Hopp til innhold
Puma

Switch-stang; anbefalinger

Recommended Posts

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en slik switch-stang til neste sesong. Stangen er tiltenkt bruk i mindre elver der jeg vanligvis kun bruker enhånds, men om jeg er på "feil" side av elven sliter jeg med enhånds-speyingen. Jeg ønsker meg derfor en stang som fungerer som tohånds, men som nok kommer til å bli brukt mest til enhånds (spey). Før innkjøp vil jeg uansett prøve stenger i butikk, men jeg håper søket kan snevres inn gjennom andres erfaringer her på forumet. Jeg tenker meg en stang rundt 11-11.5', ikke utpreget toppaksjon, og rundt klasse 7. Helsnører vil være det eneste aktuelle, pris spiller ingen rolle. Zpey er uaktuelt, de går konk snart uansett.

Forslag??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ikke forslag, det er mange gode switch-stenger nå og knapt noen(?) har vel prøvd de fleste. Men en betraktning eller to drister jeg meg på: Jeg har en switch-stang i kl 6 (10.8 fot). I praktisk fiske sliter jeg med å bruke den som enhånds, det må presiseres at jeg ikke er en patent enhåndskaster. Denne sesongen er det blitt slik i august at det er en vanlig enhånds og en tohånds kl 6 (12 fot) som er blitt brukt, senest i går. Og blir brukt i morgen. (Jeg må skjerpe meg slik at også switch-stangen blir pakket ut før 31.).

Et annet element er at denne switch-stangen "tvang" meg til å anskaffe en ny serie liner, jeg kunne ikke bruke mine vanlige kl 6 liner på den. Det ser altså slik ut at for akkurat meg blir det kombinasjonen tohånds og vanlig enhånds kl 6 som går seg til som praksis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Interesant det som nevnes her. Gikk selv med tanker om anskaffelse av en switchstang tidligere i år. Har derfor brukt mye energi på å fortrenge realisering og anskaffelse da jeg har vært sterkt i tvil om behov og fordel med switchstang. Mange av oss har jo alikevel flere stenger og selv har jeg kommet frem til at det da er bedre å ha tilgang til ei eller flere gode enhåndstenger og ei eller flere lette gode tohånds når forholdene tilsier lettere fiske. Kunne da heller tenkt meg en ultralett tohånds 12' #4/5.

Så foreløpig ser jeg bare en grunn for anskaffelse og det er for å teste ut ei switchstang men foreløpig så har jeg lagt dette på hold.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg ser poengene deres, og det er derfor jeg føler meg litt frem her. Om dette hadde vært noe jeg hadde et reelt behov for, hadde innkjøpet vært gjort "i går". Tilfellet er imidlertid det at jeg håndterer speykastingen med enhånds godt nok til at jeg dekker elven utmerket om jeg er på "rett side" av elven. Om jeg fisker på motsatt side, bruker jeg en lett tohånds. Grunnen til at en switch-stang vurderes er rett og slett at jeg da vil klare meg med en stang når jeg fisker i disse små-elvene (Eidselva og Toåa btw). Når jeg fisker i Surna er det et utvalg av en-og tohåndsstenger som gjelder.

Svensvik; du som åpenbart fisker mye i Valldøla, er ikke det en elv hvis karakter og fisk som krever kraftig utstyr?

PS: og ikke trekk inn snakeroll-diskusjonen som raser på et annet forum, jeg er ute etter tips om stenger og ikke kasting.

Endret av Puma

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Svensvik; du som åpenbart fisker mye i Valldøla, er ikke det en elv hvis karakter og fisk som krever kraftig utstyr?

Til de grader, men i går var den "normal" augustelv (15 kub/sek) og da var jeg snar til å hente fram det letteste utstyret. Sist torsdag var det fortsatt kl 9 og 10 som ble brukt, men lengdene var på 12 - 13 fot.

Edit: Vær i alle fall nøye på utformingen av handtaket når du velger switch, tror det ligger mye der når det gjelder min stadig reduserte bruk.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Uformingen av håndtaket tror jeg du har rett i at er viktig, særlig om man skal drive mest med enhåndskasting. Og det skal jeg. Ser at Sage one kommer i 11'6" i flere klasser. Den er nok verdt å prøve. Men det er som du sier, det fordrer nye snører og sikkert en ny snelle og. Og nødvendigheten kan åpenbart diskuteres.... Men sånn er da denne sykdommen.. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og nødvendigheten kan åpenbart diskuteres.... Men sånn er da denne sykdommen.. :biggrin:

Du sa det der ja. Men man må ikke glemme at det er en godartet sykdom da, selv om det sikkert kan drive andre til vanvidd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikkje for å spamme tråden med ei salsannonse, men eg har ei strøken Meiser Switch 10'8" som eg får brukt so altfor sjeldan, den er til sals for 3000,- evt. saman med ei tre timars brukt Hardy Marquise #1 for 4000,- som pakkepris.

Ift. diskusjonen har eg erfart at jo meir du skal nytte den til einhåndskasting dess kortare bør den ideellt sett vere og motsett ift. tohåndsbruk. 10'8 - 11' er eit greit kompromiss IMO.

Endret av baurhunden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvorfor gjøre dette så vanskelig? Har du en 10 fot stang så kapper du bare av butten, limer inn ei hylse med innvedige gjenger. Så lager du et håndtak på ca 15 cm og da er du i gang. Du slipper å kjøpe nye liner og du har en stang du allerede kjenner.

Jeg har gjort dette med 5 stk 10 fot stenger og lengden på stanga blir da 10 fot 6 tommer. Nå skal det sies at jeg bruker disse stengene kun som tohånds, men for de som ønsker det er det lett å gjøre den om fra enhånds til tohånds.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ikke så stor erfaring med mange switch'er, men har eid en GLoomis Roaring River GLX 11' #7 som jeg har solgt og erstattet med en Sage TCX 11'9" #8. Loomisen synes jeg var litt ubestemmelig og manglet litt futt. Sage TCX derimot er mye mer i min smak, dyp, utrolig spenstig men likevel kjapp. Anskaffet for fiske der hvor det er trangt, og i små flomelver. Stanga er utrolig lett, og er virkelig en nytelse. Anbefaler å vurdere en sånn.

Likte den så godt at jeg til og med skaffet med en lillebror til den for finfiske, en TCX 11'9" #6. Har foreløpig ikke fått tatt den i bruk, har vært "nok vann" i Lågen i år. I allefall, har både skagit (375 rio short og 420 airflo switch, gleder meg til å teste) og vanlig flytklump (airflo scandi compact 360 grain) til den.

Har vurdert å skaffe meg en Rio switch flytende helsnøre til 6'ern, men det er fortsatt på vurderingsstadiet. Og ja, for meg er dette tohåndsstenger, korte og lette, men tohånds.

Ser at Orvis sine switcher får mye skryt, og Sage One switch ser jeg også å¨som noe det hadde vært gøy å kjenne på. I statene går nå Echo Dec Hogan stenger på salg, de har en 11'9" #4 som skal være "full flex", utsalgsprisene ligger rundt 260 dollar, vanlig er rundt 350 tror jeg.

Switch er jo en naturlig kompanjong med et skagitoppsett til en enhånds 10' #7 med flytende helsnøre, da dekker man høyt og lavt, mygg til fjærball :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjøpte en rimelig stang i sommer, en GL Exceed. Begrunnelsen var vel det samme som du, sliter med enhåndsspeying på feil side. Tok en stund før jeg fant et snøre som funka, men etter det ble alt bare fryd og gammen. Det er en 11' #7 av den roligere og dypere sorten. Veide 145 g på brevvekta. Enhåndskasting er ikke noe man bedriver lenge før man merker det i håndleddet, men funker greit hvis man feks skal fiske tørt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har brukt Orvis Helios 11' #7 i sommer. Har også prøvd (noen 100 kast) GL sin. Stor klasse forskjell til fordel for Heliosen. Fantastisk til å kaste med og kjøre fisk på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikkje for å spamme tråden med ei salsannonse, men eg har ei strøken Meiser Switch 10'8" som eg får brukt so altfor sjeldan, den er til sals for 3000,- evt. saman med ei tre timars brukt Hardy Marquise #1 for 4000,- som pakkepris.

Ift. diskusjonen har eg erfart at jo meir du skal nytte den til einhåndskasting dess kortare bør den ideellt sett vere og motsett ift. tohåndsbruk. 10'8 - 11' er eit greit kompromiss IMO.

Det er helt klart interessant, men jeg tror jeg vil bruke litt tid på å teste og finne ut hva jeg ønsker meg. Er jo tross alt en stund til stangen skal brukes, dessverre.....

Blir nok noen turer til nordisk utover høsten for å teste litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sage TCX derimot er mye mer i min smak, dyp, utrolig spenstig men likevel kjapp. Anskaffet for fiske der hvor det er trangt, og i små flomelver. Stanga er utrolig lett, og er virkelig en nytelse. Anbefaler å vurdere en sånn.

Helt enig med tjt! Helt rå stang :thumbup:

En perfekt kombinasjon med RIO AFS 30g klumper.

/Peter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Interesant det som nevnes her. Gikk selv med tanker om anskaffelse av en switchstang tidligere i år. Har derfor brukt mye energi på å fortrenge realisering og anskaffelse da jeg har vært sterkt i tvil om behov og fordel med switchstang. Mange av oss har jo alikevel flere stenger og selv har jeg kommet frem til at det da er bedre å ha tilgang til ei eller flere gode enhåndstenger og ei eller flere lette gode tohånds når forholdene tilsier lettere fiske. Kunne da heller tenkt meg en ultralett tohånds 12' #4/5.

Så foreløpig ser jeg bare en grunn for anskaffelse og det er for å teste ut ei switchstang men foreløpig så har jeg lagt dette på hold.

Har både switch (TCX og Z-Axis) og to særs lette tohånds (CND SpeyTracker 12'2" #5 og Expert 13' #5/6). Det er en ganske ulik opplevelse å kaste / fiske med de to variantene. Tohåndsstengene i de klassene blir veldig myke og jobber langt ned i korken - mens switchene er mye strammere og føles mer som en "vanlig" tohånds - mangel av bedre ord. Jeg har endt opp med at switchene blir brukt med skagit klumper, mens de lette tohåndsstengene fungerer bedre med helliner. Så har du dårlig plass ville jeg gått for en switch.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Likte den så godt at jeg til og med skaffet med en lillebror til den for finfiske, en TCX 11'9" #6. Har foreløpig ikke fått tatt den i bruk, har vært "nok vann" i Lågen i år. I allefall, har både skagit (375 rio short og 420 airflo switch, gleder meg til å teste) og vanlig flytklump (airflo scandi compact 360 grain) til den.

I kveld fikk jeg prøvd seksern med flytklump på røffli 24g (bøs sekser med tanke på at en enhånds syver bruker 17-19g). Enda mer fjærlett, smooth, spenstig og gikk som ei kule. Den kan også anbefales :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er helt klart interessant, men jeg tror jeg vil bruke litt tid på å teste og finne ut hva jeg ønsker meg. Er jo tross alt en stund til stangen skal brukes, dessverre.....

Blir nok noen turer til nordisk utover høsten for å teste litt.

Har du sett på Scott sine switch stenger? Er absolutt verdt en titt. Kjøpte en selv i sommer. Dvs. jeg fikk en av kjerringa i bursdagsgave. En L2H 11,5ft i klasse 8. Ei fantastisk stang synes nå jeg ihvertfall. Den finnes fra klasse 5 til 8, og fra 11ft til 11,5ft. :thumbup:

esch-tjok 8)

Endret av hege-lin@online.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har du sett på Scott sine switch stenger? Er absolutt verdt en titt. Kjøpte en selv i sommer. Dvs. jeg fikk en av kjerringa i bursdagsgave. En L2H 11,5ft i klasse 8. Ei fantastisk stang synes nå jeg ihvertfall. Den finnes fra klasse 5 til 8, og fra 11ft til 11,5ft. :thumbup:

esch-tjok 8)

Interessant tips, den hadde jeg ikke tenkt på.

Er det disse gutta på lillestrøm som fører Scott fortsatt, slik at det er mulig å teste?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt forundret over at ingen nevner fordelene med Switch stenger

det største fordelen er når en vader, den extra lengden gir maksimalt utbytte

når en vader til livet, da er det keitete å stå og kaste med en kort stang på 9fot

selvfølgelig er det som med 2hånds lettere å kaster lengre med mindre kraftbruk

skal for min del ta livet av min lommebok ved kjøp av Sage One Switch 11,6fot

best shit ever!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I kveld fikk jeg prøvd seksern med flytklump på røffli 24g (bøs sekser med tanke på at en enhånds syver bruker 17-19g). Enda mer fjærlett, smooth, spenstig og gikk som ei kule. Den kan også anbefales :-)

Tror amerikanske switcher er klassifisert etter tohåndsopplegget og euroswitch er enhåndsklasset. En sekser blir ca en aftm-åtter i amerikanske switcher.

Likevel må jjeg inrømme at LPXé er helt fin med noen gram over andbefalingen, men det krever litt roligere kasting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har både switch (TCX og Z-Axis) og to særs lette tohånds (CND SpeyTracker 12'2" #5 og Expert 13' #5/6). Det er en ganske ulik opplevelse å kaste / fiske med de to variantene. Tohåndsstengene i de klassene blir veldig myke og jobber langt ned i korken - mens switchene er mye strammere og føles mer som en "vanlig" tohånds - mangel av bedre ord. Jeg har endt opp med at switchene blir brukt med skagit klumper, mens de lette tohåndsstengene fungerer bedre med helliner. Så har du dårlig plass ville jeg gått for en switch.

Hva liner eller klumper er det du synes den 13 fots #5/6 Expert stanga går greit med (Lengde/vekt/type snøre)..?

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Interessant tips, den hadde jeg ikke tenkt på.

Er det disse gutta på lillestrøm som fører Scott fortsatt, slik at det er mulig å teste?

Ja, det er Jarleogbjørnar fluefiske som har de. Der kan du teste stengene før du bestemmer deg. Du får rett og slett skikkelig god service der. Han vet hva han driver med. Ta deg en tur dit for en hyggelig prat og en kaffekopp.

esch-tjok 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

Jeg fikk laget meg en stang etter egne spesifikasjoner av Robert Meiser i vinter. Egentlig ble det fire stenger, alle litt ulike siden alle fire kjøpere ville ha ting litt forskjellig. Blanksene måtte utvikles fra grunnen av. To av stengene var 11 fot, to 11`7". Alle beregnet for klumpvekt 300-350 grains, dvs ca enhåndsklasse 8/9. Stengene er i utgangspunktet tenkt for enhånds tørrfluefiske. Øvre håndtak er ca 9 tommer, men det bestemmer du selvsagt selv, endebutten er to tommer. Akkurat nok til å kaste tohånds, men primært enhånds. Stengene er dype og speykaster svært godt. OH-kasting med dobbelttrekk går fint, tohånds OH går veldig langt. Snowbee Prestige XS flyteline klasse 9 er ypperlig til spey og OH.

Mvh Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva liner eller klumper er det du synes den 13 fots #5/6 Expert stanga går greit med (Lengde/vekt/type snøre)..?

Hei!

Har brukt CND GPS 5/6. Den har ca 17 meter klump, er totalt 35 meter og veier 28 gram. Fungerer bra med lang klump. Har ikke så god erfaring med kortere klumper. Når det er sagt er Rio AFS 6/7 ganske fin.

Endret av Neteland

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for alle tips og innspill,

kom over en demobrukt z-axis 11'#7 til halv pris her om dagen.

Den kjøpte jeg rett og slett på stangseriens gode rykte, og på min egen (korte) erfaring med enhåndsstenger i samme serie.

Dessuten kjøpte jeg av en butikk med betjening jeg fester stor lit til, nemlig Nordisk. Og stangen kjentes veldig bra.

Blir spennende å teste forskjellige snører utover våren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg