Hopp til innhold
JanKaa

Sesongkortene i Mandalselva

Recommended Posts

Det hevdes fra Lakseelvene AS og Elveeierlaget at det i år er langt over gytebestandsmålet i Mandalselva også i Otra. Jeg skulle gjerne ha vist hvilken målinger som er fortatt som stadfester dette. Vi som fisker i elva opplever bra fiske, men ikke noe spesielt godt fiske, gjevnfør også statistikken for Mandalselva og Otra.

Dette skal resulterte i utvidet sesong og opphevelse av sesongkvote. Vi som har kjøpt sesongkort (årskort) i god tro til kr. 4000,- må for å fiske ut denne sesong betale kr. 3750,- mere, altså kr. 7750,- for å få med de siste 2 uker av sesongen.

Forstå det den som kan. Her lukter det råtten fisk.

Mvh Jan Grøttjord

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Står det begynnelse og sluttdato på på sesongkortet..?

Organiser Boikott..?

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Man må jo da huske på at Lakseelvene AS og de lokale elveeierlag helt sikkert hadde tilbakebetalt Kr. 3750,- hvis midtsommerevalueringen hadde resultert i 2 uker kortere sesong ikke sant. Man må jo prøve å se saken fra begge sider.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For å se saken fra begge sider må vel begge sider bli hørt. Ikke en gang formennene fra div.- fiskerier ble spurt.

JG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ikke lyst til å begi meg ut på denne diskusjonen, men forstår problemet, er vel mere prinsippet jan prøver å få fram her. Et sesongkort gjelder jo HELE sesongen, være seg om det heller både mot kortere eller lengre fisketid... Når det er sagt, mandalselva er heller ikke utømmelig, kanskje vært bedre med føre var-prinsippet og stengt den til vanlig tid, og la laksen få fred og sørge for nye gode sesonger....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja her er det nok flere prinsipper som blir kastet på elva. Jeg blir mer og mer usikker på forvaltningen av elva og andre elver under Lakseelvene AS.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det samme skjedde i Numedalslågen, kvotene ble opphevet og sesongen utvidet. Der er det ikke snakk om å kreve mer penger fra sesongkort fiskerne.

Lukter litt ja....

Endret av akuma

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sesongkortet gjelder for en ordinær sesong, angitt med dato når man kjøper det. Ved en evt utvidelse er det da klart at et sesongkort ikke gjelder for denne perioden.

Skjønner det er irriterende, men dette har de gardert seg for når de setter start- og sluttdato på kortet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sesongkortet gjelder for en ordinær sesong, angitt med dato når man kjøper det. Ved en evt utvidelse er det da klart at et sesongkort ikke gjelder for denne perioden.

Skjønner det er irriterende, men dette har de gardert seg for når de setter start- og sluttdato på kortet.

Sant nok. Og det som da er så fint er beskyttelsen og tilbakebetalingen som dette sikrer sesongkortkjøperne i de tilfeller midtsommerevalueringen tilsier umiddelbar elvestenging. For slik er det jo ikke sant..? Rett skal jo være rett..

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Klart. har den blitt stengt noen gang?

Ikke det jeg kan huske.

Men dere som har sesonkort i Marna burde sannelig kontakte Elveeierlaget å få bekreftede opplysninger om hvordan de vil forholde seg til nettopp dette med tilbakebetaling og hvordan beløpene beregnes skulle midtsommerstengning en gang i fremtiden bli realiteten.

Er det samme greiene i Undalselven forresten..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det hevdes fra ledelsen i elva at vi har kjøpt fiskekort(årskort) fra 1.06 til 31.08 Dette var jo datoene som var tillatt før sesongevalueringen og derfor kunne de ikke sette 15 september som i sone 4.

Etter evalueringen er jo 31.08 erstattet med 15.09 etter tillatelse fra Fylkesmannen. Da er det vel selvsagt at det også er den nye datoen på årskortene. Samme hvis sesongen hadde blitt innkortet.

Jeg syns ikke det blir helt feil å forlange en sum nesten like stor som det årskortene lyder på, for å fiske to uker i september.

Syns ærlig talt at de som har funnet på dette tullet avslutter det på en ordentlig måte. Det vil elva tjene på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så hvorfor er det da satt datoer på et sesongkort i et anadromt vassdrag som allikevel er prisgitt fisketider/sesonglengde av DN/Fylkesmann..?

Lukter det businessmulighet mon tro..?

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter å ha fulgt denne saken en tid og lest artikkelen i Lindesnes er det vel vanskelig å se på den løsningen som er valgt som noe særlig annet enn litt grådighet fra grunneierne. Argumentet om at dette er en tilleggstjeneste er litt tynt ettersom årskortet i alle tidligere sesonger (før sesongslutt ble flyttet til 31 august) dekket hele perioden frem til og med 15 september.

Det eneste riktige og rimelige er å la årskortet følge den sesongen som fylkesmannen fastsetter og ha med en tekst på årskortet som spesifiserer dette. Så kan sesongen den bli kortere eller lengre enn opprinnelig planlagt. Den usikkerheten kan sikkert de fleste laksefiskere leve med ettersom sporten ikke akkurat er risikofri i utgangspunktet :biggrin:

Endret av bluebird

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er en tråd som har levd en stund. Jeg vet absolutt ingenting om Mandalselva og spør av ren nysgjerrighet om: Et sesongkort over tre mndr og til en pris av 4 000 kr, hvor mange fiskedøgn gir dette? Altså, hvor mange dager/døgn kan en fiske på et slikt kort, og kan en fiske over større eller mindre deler av elva?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det eneste riktige som etter min mening skulle hvert gjordt er at man skulle tatt sesonkortet og delt på antall fiskedøgn og ganget dette med de ekstra fiskedøgnene som sesongen blir forlenget med.

Da mener Jeg at rett hadde blitt rett.

Men det er jo klart at det blir jo en litt annen pris på de siste dagene.

Lukter det penger.??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"Dette er en tråd som har levd en stund. Jeg vet absolutt ingenting om Mandalselva og spør av ren nysgjerrighet om: Et sesongkort over tre mndr og til en pris av 4 000 kr, hvor mange fiskedøgn gir dette? Altså, hvor mange dager/døgn kan en fiske på et slikt kort, og kan en fiske over større eller mindre deler av elva?"

Kan kun fiske i sone 3 som er ca 14 km lang på hver side med flere fine strekk.. Fiskedøgnene varierer jo fra fisker til fisker. Fra 3 døgn til opp mot mulige 90 døgn. I juli og august svært mange fiskere fra Tyskland og Danmark, derfor til tider trangt om plassene og mange med årskort holder seg derfor vekke. Kort vei over med danskefergen.

Tror det hadde vært lurt av ledelsen å disuktere litt med sine fisker-kunder før de kommer med drastiske forandringer for årskundene .

Endret av JanKaa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så ble det som vi fryktet at årskortene kan ikke brukes sesongen ut, og trusler om gebyr og utestengelse til neste år.

Har fisket i Mandalselva i 12 år og har vel hatt årskort i 10 av disse. Hvis jeg sammenligner Mandalselva med de 15-16 andre elver jeg har fisket laks i, så kommer elva bra ut. Men elva er fortsatt en smålakseelv, og som en uttrykte det ” En elv mellom Danmark og Tyskland”. Derfor er jeg i tillegg blitt meget skuffet over at mitt årskort ikke gjelder ut sesongen. Som før nevnt dette har ikke noe med datoen 31/8 å gjøre, det var en dato som DN fastsatte gjennom Fylkesmannen. Jeg vet at det er mange fornuftige og ærlige grunneiere i Marnardal elveeierlag som også missliker dette. Tror nok dessverre også at det er en del grunneiere med venner som storkoser seg i elva nå, når de er blitt kvitt de fleste fiskere. Håper på annet styre til neste år, som også tar andre hensyn enn penger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg