Hopp til innhold
Pr0t0typ3

Finne klassifisering på et brukt snøre..?

Recommended Posts

Hei.

Eg har et par liner liggende (WF) som har vært brukt før, men som eg ikkje husker klasse på..

Er det en måte å finne ut hva for klasse det er på dei? Veie dei kanskje..? Har jo alltids ei brev-vekt her eg sikkert kan klare å få brukt.

Skal eg då veie heile linen, eller bare "skyte-delen" av snøret.?

Hva er vekten på dei forskjellige klassene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hvis du husker merke og type, er det mulig å sammenligne klumplengde, vekter, farger mv med kjente liner og slik finne fram til den klassen fabrikken anga.

Hvis ikke, tror jeg du sliter. En kan likevel lage seg en rettvisende oppfatning/utgangspunkt om/for bruksområdet. En veier og måler klumpdelen og sammenholder med den gamle aftm-tabellen. Husk å legge til to-tre klasser for å tilpasse det til dagens stenger og praksis. Hvis klumpdelen er eksempelvis 8 - 10 meter og veier 15 gram, peker dette i retning av en stang som er merket kl 6.

Så er det å prøve, uansett er det prøving som teller. Teori er teori, praksis er ens personlige sannhet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker og bukker. Blei litt klokere no, så då var det å google litt... :P

Linen er vel inntil 2 år gammel, og skal være imellom klasse 4 -> 7 en plass...

I den første artikkelen her, så sies det at det er dei første 9,14 meterene som skal veies, men det fins jo liner med lenger klump..?

Burde eg då ikkje heller veie heile klumpen for å finne klassen..?

http://www.fiskersiden.no/artikler-mainmenu-114/fluefiske/126-aftm-systemet

http://www.sexyloops.com/beginners/lesson2/aftm.shtml

http://sv.wikipedia.org/wiki/AFTM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vil foreslå at du stort sett glemmer dette med klasse, 9,15 m og slikt. Altså, det er moro vinters tid å lese om disse tingene, på samme måte som at det er underholdende å lese f x slikt: http://www.common-cents.info/glossary.htm

Den gamle aftm-klassingen er så utvannet at den nærmest ikke har mening lenger. Men enn så lenge blir enhåndsstenger merket slik. Det aller meste av to-håndsstenger er vel i dag merket med gram/grains.

Bruk vekten av hele klumpen når du orienterer deg. Ut over dette er lengde, kort/lang tapering viktige egenskaper som også bør tenkes over i forhold til det aktuelle fisket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den er eg heilt med på, men dei aller fleste av mine stenger er merket med klasse og ikkje gram/grain... Poenget mitt er i utgangspunktet å bare finne ut sånn ca klasse på linene, så eg veit hva for stenger eg kan vurdere å sette dei på.

Er "utstyrs"-freak, så har langt over det eg kommer til å få bruk for, men låner vekk litt her og der. Tenkte eg skulle få brukt disse linene også... Då mest til å låne vekk siden eg i veldig stor grad har gått over til skyteklump, utenom siste kjøpet mitt som blei "GL Multi Tip #7"

Har klumpen i et GL Presentation samme vekt som klumpen til GL 4Cast (4Cast sin klump er en del lenger enn Presentation..) ?

Tja... Trur eg står over den lesinga der... Tilogmed på en kjedelig vinter :P Går heller i kjelleren å binder meg noen nye fluer tenker eg xD Har et par "bankers"-fluer som eg må ha en del av til sesongen er igang igjen :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For å få "fasitsvaret", veier du de første 30' (9,14 m) minus leveldelen på ca 15 cm i fronten.

Ettersom klumplengden på moderne WF-liner kan variere fra 6-21 meter, og klassifiseringen er basert på de første 9,14 meter samt at ikke alle produsenter er like tro mot klassifiseringen, så er det ikke sikkert at veiingen gjør deg mye klokere. I tillegg er det heller ingen felles standard for klassifisering av stenger, så stenger for samme klasse kan variere mye i stivhet.

Den enkleste og mest praktiske løsningen er å ta med deg lina og et par av dine egne stenger for forskjellig snøreklasse og teste selv. Da finner du fort ut hvilke(n) av stenngene dine du synes lina passer best til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har for såvidt stenger i dei fleste klasser, så kan vel alltids ta den metoden istedetfor ja... Tar meg nok en liten sjekk i første omgang med å veie dei sånn at eg i det minste har en peikepinn på hva det kan være for noe... Har ei virkelig deilig #4 som eg hadde et håp om at kan passe til en av disse linene... Får no bare sjå når eg en gang får tiden til det, og får nye batteri i vekta.

Takker og bukker for alle tips

Del dette innlegget

Lenke til innlegg