Hopp til innhold
hmmkk

Pathagorva, Pathakorva, Bathagorva og Bathakorva?

Recommended Posts

Jeg mener at det er PATHAKORVA, det samiske navnet på en fiskeplass i Altaelva, og opphavsmannen er Mikael frødin. Flua ble laget til en Altatur i 1993. Etter den femte storlaksen på denne flua ble flua døpt i elvevann og whiskey. Flua ble bygget på fargekombinasjonene til Thunder&Lightning.

Om dette ikke er en skrivefeil så disse andre navnene varianter som er laget senere og satt egne navn på kanskje for å lage sin egen "variant", av denne populære flua.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Mener det korrekte navnet på flua er ''Phatakorva'' som er en del av strekken Raipas i Altaelva. ''Pathakorva'' som nærmest er et identisk navn, brukes vell om et stedsnavn i Finnmark. Mulig jeg tar feil her? :glare:

Grunnen til all forvirringen rundt dette navnet er vell at det rettmessig uttales ''Bathagorva'' av de lokale der oppe. Folk skiver forskjellig ser jeg, og da er ikke rart det er mye forvirring ut å går :blink:

Som Boye sier er Frødin opphavsmannen til denne fantastiske flua som så dagens lys i 1993. Kan også nevne at den er blitt kåret til den beste flua gjennom tidene i Altaelva (2008), i konkuranse med 11 andre klassikere som er blitt mest brukt her. Flua stakk av med hele 40 % av stemmene. SS og Green highlander kom på hendholdsvis 2. og 3. plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har forstått det slik at om man skriver Pa... eller Ba... går på det samme. Begge skrive måter er brukt på kartene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Håkan Norling er oppfinneren av denne fluen under navnet Templedog....Frödin knabbet hele fluen. Ps, teknikken der man kapper plasttuben på skrått og fester S- og M slange lærte Fröding av en fluebinder i Mosjøen for mange år siden.

Ellers en vakker flue, uansett hvilken ..korva man liker :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Navnet Phatakorva er av finsk slekt. De første bosettere i Alta var kvener. Derav er de fleste navn på fiskeplasser i Altaelva av finsk/kvensk navn. Ikke samisk. Videre finns noen plasser oppkalt etter laksefiskere. Dette er gjerne etter personer laksefiskeriet har leid elva ut til i fordums tid. Eksempelsvis Georges plass, som altaværingen kaller Shortsplassen, Walters plass og ikke minst etter en lokal helt, Einars pool som ligger i Sautso. Der er også noen få navn man har vansker med å finne utspringet/betydningen av. Etter det jeg har hørt kan det være f.eks Snoski som ligger på Kilvo i Vinasonen. Dette finns det lektyre på så jeg skal ikke være bombastisk;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det med kvensk er interessant. Mange fiskeplasser i Altaelva og Lakselva har finske (kvenske), og ikke samiske som vi har lett for å tro. P uttales B på, finsk og T utales D. Sånn sirrka ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg