Hopp til innhold
Erlend H

Havabbor i Ålesundsområdet

Recommended Posts

Noen som kjenner til plasser i nærheten av Ålesund der det er godt mulig å lure HA på flue. Ser for meg maks to timer i bil, gjerne nærmere :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Volda er jo ikke så langt unna. Noen med erfaring fra fiske der? Er det som å spille lotto, eller er det en forekomst der som gjør det mulig å fiske målrettet etter fisken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tok turen til Volda og Austefjorden i dag, men så ingenting som lignet HA mistet derimot en fin laks fikk ca. en bøtte makrell og garantert min egen vekt i lyr....

Noen som kan hjelpe meg å lokalisere en HA-stamme som er stor nok til at det går an å fiske målrettet på den??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var dette med målrettet da. Har også stilt samme spørsmålet og det nærmeste jeg er kommet, er Hjørundfjorden. Men det er mye sjø der. Så jeg stoppet opp og brukte ikke mer energi. Nøyde meg med tanken om en tur til akvariet på Tueneset,hvis nøden skulle trenge seg ubetvingelig på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjenner ikke typografien inområdet. Men jeg ville ha funnet områder som inneholder litt varmere vann. En lukket/ terskelfjord som blir litt varmere enn området rundt. Samtidig den har godt med mat. Plasser med mye taskekrabbe, brislin og sild. Min erfaring er at grunne områder med mye krabbe er hotspots. Litt varmere og godt med mat.

På en annen side har de to siste årene vært dårlige HA år. Mest pga kaldt og svært skiftende lufttrykk. Da står HA dypt og er ikke så lett tilgjengelig på flua.

Hold oss oppdatert om hva som skjer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

det som skjer når man forteller om nøyaktig sted e det at det blir for hardt fiskepress og mye folk som fisker dær, og den grådigheten som finns blant folk så kan man risikere at det ikke blir mye fisk igjen til slutt.... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

det som skjer når man forteller om nøyaktig sted e det at det blir for hardt fiskepress og mye folk som fisker dær, og den grådigheten som finns blant folk så kan man risikere at det ikke blir mye fisk igjen til slutt.... :)

Er klar over det, så det er bare å sende PM ;)

...har full forståelse for at folk vokter sine godplasser som gull, men det hender jo at noen vil dele, så det er alltids verdt et forsøk å spørre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har sett og fått havabbor innerst i Austefjorden i Volda. Det beste området er "det kunstige revet" rundt blåskjellfarmen, som ligger innerst. Der er lettest å komme til med båt. Jeg brukte Pontong. Det gøye er at en del av fisken er svært voksen.... har selv fått på 3.4kg på flue.

Men stor bestand er det ingen steder på Sunnmøre. Men har flere ganger sett 15-20 fisk sammen.

Nordfjordeid er også et alternativ. Og det bør finnes fisk i Sykkylvsfjorden, selv om jeg ikke har prøvd.

Lykke til.

Endret av Jan Tore Tellefsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg