Hopp til innhold
svensvik

Line til DH kl 6.

Recommended Posts

Jeg ble dette året en heldig innehaver av en to-hånds 12 fot kl 6 stang. Til denne har jeg kjøpt fire liner, alle Gl pt 3-d. Jeg kjøpte enhånds liner i kl 8/9 og kappet dem ørlite, dvs at de er 11 m og 24 gram.

Men jeg skulle så inderlig sårt hatt noe i flyt til bombere og slikt, samt f/s1 - begge deler altså til senfisket eller lavvannsperioder som kan oppstå ellers.

Har sett litt rundt og på ccd connect. Men jeg ender hele tiden på tohånds liner som jeg må kappe mye for å komme til ca 10 m og 23-24 gram. Da blir det tapering/spiss igjen og jeg skal også ha lange fortømmer på dette. Skulle da gjerne hatt noe mer tyngde bakover mot stanga.

Gode forslag til liner som kan imøtekomme det jeg har skrevet om?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Er ikke sikker på vekter og slikt, men har ikke GL kommet med en switch-line med utskiftbare spisser som kanskje kan være noe å sjekke nærmere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

men har ikke GL kommet med en switch-line med utskiftbare spisser som kanskje kan være noe å sjekke nærmere?

Har en slik wf-line i kl 7, og klassene 8 og 9 er helt klart et alternativ. Men leter primært etter klump(er) grunnet ønsket om raskt lineskifte. (Jeg kan selvsagt ha en slik line liggende på en egen snelle, det går bra. Får i så fall et dobbelt sett av like tip'er).

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

12ft #6 , er ikke dette ei stang for flytelinefiske? 24 gram 11m er ikke dette litt mye på en 6 er?

Fisket noe med en slik GASS 12' #6, benyttet da en Snowbee klump flyt line på 12m og 19gram. nylon fortom. Nydelig redskap en stille sommerdag, men som oftest kommer det en del solgangsbris disse sommerdager, og valget faller raskt på ei 8/9 stang i stedet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kanskje litt på siden, men når du sier du har fire 3D-klumper antar jeg at det betyr at du bruker ulike synkeliner til stangen. Hvordan arter det seg i så fall på en så lett stang? Jeg for min del ville umiddelbart tenke at en sekser benyttes til lettere fiske og da med flytesnøre (eller til nød flyt/synk 1-3 e.l), selv om stangen er 12 fot.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Scientific angler ekstrem skagit flyt 320 grain pluss spiss 7 gram

Har selv en 11 fot klasse 6 bruke skagit 360 grain pluss 7 grams spiss- går meget bra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisket noe med en slik GASS 12' #6, benyttet da en Snowbee klump flyt line på 12m og 19gram. nylon fortom. Nydelig redskap en stille sommerdag, men som oftest kommer det en del solgangsbris disse sommerdager, og valget faller raskt på ei 8/9 stang i stedet.

Har forsåvidt tenkt tanken. Går en ned i vekt, har Rio en Seatrout på 10,6 m og 20 g. Guideline er vel endelig klar med sin Power Taper Compact RTG i vektene 21 og 24 gram. Men disse er bare 9,5 meter. Kanskje er det optimalt med en fortøm på 4-5 m og en stor klump brunt dyrehår i enden? Verdt å prøve til våren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kanskje litt på siden, men når du sier du har fire 3D-klumper antar jeg at det betyr at du bruker ulike synkeliner til stangen. Hvordan arter det seg i så fall på en så lett stang? Jeg for min del ville umiddelbart tenke at en sekser benyttes til lettere fiske og da med flytesnøre (eller til nød flyt/synk 1-3 e.l), selv om stangen er 12 fot.

Det er ikke noe problem forbundet med å kaste med synkeliner på stangen. Jeg bruker synkeliner hele sesongen, det er "alltid" en dyp plass hvor strømmen går hvit over steiner eller et styrtregn. Men også jeg ser for meg augustfiske og snill elv med slik redskap.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Scientific angler ekstrem skagit flyt 320 grain pluss spiss 7 gram

Har selv en 11 fot klasse 6 bruke skagit 360 grain pluss 7 grams spiss- går meget bra

Slår opp dette i helga!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Se nærmere på disse snørene, - Airflo Scandi Compact, Airflo Rage og Rio Short Versi Tip. Dette er snører som er utviklet for switch og korte to-hånds stenger, og har det til felles at de har mye tynge bak. Derfor takler de også mye vind (spesielt Rage snøret). Airflo snørene forlenger jeg med 10 fots Airflo polyledere, mens Rio snøret leveres med spisser i ulike densiteter. Airflo snørene må sannsynligvis bestilles fra USA. Rio snøret tror jeg nå er å få kjøpt i Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

ser skittfiske selger ut lageret av Scierra sine MWF V2-klumper. Hadde noen slike før, og de var generelt lettere enn tilsvarende klasser fra andre produsenter (typisk Henrik Mortensen). Snørene er ellers, etter min oppfatning, gode. Prisen er i hvert fall til å leve med.

Mener de har tohånds-klumper ned mot 24-26g.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Se nærmere på disse snørene, - Airflo Scandi Compact, Airflo Rage og Rio Short Versi Tip. Dette er snører som er utviklet for switch og korte to-hånds stenger, og har det til felles at de har mye tynge bak. Derfor takler de også mye vind (spesielt Rage snøret). Airflo snørene forlenger jeg med 10 fots Airflo polyledere, mens Rio snøret leveres med spisser i ulike densiteter. Airflo snørene må sannsynligvis bestilles fra USA. Rio snøret tror jeg nå er å få kjøpt i Norge.

Airflo kan finnes i Tyskland å : http://www.troutcontrol.de/epages/61653601.sf/de_DE/?ViewAction=View&ObjectID=21701699&Page=2

http://www.troutcontrol.de/epages/61653601.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61653601/Categories/%22SHOOTING%20HEADS%20-%20AIRFLO%20RAGE%20COMPACT%22

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som Arne B skriver er Airflo Scandi Compact noe å tenke på. Bruker en sånn 360 grain til min Sage TCX switch 11'9" #6. Er vekten som var anbefalt, men synes nok fra litt bruk at den nok kunne vært litt lettere. Skal du regne om fra grain til gram er det bare å gange med 0,0648, så 360'en er rundt 24g.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så litt på Airflo Scandi Compact, Airflo Rage, Rio Short Versi Tip og Scientific angler ekstrem skagit i går. Jeg kan vel ikke si at jeg studerte på timesvis, været krevde en tur i fjæra, men jeg så på profiler, taperinger, vekter og lengder. Rent umiddelbart syntes jeg at Scandi Compact og Airflo Rage har mye til felles med Power Taper Compact RTG som nå vel er i butikkene.

Stoppet litt opp ved Rio Short Versi Tip. Den gir anledning til flytelinefiske uten kapping i bakkant, og en kan enkelt skifte over til tradisjonell flue ved å sette på den medfølgende intermediate spissen.

Takker for mange gode tips, og mottar gjerne flere. Det er rim på bakken om morgenen, det sier litt om at det blir tid til å sjekke ut slikt som dette om ikke lenge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg