare holde fram slik. For å markere dette og lufte framtidshåpet om hastende elver stinne*) av smeltet snø til sommeren, tenkte jeg at det god grunn til å legge ut noen seriøse adventstanker som en slags markering.

*)Stinnheten må selvsagt ikke bli såpass at makkefiskerne får alle fordeler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Fortsatt lite sne i nord. Vi kan ennå gå fotturer langt til fjells, uten bruk av ski og glidemiddel. Hondaen nyter fortsatt sitt otium i garasjen.

Årets tradisjonelle julebord i skogen ble avviklet sist helg, med bålgrillet prøveribbe (varmet), sjøørret pakket i folie med div løk og krydder, røkt sjørøye til forrett, og nykrenget og nyskårne brystfileer av rype. Dessuten mye god drikke fra lokal produsent, og noe fra statens utsalg. Alle herrene kom seg velberget hjem utpå natta, og så langt har det ikke kommet noen reklamasjoner fra fruene i etterkant.

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Blitt en anelse av nyanse i hvitt her nå, faktisk en snau cm med rim. -litt lysere ble det. Snart snur det og vi har fortsatt den kaldeste tiden foran oss og snø kommer det med sikkerhet. Snøfreseren har jeg ennå ikke nappet i men regner med at den stiller opp ved behov.

Fiske har jeg ikke gjort siden august andre interesser trykker på og krever sin tid. Imidlertid har jeg handlet noen julegaver til far og gjort ferdig gravlaksen til jul.- en relativt dugelig porsjon (venter gjester).

Nå starter juleferien og nå må jeg sette i gang med andre julegodter, julesild og diverse juledram. (kun blande og smake ikke brenne) Må saktens avsted å fange juletre i morgen for gaupa har begynt å mase. -seint ute i år. Må også få tak på noen nye lys til treet vi skal ha i hagen for i fjor fikk jeg fatt i noe helt for jævelig belysning, det så f... i meg ut som jul i Tøyengata med disse ledpærene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja nå i ettermiddag har vi fått et meget forsiktig dryss, dette kun til glede for barn. Voksne og godt voksne kan godt klare seg foruten denne elendigheten. Om man absolutt ønsker å mosjonere på slikt hvitt underlag kan man jo reise til fjells der slikt er vanlig på denne årstiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Denne melodien har kanskje andre lagt ut men ikke denne versjonen som fortjener å bli hørt også av snøhatere. I dag kom det litt mere hvitt og selv om man ikke liker snø i mengder gjør bare litt hvitt så stor forskjell at det er bryet verdt å finne fram skuffe og kost. Verre er det når man må fyre opp freseren. 

God hvit eller mørk jul. 

Friluftsfjorden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Endelig kommer vintern i nord, på skikkelig vis. 30-40 cm i løpet av første og andre juledag, og mange veier stengt i nord. Hondaen har sesongdebutert, og freste lystig i vei på nysneen. Selv sitter jeg inne og ser på sønnen som styrer med japsen, for sammen med sneen kom også influensaen kastet på meg. Snørr og hoste og vondt i alle ledd. Håper det letter utover romjula, slik at man får en skitur før nyttår.

Uansett; sneen er velkommen, og barnebarna og bikkja koser seg i nysneen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

1. juledag hjem fra juleselskap var det skikkelig friskt 15 blå.  Gårsdagen var meget slapp men etter en Aass juleøl (heia Drammen ) til frokost fulgt av gravlaks, kald ribbe, ulike slag pålegg og en aldri så liten juleakevitt bestemte jeg meg for å holde huset i stedet for å rusle rundt ute i 10 blå.  Herlig å være foruten snø.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg var ute og nappet i den i dag. -freseren altså.

Den startet lydig og fikk anledning til å gå seg varm på tomgang før jeg stoppet den og trillet den tilbake på sin plass innerst i garasjen. Her er det nå et hvitt tekke på ca 5mm og temperaturen har steget til det halve (5 blå).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg