Hopp til innhold
Pjakkur

Røykeri i Vestfold

Recommended Posts

Levér fisken din til Jan Erik på Spar i Svarstad! Bruker ham selv, og har flere venner som foretrekker ham framfor f.eks. Bergren i Sandefjord. Rett og slett strålende resultat.

Mvh Morten Harangen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Etter å ha mottatt "skamsaltet" laks ved flere anledninger hos de mer kjendte i Vestfold, har jeg de siste år tatt de ekstra kilometerne og levert mitt sølv i Telemark.

Tommy Rune Hansen i Porsgrunn (sør for Skjelsvika) driver et lite firma Tommy Hansens Viltslakteri, som bearbeider fisk og vilt. Tommy treffer du på telefon 932 63708

Bedre resultat har jeg aldri opplevd å få, kommer også i år til å la ham røke et par sølvtorpedoer fra Orkla. Flere av mine fiskervenner har samme smak og benytter Tommy.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Salting er en ting, røyksmak en annen.

I år sprer jeg risikoen og leverer til to ulike røykeri; en med utpreget røyksmak og en mer nøytral.

Saltingen føler jeg at begge har kontroll på

Har lenge spekulert på å røyke selv, men man skal jo ha tid. Tining,salting,røking,tørking.

Leverte to rundfrosne fisker i går, så da blir det røkelaks til neste helg :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk til alle for gode forslag!

Er av de som gleder meg til halestykket og liker laksen hakket mer "speket" enn det en ofte får på butikken.

Har to-tre fisker som skal behandles, så å spre risikoen og teste ut forskjellige var en god idé. Går ut fra at de fleste vakuumpakker i passe stykker.

Noen som vet om det er en maksstørrelse på laksen/tykkelse på filet´ene for røyking?

vh Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk til alle for gode forslag!

Er av de som gleder meg til halestykket og liker laksen hakket mer "speket" enn det en ofte får på butikken.

Har to-tre fisker som skal behandles, så å spre risikoen og teste ut forskjellige var en god idé. Går ut fra at de fleste vakuumpakker i passe stykker.

Noen som vet om det er en maksstørrelse på laksen/tykkelse på filet´ene for røyking?

vh Terje

Der jeg har fått laksen godt speket er hos Georg Marius Larsen fiskemat og delikatesser i Larvik. Røkeri og butikk ligger i Dronningens gt 43 Larvik. Telefon 33 18 23 71. Denne var ikke blandt "skamsalterne", men syntes denne var vel speket for min smak, kaskje også en tanke salt, men meget god røyksmak. De vakumpakker i ønsket størrelse på stykkene.

Fisk på størrelse 12-14 kg har aldri vært noe problem, derimot mager "småfisk" 4-5 kg kan lett bli vanskelig. En erfaren fiskehandler / salter takler vel de fleste størrelser godt.

Har du fått en skikkelig "hølsjef" som skal røykes?

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Der jeg har fått laksen godt speket er hos Georg Marius Larsen fiskemat og delikatesser i Larvik. Røkeri og butikk ligger i Dronningens gt 43 Larvik. Telefon 33 18 23 71. Denne var ikke blandt "skamsalterne", men syntes denne var vel speket for min smak, kaskje også en tanke salt, men meget god røyksmak. De vakumpakker i ønsket størrelse på stykkene.

Fisk på størrelse 12-14 kg har aldri vært noe problem, derimot mager "småfisk" 4-5 kg kan lett bli vanskelig. En erfaren fiskehandler / salter takler vel de fleste størrelser godt.

Har du fått en skikkelig "hølsjef" som skal røykes?

He he, tok nok ikke sjefen sjøl, men ny pers ble det i hvertfall. 10,6 kg på en dobbel åtter på Bommestad. Er blitt få turer i Lågen i sommer så det var en hyggelig bonus. Ser at det ligger an til rundt 18 tonn i år, så kanskje blir det fiske ut august neste år???

Takk for tips mht røyking - tenker å prøve forskjellige og se hvordan det blir.

Endret av Pjakkur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gammel tråd vekkse til live

Da har også jeg smakt laks røkt hos Spar Svarstad.  Dette syntes jeg var skikkelig nedtur, en 9 kilos juni laks bortimot rett i dass.  Fisken bar tydelig preg av noe høy temperatur i røykkammeret, samt ekstrem røyksmak.  Dette var ikke spesielt godt og til prisen kr 75,- / kg er ca 50% mer enn hva jeg betalte for å få røkt annetsteds.  Godt at jeg tok den lange reisen og leverte den andre i Telemark.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg