Hopp til innhold
Salaren

Middel mot knott og mygg

Recommended Posts

Noen som har en anbefaling på bra middel som hjelper mot knott eller sandfluer..?

I det herrens glade år 1989 mens jeg lå og krøp langs Barduelvens bredder med AG3 så forstod jeg tidlig at et bra middel mot djevelens disipler myggen var nyttig. Myggene der opp i nord var svære beist og stakk en stakkars soldat ut av fatning med mindre man hadde egnet myggmiddel for hånd. Mye rart ble prøvd men det var Autan myggstift som klart var den beste husker jeg. Her i sør er det igrunnen ikke myggen som plager mest men heller disse små sandfluene som vi og kaller knott. De går inn i neser og ører og evner til og med å rote seg igjennom hårmanken og bite nede i hodebunnen. Skikkelig plagsomt til tider og har mang engang måtte løpe fra skumringstimen når knotten er på det mest intense og fisket kanskje på sitte beste.

Autan eller myggservietter fra Radar synes jeg ikke hjelper mot knotten i det hele tatt og har saktens spekulert i om disse middlene heller tiltrekker seg knotten.

Så derfor hadde det vært kjekt å vite om andres anbefalinger her da jeg regner med mitt nevnte problem ikke er en ukjent problemstilling for brukerne av forumet.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

bushman fra australia ( må bestilles derfra) er helt magisk, bør brukes i små mengnder.

OK, Takker. og Bushman har du altså selv erfart virker ikke bare mot mygg men og mot knott ikke sant..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det denne her du mener kanskje..?

http://www.ebay.com/itm/Bushman-Plus-Dry-Gel-Insect-Mosquito-Repellent-with-DEET-Sunscreen-/370627386513?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item564b1d1c91

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stort sett alt middel med høyt DEET innhold funker mot myggen, er værre med den jævvla knotten. Var i det værste knotthullet i nord trøndelag for noen uker siden, til og med Bushman måtte gi tapt der. Ble ikke bitt, men du blir likevel gal når en levende vegg med knott kommer inn som spitfirefly og angriper ansiktet ditt. Nok til å få en godt voksen man til å grine

Autan, Mygga myggmelk og OFF spray kan kjøpes her til lands og alle funker, bare husk å smør deg inn med jevne mellomrom

Endret av storfemti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eurax kan købes på apoteket, og det virker mod knott! Det er ganske vist beregnet til noget HELT andet, men det virker. Man kan ikke købe det i Danmark, så jeg plejer at købe et lager med hjem, når jeg er i Norge. Sidst købte jeg hele lageret på apoteket i Melhus af en nydelig ung lyshåret norsk jente. Gad vide hvad hun har tænkt, da en beskidt og svedende dansk lystfisker tømte lageret. Eurax bruges mod analkløe... :blush:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Zyrtech(litt usikker på skrivemåten) eller andre allergitabletter gjør at du ikke reagerer når du blir bitt av det meste av insekter. At de kryper rundt deg og er irriterende er jo bare å takle, er jo bare psykisk. Takler man ikke det så er vel en time eller fire hos psykolog tingen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bushman virkapå Hitra ;)

Knotten i nord trøndelag var værre enn de på Hitra og det sier en del! :scared:

Endret av storfemti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vedr. Mygg så mener jeg å registrere at vitløk faktisk har effekt. Spiser da en eller 2 vitløksbåter most i en vitløkspresse og legger mosen mellom 2 salamiskiver og tygger og svelger ned med et glass juice. Myggen blir mye mindre plagsom mener nå jeg og det kan og tenkes at man blir mindre attraktiv for kjerring får jeg høre. Men alt for fisket sier nå jeg så får kjerring holde seg unna til myggproblemene forsvinner utpå høsten.

Men vitløk har ingen effekt på knotten desverre men nå er jo Bushman foreløpig notert. Men hva med såkalte "kjerringråd", finnes de..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eurax lindrer bare kløe, er ikke noe forebyggende middel

Prøv! Det virker, selvom det måske ikke er en tilsigtet virkning. Nogle af mine gode fiskevenner opdagede det, da de for mange år siden sad ved elven. Stenene i vandkanten var tæt besat at tusindvis af knot. Da de smurte Eurax på et område af stenen, flygtede knottene.

I år fiskede jeg på Aune nogle dage. Specielt en nat ved Langhølen var der mange knot. Jeg havde Eurax med og havde overhovedet ingen problemer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg glemte å ta med myggspray på en tur i skottland for et par år siden. Gubben bak disken i fiskesjappa dro fram ei flaske som jeg aldri hadde gjetta fungerer mot mygg og knott. Fuktighetskrem! Det vil si det kommer i spray, men heter Avon skinn so soft. Har ikke sett det i Norge, men det fungerer strålende. Sikkert bare å bestille på,ebay eller noe. http://www.easypeasy.com/guides/article.php?article=213

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøv! Det virker, selvom det måske ikke er en tilsigtet virkning. Nogle af mine gode fiskevenner opdagede det, da de for mange år siden sad ved elven. Stenene i vandkanten var tæt besat at tusindvis af knot. Da de smurte Eurax på et område af stenen, flygtede knottene.

I år fiskede jeg på Aune nogle dage. Specielt en nat ved Langhølen var der mange knot. Jeg havde Eurax med og havde overhovedet ingen problemer.

Har brukt Eurax i flere år, det funker for all del, men den lindrer fortsatt bare kløe :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg glemte å ta med myggspray på en tur i skottland for et par år siden. Gubben bak disken i fiskesjappa dro fram ei flaske som jeg aldri hadde gjetta fungerer mot mygg og knott. Fuktighetskrem! Det vil si det kommer i spray, men heter Avon skinn so soft. Har ikke sett det i Norge, men det fungerer strålende. Sikkert bare å bestille på,ebay eller noe. http://www.easypeasy...php?article=213

Har lest om Avon i flere utlandske fora, skal være meget bra. Eneste mulighet å kjøpe den er i utlandet, enklest via Ebay. Har tenkt å prøve den, men må bruke opp tuben med Bushman først :clapping:

Endret av storfemti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eurax kan købes på apoteket, og det virker mod knott! Det er ganske vist beregnet til noget HELT andet, men det virker. Man kan ikke købe det i Danmark, så jeg plejer at købe et lager med hjem, når jeg er i Norge.

Eurax er et kløstillende middel som bedøver huden. Det virker ikke :clapping: mot verken knott eller mygg, krypende er fortsatt der på huden din, men du merker det bare ikke. Deter forskjellen, så således virker det. Det er den flyende Eurax som virker absolutt best, men den er ikke lenger i salg i Norge. Krem gjør også nytten, men smør tykt på!

For øvrig: Ingen midler uten nok DEET fungerer! Det er kun misvisende salgstriks om de skriver noe annet på produktene!

Det som funngerer er knottnett, type svart (som det er langt bedre å se igjennom enn grønt). Sea to Summit har de beste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
krypende er fortsatt der på huden din, men du merker det bare ikke.
Vi har vist ikke de samme erfaringer. For mig er det næsten ligeså irriterende at have en sværm af knot hængende rundt om hovedet, som at blive bidt. Jeg smører ansigt og hænder, men passer på øjnene. Knot vil, som alle her nok ved, meget gerne bide i øjenkrogen. Jeg er aldrig blevet bidt i øjenkrogen, efter at have smurt Eurax i ansigtet. Jeg ser ikke andre forklaringer, end at Eurax også har en skræmmende virkning på knot. Jeg har i øvrigt siddet sammen med en flok lystfiskere ved Skjern å i en forfærdelig sværm af knot. Jeg demonstrerede overfor en skeptisk flok, hvordan Eurax holdt knotten væk. Den ene arm smurt i knot, den anden ikke. De landede ikke på den arm, der var smurt i Eurax. Det kan være, jeg indgår i særlige kemiske forbindelser med dette middel. Men mine erfaringer er i hvert fald, at det også holder knotten helt væk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har gått denne uka med Repel 100 i haltdalen. Det virker, jeg vil våge å si bedre enn bushman. Det har vært fuktig og mye mygg hele uka - ikke ett stikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har gått denne uka med Repel 100 i haltdalen. Det virker, jeg vil våge å si bedre enn bushman. Det har vært fuktig og mye mygg hele uka - ikke ett stikk.

Ja, mot mygg erfarer man at endel middler virker inntil en hvis grad, men når det gjelder sandfluer eler knott så har vel heller ikke Repel 100 noen effekt eller mener du Repel 100 og virker på nevnte kryp(djevler)..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg