Hopp til innhold
foslanden

Uvaner i kasteteknikken. Film

Recommended Posts

Hei,

Har holdt på med fluefisking i 2-3 år og føler framgangen i kastinga har stoppet litt opp.

Har et par små problemer:

Får ikke den lengen jeg vil ha.

Flua hekter seg opp i skøten mellom snøret og fortom.

Når det gjelder presentasjon av flua så har jeg 2 problemer,

enten detter fortom og flua stille og rolig ned i vannet som en stor vase.

Eller så plasker hele greia nedi vannet som om det var en svær 20grams sluk jeg kastet.

Så det jeg vil med denne tråden er å vise dere hvordan jeg kaster og håper på noen innspill i forskjellige uvaner jeg må få bort, og ting jeg kan gjøre bedre osv.

Ble filmet litt langt unna så bør ses i 720p og fullskjerm.

http://www.youtube.com/watch?v=YTyG8FA1mig&feature=youtu.be

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

sån helt umiddelbart så ser det ut til at du sliter litt med å spenne stanga skikkelig....kombinasjon av stiv stang og lett snøre...blir litt for kjapp akselerasjon i starten av frem og bak-kast.Har du prøvd med andre liner/vekt??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er en helt ny LTS X2 10' #6 med et Guideline 4-cast #7 snøre.

Har ikke prøvd med noen andre snører nei.

Endret av foslanden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, Bodø-væring!

+ til deg for at du søker utvikling

+ til deg for at du legger ut video av deg selv

+ til deg for vertikallinja i kastet ditt

Du er godt på vei til å bli en god fluekaster.

Skal jeg få anbefale deg noe, vil jeg ta utgangspunkt i kastehånden din. Det får holde, for avgrensning foreløpig. Jeg anbefaler deg å bruke mindre håndbevegelse i arbeidsområdet fra stopp til stopp i dette kastet. Ikke vær så aktiv med hånda i dette området, men sett den bare som en rett forlengelse av underarmen. Deretter skal du la underarmen få lede an bevegelsen, dette i noe større grad enn det du viser oss. Det er ikke så mye mer du trenger, bare litt. Når du gjør dette, vil du se at stoppene kommer riktig, toppringen på stangen din følger den horisontale linjen over et større område enn før, og vil ikke lenger runde slik som i dag. Når du nå kommer til å holde horisontalen bedre, vil du også kjenne hvordan energien bedre erverves og opprettholdes, og du vil kaste ennå mer uanstrengt enn du allerede gjør.

Litt langt hold, men det kan se ut for meg som om du altså legger hånda over bakover mens du befinner deg i arbeidsområdet ditt mot bakstopp, mens du faktisk slår litt hardt på det forover igjen, og derved "rykker kastet" fremover. Litt mer stabilhet i hånda altså, er det jeg etterlyser, mens du lar underarmen få lede og føre til bak øret. I treningsøyemed kan du godt kikke på hånda og armen mens du kaster. Øyet lyver ikke.

Lykke til videre, og igjen, ros til deg for at du søker utvikling. Det å legge ut en video gjør det også mye lettere for oss andre å bistå.

Mvh. Jan, MYHRE fluefiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rett linje. Ser at du har åpen loop, spesielt i fremkastet og rykker "litt" i starten. Filmen til Andreas Fismen Rett linje vil hjelpe deg. I tillegg til Myhre fluefiske tips som kom nå... Stå på...Legg ut flere videoer av fremgangen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er en helt ny LTS X2 10' #6 med et Guideline 4-cast #7 snøre.

Har ikke prøvd med noen andre snører nei.

oki...høres ut som en grei kombinasjon det, så langt jeg vet. Tror Myhre og Fly-fish har hostet opp det mest vesentlige her.Eneste jeg kan legge til er: unngå "rykking"...tenk jevn og "smoth" kastetekknikk.Har man høye krav til presentasjon skal det lite "stresskasting" til før det hele skjærer seg...ta det så rolig som mulig. :msn-wink:

En 10 fots stang gir gjerne litt mer slaglengde og da kan en gjerne ta det ørlite roligere.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar så langt!

Tar til meg all tilbakemelding, så får jeg gå ut å prøve å kaste litt :)

Liten oppsummering (glemt noe?):

Hold handleddet stivt

Få en jevn og fin aksellerasjon på framslengen

Unngå rykking

Men lurer på en ting, ser jeg holder stanga i en ganske høy vinkel ut fra kroppen. Bør jeg ha stanga nesten rett opp?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men lurer på en ting, ser jeg holder stanga i en ganske høy vinkel ut fra kroppen. Bør jeg ha stanga nesten rett opp?

Ikke rett opp, men i en 15-30 grader ut fra kroppen. I videoen du holder den altfor vannrett, og det er mer side-kast en overhead.

En ting til, Hvis du gjør den siste bevegelsen kraftigere, det betyr ikke at du skal skyte lengre. Der ødelegger du mye. I den siste bevegelse. Stå på :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg la, spesielt i framkastet, merke til at du har et veldig raskt og kort dobbelttrekk som avsluttes litt for tidlig. Når det kan se ut som du avslutter dobbelttrekket halvveis i framkastet, så fører det til at stangtuppen begynner å rette seg ut før stoppen foran og griserumpen oppstår.

Du skriver i starten at du opplever at flua hekter seg opp i skjøten mellom fortom og snøre og at fortommen lander i vannet som en stor vase. Griserumper kan ofte være årsaken til dette.

Ellers synes jeg du kaster fint, og det er ikke store endringene som skal til!

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du kaster da flott mann!

Hvis du skal bli bedre tror jeg du skal få lengre arbeidsvei på kastehånden. En kort arbeidsvei er vanskelig mhp akkselrasjonen i dine bevegelser. Du rykker kastet litt i gang så jeg mener en del av de problemene du beskriver er forårsaket av dette.

Altså:

Lengre arbeidsvei -> bedre akselrasjon -> stanga lader riktig -> mindre forstyrrelser i linebukt/mindre fare for "griserumper" -> mer fornøyd kaster:)

MC

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Angående dobbelt-trekk så sjekk ut denne videoen.

http://m.youtube.com/watch?v=hMuyJihNVRE

Jeg merket stor fremgang i kastingen da jeg fikk skikkelig fart på dobbelt-trekket, kombinert med markante stopper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet ikke om det er bare meg, men på det første kastet ditt så jeg i allefall at du plutselig hadde en lengere pause på siste baksleng, i forhold til de andre bakslengene dine. Snøret daler da ned bak, og du rykker det framover i starten på framslengen = grisehaler.

Mange har kommentert og kommet med gode tips på de tekniske tingene, og som en annen kommenterte her, så er det mange som gjør den feilen at de tar "litt mer i" på siste framsleng, og det fører sjeldent med seg noe godt.

Husk også på stoppene dine, mange har en tendens til å gjøre bak og framsleng i èn bevegelse. Det skal være markant stopp både bak og foran.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er mange måter å bli bedre på, her en tilnærmingsmåte jeg har brukt med hell:

Lær deg å kjenne snøret dra i stangtuppen når det strekker seg i fremslengen og bakslengen.

Dra rett imot motstanden du kjenner i snøret (på foreskreven måte: lite eller ikke noe bevegelse i håndleddet, jevn akselerasjon, full stopp).

Gjør du det blir det rett linje både horisontalt og vertikalt.

Endret av SFTor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg